Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare eller utegivare  (läst 16268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2006, 19:37:11 »
Förr fanns rek om att sätta den på södervägg om man hade mycket söderfönster och öppen planlösning.
Det var på stenåldern har inte uppgiften kvar.
Kan ha avrit Billman på sin tid eller TA.

På vår 25 kw pump sitter den mot öster. En byggnad har sån värmetröghet så det funkar tillsammans med rumsgivaren som sitter i rum mot väster med jättemycket fönster.

Jag var sur, men inst framhärdade. Det var väl 25 meter extra till norrväggen.
Det är skakigt att titta på givaren på våren kan den visa tex +-0 fastän det är -20 ute!!!
Men det är några få timmar, blir det undertemp då gasar rumsgivaren.
Det funkar faktiskt! men det känns inte optimalt!

Angstyr.. på större fastagheter har man adaptiva styrutrustningar kan även va kompletterade med vindkännare.
Den lär sig hur sumstempen ändras med olika förutsättningar ute tex vind värderomslag mm.

Det är helt säkert att tillskottet går i onödan på dom flesta pumptyperna. Särskilt dom som styr med till och fånslag runt ett börvärde!!
Styr man med gradminuter har datorn lite mera tålamod särskilt tex efter vv produktion då tempen sänks kraftigt i rad systemet. Det är bra för det är inte alls säkert att tillskott behövs om pumpen får jobba på!!

Det finns några VP där man tar hänsyn till byggnadstyp, det borde finnas på alla pumpar, det vore mycket värt tex vid snabba väderomslag
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2006, 10:27:31 »

Styr man med gradminuter har datorn lite mera tålamod särskilt tex efter vv produktion då tempen sänks kraftigt i rad systemet. Det är bra för det är inte alls säkert att tillskott behövs om pumpen får jobba på!!


Gradminutrar borde "åldras" och kunna kastas bort. Det där tålamodet du skriver om kan bli för stort ibland. Speciellt i en byggnad som inte själv är speciellt trög.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2006, 18:08:08 »
På min kan man ta bort och även lägga till gradminuter som man vill.
Men på nyare Thermia går det inte. Nån annan som kan??

PÃ¥ Nibe vet jag inte??

Men störs man mycket finns ett trick... om du sänker kurvan eller rumsgivaren jättemycket då nollställs gradminuterna.. Den överstiger tempdiffen....

Men störs du verkligen av gradminuter på minussidan.. får du för varmt inne ibland??
Jag har höjt enormt och det funkar hur fint som helst!!

Har man en rumsgivare balanserar den även det här rätt bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2006, 17:35:06 »
Citat från Bertil.
Förr fanns rek om att sätta den på södervägg om man hade mycket söderfönster och öppen planlösning.
Det var på stenåldern har inte uppgiften kvar.

Jag installerade en Thermia Eko Mars 05 och i installationsanvisningen står det att man bör montera utegivaren på väggen utanför det rum som används mest. Jag satte utegivaren på västerväggen och senare innegivare i ett rum mot öster och det fungerar mycket bra. Huset har en ganska öppen planlösning och 2.75 i takhöjd på båda våningarna 6 fönster mot öster 4 mot söder 2 mot väster plus 2 mot norr.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2006, 13:30:53 »
Hur funkar kompensationen inne i styrenheten för olika tillverkare? Ger +20,5 grader inne (med börvärde +20) en direkt förskjutning i framledningsbörvärdet med -0,5 grader, eller är det viktat på något finurligt sätt? T.ex. så att det ger en förskjutning med halva, eller en fjärdedel av värdet?

Det måste väl finnas någon maxgräns på hur mycket den kan kompensera också?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #35 skrivet: 20 februari 2006, 14:36:01 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gÃ¥ta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2006, 14:47:35 »
På min kan man ta bort och även lägga till gradminuter som man vill.
Men på nyare Thermia går det inte. Nån annan som kan??
...
Slår man av pumpen nollas integralen, lite burdust men ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2006, 17:50:12 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gåta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Är fabriksinställningen 1 eller vad är den? Jag skulle tippa att algoritmen blir (börvärde för rum - ärvärde för rum)*viktfaktor + börvärde för framledning

Utloggad Micke_G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #38 skrivet: 20 februari 2006, 18:53:25 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #39 skrivet: 20 februari 2006, 19:12:57 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

IVT har rätt, i vart fall när det gäller en IVT-installation. Jag förstår inte varför Nibe-installatörerna är så tveksamma till rumsgivare, samma sak hände min granne som nu funderar på att installera en i efterhand eftersom hans innetemperatur  blir "ojämn".
Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #40 skrivet: 20 februari 2006, 19:57:46 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Jaha, så har man NIBE är det antingen eller? Jag tycker jag inte har hört om många som endast skulle köra med innegivare.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2006, 00:45:15 »
Jag har  bÃ¥de ute OCH rumsgivare o det funkar kanonbra.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #42 skrivet: 21 februari 2006, 09:15:50 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gåta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Är fabriksinställningen 1 eller vad är den? Jag skulle tippa att algoritmen blir (börvärde för rum - ärvärde för rum)*viktfaktor + börvärde för framledning

Det trodde jag också tills jag laborerade med att sätta inomhusgivaren i olika lägen och läsa av "VB-fram bör" när värmepumpen räknat om detta värde (tog styrdatorn någon minut).
Utslaget är betydligt större än enligt ditt formelförslag.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #43 skrivet: 21 februari 2006, 09:19:36 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Jag kör också bådadera och det fungerar bättre än enbart utomhusgivare. Speciellt om vårsolen gassar på eller alternativt om det är riktig snålblåst. Slutsats: Det fungerar visst!!!

Installatörer vill ha så lite problem som möjligt. En inomhusgivare som är felplacerad, eller installeras innan man hittat rätt kurva kan säkert ge problem. Dom vill inte komma tillbaka 5 ggr och trimma din anläggning, utan kränga nya maskiner. DET är förklaringen.  >:D

Det enda problem jag kan tänka mig är stora hus med sluten planlösning och hög kompensationsfaktor på givaren.
Då skulle en vedkamin nära givaren kunna "slå ut" värmen i avlägsna rum.
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 09:24:54 av maha6305 »

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #44 skrivet: 21 februari 2006, 11:51:03 »
Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!
Se till at den ligger i höga ändan, vi hadde problem, då den hela tiden höjde i början av en körning, och sen sänkte igen mot slutet... gav et väldigt konstigt förlopp
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!