Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med offert på bergvärme  (läst 1845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med offert på bergvärme
« skrivet: 18 november 2017, 10:18:35 »
Hej!
Vi köper i dagarna ett hus. Fakta om huset:
Byggår - 1954
Yta - Boyta 125 + 85 biyta (allt ska värmas)
För tillfället dåliga fönster och dåligt med isolering på vind. Kommer åtgärdas snarast.
Plats - Sollefteå. Enligt SMHI hade vi en medlet p 2016 på 3grader.

På offerten står det under ”Ingår i arbetet” Borrning för kollektor, djup 200m inkl 6m föderrör.

På ett ställe under ”Beräkning ny pump” och under underrubriken ”Värmekälla” står det ”totalt aktivt borrhål 137m”.

Frågan. Vad betyder det första djupet på 200m och vad betyder det andra djupet på 137m? Har hört/läst en tumregel på 1m borrhål per 1kvm, men det kan vara fel?

Fråga 2. Har fått rådet att ha en pump som är varvtalsstyrd och hellre en lite kraftigare pump så inte elpatronen behöver gå in på dom kallaste dagarna.

Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #1 skrivet: 18 november 2017, 10:35:49 »
Man behöver ta reda på vad DVUT=DimensionerandeVinterUteTemperatur är i Sollefteå för att räkna på husets energibehov. Egentligen brukar jag tycka att det är en fördel att bo i huset ett år och följa upp elförbrukningen samt vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet vid olika utetemperaturer. Ni ska dessutom tilläggsisolera. Därefter kan man räkna noggrant och välja värmepump. Om ni vill ha värmepump snarast så kommer säkert en varvtalsstyrd modell som 3-12 kW att vara ett lämpligt val. Aktivt borrhål på 137 m låter då som alldeles för lite. Det ska ungefär motsvara den del av borrhålet som är under grundvattennivån.

Edit: Efter jämförelse med andra kända orter uppskattar jag att Sollefteå har DVUT -28,5 °C (tidigare kallad DUT). Effektbehovet uppskattar jag lite grovt till ca 11 kW. Det innebär ett energibehov runt 31.500 kWh/år innan värmepump och ett aktivt borrdjup på ca 210 m. Vet ni hur långt är det kan vara ner till fast berg där huset står?
« Senast ändrad: 18 november 2017, 11:16:02 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #2 skrivet: 18 november 2017, 12:14:21 »
Det är nog så att 137 meter aktivt borrhål var det resultat beräkningsprogrammet utifrån uppskattat värmebehov. Sen lade man på en säkerhetsmarginal när man angav borrdjupet. Ofta brukar man bara lägga till 20 meter. Är det något speciellt i det här fallet vad gäller djup ner till berg eller grundvatten?

Om biytan som ska värmas är en dåligt isolerad källare kan den dra väldigt mycket värme. Håller med Josth, man bör bo i huset en vinter om man inte är säker på värme huset drar. Hur värms huset för närvarande?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #3 skrivet: 19 november 2017, 09:18:24 »
Intressant, men det får mig att nästan "tappa hakan". Energibehov uppvärmning 23.500 kWh/år och 7,4 kW effektbehov vid DUT -31,8°C för ett hus 125 + 85 kvm byggt -54. Det motsvarar ju ett hus som är bättre isolerat än ett nybyggt hus vad jag kan se. Bäst jag inte skriver vad jag tänker här >:(  En möjlig förklaring jag skulle kunna se är att de bara räknat på själva boytan 125 kvm och låter biytan 85 kvm vara icke uppvärmd trots att det står 200 kvm uppvärmt. Då skulle kalkylen kunna stämma med lite god vilja. Mitt råd är att ta in fler offerter från andra aktörer eller vänta och bo in er och följt upp el-förbrukningen under ett år. Finns också en offerttjänst knuten till detta forum som kan vara till hjälp: http://www.energioffert.se/main.php
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robban_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #4 skrivet: 19 november 2017, 10:15:24 »
Intressant, men det får mig att nästan "tappa hakan". Energibehov uppvärmning 23.500 kWh/år och 7,4 kW effektbehov vid DUT -31,8°C för ett hus 125 + 85 kvm byggt -54. Det motsvarar ju ett hus som är bättre isolerat än ett nybyggt hus vad jag kan se. Bäst jag inte skriver vad jag tänker här >:(  En möjlig förklaring jag skulle kunna se är att de bara räknat på själva boytan 125 kvm och låter biytan 85 kvm vara icke uppvärmd trots att det står 200 kvm uppvärmt. Då skulle kalkylen kunna stämma med lite god vilja. Mitt råd är att ta in fler offerter från andra aktörer eller vänta och bo in er och följt upp el-förbrukningen under ett år. Finns också en offerttjänst knuten till detta forum som kan vara till hjälp: http://www.energioffert.se/main.php

Tack för att ni granskar kritiskt. Hellre en högre kostnad initialt och få allt ”rätt” från början. Livrädd för att vänta med bergvärmen. Kommer få skyhöga elräkningar. Men absolut. Väntar man så ser man den exakta förbrukningen. Tror ändå att jag kommer försöka få till allt i år. Har pratat med en annan installatör som på telefon gav mig ett riktpris på 150-175’. Har kontaktat han igen för en skriftlig offert. Men vill minnas att han räknade med en mycket djupare borrhål.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #5 skrivet: 19 november 2017, 10:33:14 »
Ett sätt att undersöka markförhållandena i området där huset står är att titta i SGU's brunnsarkiv. Dit ska alla brunnar anmälas så de går att hitta (ett betydande antal brunnar är dock oregistrerade av olika anledningar). Då kan man på kartan zooma fram vilka brunnar som finns i närheten och vilket djup de har och hur långt det var ner till berg etc. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html  Kanske även finns någon granne som har ett liknande hus och bergvärme och man kan växla några ord med hur det har fungerat?

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robban_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #6 skrivet: 19 november 2017, 12:08:11 »
Ett sätt att undersöka markförhållandena i området där huset står är att titta i SGU's brunnsarkiv. Dit ska alla brunnar anmälas så de går att hitta (ett betydande antal brunnar är dock oregistrerade av olika anledningar). Då kan man på kartan zooma fram vilka brunnar som finns i närheten och vilket djup de har och hur långt det var ner till berg etc. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html  Kanske även finns någon granne som har ett liknande hus och bergvärme och man kan växla några ord med hur det har fungerat?

Tack för länken! Detta (bifogar) är huset tvärs över vägen. Kanske 50m från vårt hus.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #7 skrivet: 19 november 2017, 12:32:57 »
Ja vad bra att du hittade det! Då blir det tydligt att man bör ha ett borrdjup på 220 m eller drygt det. Antar att det är någorlunda likande hus och byggår när det ligger tvärs över gatan. Offerterna brukar inkludera 6 m foderrör enligt standard och här blev det 27 m så ni får räkna med en tillkommande kostnad (ca 600 kr/m?). Vad jag minns räknas meter i foderrör inte lika mycket som meter i berg energimässigt även om det är under grundvattennivå så det är bra med några extra meter totalt borrdjup. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Robban_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med offert på bergvärme
« Svar #8 skrivet: 20 november 2017, 17:14:00 »
Intressant, men det får mig att nästan "tappa hakan". Energibehov uppvärmning 23.500 kWh/år och 7,4 kW effektbehov vid DUT -31,8°C för ett hus 125 + 85 kvm byggt -54. Det motsvarar ju ett hus som är bättre isolerat än ett nybyggt hus vad jag kan se. Bäst jag inte skriver vad jag tänker här >:(  En möjlig förklaring jag skulle kunna se är att de bara räknat på själva boytan 125 kvm och låter biytan 85 kvm vara icke uppvärmd trots att det står 200 kvm uppvärmt. Då skulle kalkylen kunna stämma med lite god vilja. Mitt råd är att ta in fler offerter från andra aktörer eller vänta och bo in er och följt upp el-förbrukningen under ett år. Finns också en offerttjänst knuten till detta forum som kan vara till hjälp: http://www.energioffert.se/main.php

Kan lugna något att offerten var på 200m :) Har bett dom återkomma med en offert på 250m samt en bättre pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!