Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.  (läst 37499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #90 skrivet: 07 juni 2016, 12:15:33 »
Har ni monterat rumstermostater på slingorna, och i så fall, har ni dem i drift?
« Senast ändrad: 07 juni 2016, 12:30:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #91 skrivet: 07 juni 2016, 12:32:48 »
Personligen tycker jag det är hål i huvudet att inte köra med termostater. I alla fall när man har blankt papper att utgå ifrån.
I och med min tillbyggnad på 40+40 m2 som jag håller på med så kommer jag även byta värmepump/värmsystem. Då blir det termostater och hela kitet med arbetstank etc.
No loose ends!!

I och för sig. Om det är gjutet och trögt system så är det kanske annorlunda. Det har jag för dålig koll på.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #92 skrivet: 07 juni 2016, 12:37:10 »
Har du någonsin provat?
Jag har oerhört svårt att se vitsen med termostater när värmepumpen sköter det precis lika bra utan.
Men jag förstår att det är lätt att sälja in för försäljarna.
Och att många som aldrig provat köra "blankt" inte vågar chansa.
Nu spelar det ju som sagt ingen roll om han köper termostater nu, om ett år, om 5 år, eller aldrig, det är samma pengar, och fördelarna är ju anpassade för att knäppa fast ställmotorerna på.

Innan jag konverterade till vattenburet och värmepump hade jag direkverkande elradiatorer som jag extrautrustat med "state-of-the art" tyristerstyrda termostater och ändå varierade temperaturen inne dubbelt så mycket som det gör nu, när jag kör helt utan termostater.

Har ni inte funderat på hur stort P-bandet är på en termostat (2 grader), hur mycket påverkas termostaten av temperaturväxlingar som kan uppstå p.g.a. gardiner, soffor, solinstrålning, drag från ventilationen, köldbryggor i en vägg, mm, mm.
En termostat är avsevärt mycket mindre noggrann än en reglering som bygger på utetemp, ett väl injusterat distributionssystem, i kombination med en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för oförutsedda händelser, dessutom skulle man i detta fall ha tre rum som sitter ihop, med var sin termostat, man skulle nog mer eller mindre aldrig tillföra värme på alla ytor samtidigt, det ger sämre komfort, och sämre COP.
Låt vara att skillnaderna är små, men de blir inte till det bättre.
« Senast ändrad: 07 juni 2016, 12:44:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #93 skrivet: 07 juni 2016, 12:45:22 »
Joo jag har termostater, men... Jag körde utan när jag justerade in kurva och flöde och sedan satte jag aldrig på dem mera. Badrum, bastu tvättstuga är utan termostat så det skulle inte göra något om alla andra slingor ströp samtidigt.
Ingjuten golvvärme är MYCKET långsam så om du inte har en ackumulerande spis tror jag inte termostaten gör någon större nytta, tvärtom är golvet kallt då när värmen behövs på nytt och då tar det ett halvt dygn före det är varmt på nytt.
Lite reducerat flöde i det rum som har spisen och bra kurva är enkelt och fungerar bra, då vill man elda också!,
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #94 skrivet: 07 juni 2016, 12:49:55 »
Mmm, tror det skulle kunna fungera bra för dem också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #95 skrivet: 07 juni 2016, 12:52:28 »
Jag har kört termostatlöst 10 år i år. Gillar tanken att jag kan styra rummen för sig till en viss grad. Därav mitt val.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #96 skrivet: 07 juni 2016, 12:59:41 »
Har du golvvärme? Med raddiatorer tror jag att termostater är bra. Men inte med ett system där förändringar kommer efter ett halvt dygn.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #97 skrivet: 07 juni 2016, 13:02:36 »
Till R2
OK.
Jag kan förstÃ¥ om man har särskilda behov som gör att man snabbt vill kunna ha nÃ¥gra grader varmare i ett rum, men att hÃ¥lla pÃ¥ och dra ned temperaturen i vissa rum för att spara pengar dÃ¥ hela husets Ã¥rliga förbrukning kostar 3780 kr/Ã¥r...  dontknow
Och vill man ha möjlighet att tillfälligt öka temperaturen i ett rum där man har ingjuten golvvärme som värmekälla så behöver man ligga rejält högt med kurvan så att det finns duktigt med effekt att mata in i det rummet, och ja, då måste man ha termostater i hela huset.
Det ger sämre SCOP än att hela tiden ha lite varmare i ett rum (köra lite högre flöde på den slingan).

Jag har inget emot att folk köper termostater, reglercentraler och ställmotorer, men om man påstår att det ger jämnare rumstemperatur så delar jag absolut inte den uppfattningen.
Visst, det kan finnas tillfällen, som i ett uterum, där man kanske vill sänka tempen 5 dar i veckan och ha några grader varmare till helgen, och då kan det finnas ett behov av en programmerbar termostat med veckoschema, den typen av nyttjande kan jag förstå, men i övrigt är jag mycket tveksam. (Och det sparar inga nämnvärda pengar att bolla upp och ned med temperaturerna)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #98 skrivet: 07 juni 2016, 13:25:54 »
Ett räkneexempel på vad man sparar på att sänka temperaturen med 2 grader i ett rum i en vecka om man har en årlig förbrukning som i detta fall på totalt 5400 kWh.
Låt oss leka med tanken att huset är 232 m2, och man sänker temperaturen i ett rum som är 15 m2 i en vecka...
Det ger ca 10% energibesparing.
Om vi räknar med 6 månaders värmesäsong så skall ca 4000 kWh (resten är tappvarmvatten) fördelas på 232 m2, vilket blir 17.24 kWh/m2 och år.
1 "värmeår" är 6 månader eller ca 180 dagar, vilket ger ca 0.095 kWh/dygn och m2.
Sänker vi temperaturen med 2 grader så sparar vi 10% av 0.095 kWh vilket ger 0.0855 kWh/m2 och dygn.
I ett rum på 15 m2 innebär det 1.28 kWh/dygn i snitt under hela uppvärmningssäsongen.
Runt 1 kr/dygn...
Eller 7 kr/vecka.

Jag vet inte hur vettigt det är att lägga ned 10 000 till 15 000 kr på termostater i hela huset för att kunna labba med temperaturerna upp och ned om man sparar kronor eller ören/dygn på att göra det.

Om komforten blev bättre med termostater, visst, då skulle det kunna finnas skäl, men den blir inte bättre, inte i ett hus med ingjuten golvvärme.
Tvärt om, den blir sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #99 skrivet: 07 juni 2016, 13:51:52 »
Sämre komfort ????
Så tusentals hem har bristfällig komfort
För att dem har golvvärme med termostat drift ?
Måste fråga . Är det ditt tyckande du styrker detta med

För jag anser och vet att du har fel !
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #100 skrivet: 07 juni 2016, 14:11:23 »
Ja, vi kan ju bara konstatera att vi har olika uppfattning, vare sig du eller jag kan presentera några bevis.
Oavsett vilket så är skillnaderna i komfort så små att det inte är nåt att tjafsa om, det anser jag i alla fall.

För att illustrera detta har jag gjort en graf över temperaturen i mitt kontor under januari månad i år.
I grafen ser vi rumstemp, utetemp och framledningstemp.
Tyvärr sitter givaren så till att den påverkas lite av värmen från bildskärmen, så vissa av topparna beror nog på att jag suttit länge vid datorn..
De tvära nedgångarna beror troligen på att jag vädrat, gör det rätt ofta (hus med dåligt självdrag).
När utetempen gått ned mot -30 kan man se att rumstemperaturen sjunker, det beror på att jag kör med tillskottet blockerat, och att värmepumpen helt enkelt inte orkar värma till önskad temperatur, ca 21 grader, inne.
Temperaturen variera med ca 2 grader som mest om man bortser från tillfälliga toppar eller dalar som inte heller en termostat skulle påverka.
2 grader är detsamma som P-bandet på en rumstermostat, vilket innebär att en termostat inte kan reglera bättre, även om vi bortser från all yttre påverkan som kan påverka termostatens reglerområde till det sämre.

I stort kan man säga att dalarna på rumstempen = tider när det är släckt och tyst (när vi sover) och topparna är när all belysning, datorerna och TV-apparaterna är på.
Tempen varierar normalt +- 1 grad från börvärde.
Man kan sammanfatta det som att vi har ca 20 grader inne när vi stiger upp på morgon, och ca 22 grader när vi lägger oss på kvällen.
För att kunna ha 21 grader på morgon skulle jag behöva öka kurvan en grad.
Termostater skulle då strypa bort övertemperatur större delen av tiden vi är vakna, med sämre SCOP som följd, maxtempen skulle vara ca 22 grader även med termostater, förutsatt att man bortser från alla störkällor som kan göra att de reglerar fel.
Under den period som presenteras i grafen (utetemp mellan 0 och -31 grader) är jag nästan säker på att ett termostatstyrt hus skulle varierat med ca 4 grader inne om man inte varit på termostaterna och kompenserat för den varierande utetempen.
Så var det i alla fall när jag körde med elradiatorer, och tyristorstyrda smarta termostater - ser ingen anledning att dagens termostater skulle klara det bättre, men mycket beror förstås på placeringen också.
« Senast ändrad: 07 juni 2016, 14:21:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #101 skrivet: 07 juni 2016, 14:52:22 »
Om din uppfattning är att skillnaden är så liten
Varför då ens ta upp frågan?

Vete fan hur många hus jag vart i och
Just fixat golv värmen pÃ¥  efter folk
Träffat på folk efteråt som är supernöjda !
Gör man det adekvat på riktigt. Får man den komfort
Man önskar .
Hoppas nÃ¥gon frÃ¥n  lk eller uponor
Kan styrka vad deras ingenjörer utvecklat

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #102 skrivet: 07 juni 2016, 14:54:51 »
Har inga termostater och tycker inte jag behöver heller, men jag förberedde med dosor ifall jag skulle vilja ha termostater trådbundna senare.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #103 skrivet: 07 juni 2016, 15:19:15 »
CC   Uponor LK Danfoss MMA TA   dem är skojare allihop vet du väl  ;)

Bort med allt onödigt   antivirus program    larm i kÃ¥ken   loggers   Spotify...det är onödigt för jag gillar inte musik  ;)
Bort med gräsklippare   lika bra med lÃ¥ngt gräs

Bil är onödigt finns kommunalt  :)



 dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #104 skrivet: 07 juni 2016, 16:07:26 »
Till cocacola:
Termostater behövs om värmepump, flöden och centralt placerad rumsgivare är dåligt injusterat av installatören, viket det är i många fall.
Det är en parameter som vi inte behöver ta hänsyn till i detta fall.
Möjligen, och det har jag meddelat brorsonen, att han kan dra fram tomrör för att kunna flytta rumsgivaren mellan 2-3 olika ställen lite beroende på hur olika platser påverkas av solinstrålning och/eller braskamin.

Anledningen till att jag tar upp denna fråga är ju för att "den kommit upp", då jag utelämnat dessa kostnader från mina kalkyler.
Det är inget som egentligen bekymrar mig, men samtidigt är det ju bra ju fler som får se att det inte behövs några termostater för att få en fullt acceptabel komfort, väl i klass med en fullt uppklädd anläggning direkt från leverantör.

Glömde dessutom ta upp den lilla saken att min gamla Nibe har ett P-band på 2 grader på den centralt placerade rumsgivaren, troligen är det därför man kan se att rumstemperaturen pendlar med vbörvärde +-1 grad för mig.
(Den justerar inte börvärdet innan rumstemperaturen avviker en hel grad från börvärde, men då ändrar den med i mitt fall 3 grader)
En modern pump börjar justera framledningstemperaturens börvärde redan vid 0.1 grads avvikelse från börvärde.
Min bedömning är att de inte kommer att få större temperaturvariationer än börvärde +-0.5 grader på ett ungefär.
Men även detta blir ju en sak som blir intressant att logga och presentera för alla som är intresserade.

5 kW solinstrålning (5-6 m2 fönster i söderläge) i ett 25 m2 rum i söderläge kommer självklart att innebära övertemp under sen vår och tidig höst, men då gör det varken till eller från om rumstermostater stänger av all värme, det har jag bevisat med beräkningar tidigare, men kan göra det igen om någon vill få en förklaring.
« Senast ändrad: 08 juni 2016, 15:09:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!