Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer inte över 50ºC ut pÃ¥ HT+, varför?  (läst 5407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #15 skrivet: 21 december 2009, 01:39:10 »
Då vet du med säkerhet att pumpen inte räcker till huset men
energibesiktningen har inte hamnat rätt alla fal.  Jag hade samma
förbrukning innan pump installation och min förbrukning gick ner
till mellan 10200 – 10500 kWh/år utan tillsats med AutoTerm 406C

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #16 skrivet: 21 december 2009, 12:44:56 »
Jag provade tidigare att sätta ner även radiatorpumpen till lägsta hastigheten men då blev inte hela radiatorerna uppvärmda, trots fullt öppna termostater. Jag kommer inte ihåg exakt hur det blev med dt över gt8/gt9 då för jag ökade av naturliga skäl tillbaka till hastighetsläge 2, kan det vara läge att testa lägsta hastigheten igen?

Radiatorerna behöver inte vara jämnvarma, huvudsaken är att alla radiatorer blir varma upptill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kommer inte över 50ºC ut på HT+, varför?
« Svar #17 skrivet: 22 december 2009, 10:56:45 »
Jag provade tidigare att sätta ner även radiatorpumpen till lägsta hastigheten men då blev inte hela radiatorerna uppvärmda, trots fullt öppna termostater. Jag kommer inte ihåg exakt hur det blev med dt över gt8/gt9 då för jag ökade av naturliga skäl tillbaka till hastighetsläge 2, kan det vara läge att testa lägsta hastigheten igen?

Radiatorerna behöver inte vara jämnvarma, huvudsaken är att alla radiatorer blir varma upptill.
Okej. Jag testade under ca två timmar kontinuerlig drift och dt ökade möjligtvis 0,1 grad.

Anledningen till att det blev så kort tid var att jag var tvungen att lämna hemmet sen och inte ville sticka med okända inställningar. Å andra sidan hann nog allt vatten pumpas runt några varv på den tiden så det borde vara representativt för dt vid den utetempen.

Frågan är ju då om det är värt 0,1 graders extra skillnad för att inte nyttja hela raddarnas yta för värmeavgivning?

Sedan kan man ju läsa på flera ställen här på forumet att dt på 6ºC är bra.

Passade också på, efter konsultation med min VVS-installatör att höja trycket i radiatorsystemet från 0,8 bar till 1,0. Vet inte om det gör skillnad.

Dt över KB blev i alla fall på läge 2 3,0 grader +/- 0,2 grader. Vid läge 1 började den på dt 4,5 för att sedan gå ner till rätt exakt 4,0. Läge 2 kändes mitt i prick på något sätt om jag uppfattat rek. här på forumet, dvs att 3 grader dt på KB är optimalt.

Ojoj, sÃ¥ mycket funderingar... Tur att det är rätt roligt och spännande.  :)

Och återigen, TACK alla ni som svarar! Det känns jättebra att få dryfta sitt system med mer erfarna. Samtidigt vet jag av egen erfarenhet att det är rätt intressant för andra att läsa också. Tack för ett fint forum helt enkelt! :)
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!