Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Offertbegäran - nu inkommen offert!  (läst 23944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LME

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #60 skrivet: 25 mars 2009, 13:14:40 »
Vi håller på och konverterar från direktel. Har satt upp rejäla radiatorer som kan svälja mycket effekt så det bidrar kanske till att driften går bra. Radiatorsystemet innehålle nu ca 130 liter + 200 liteter volymförstorare. 20-25 liter vatten (minst) per kw värmepumpseffekt är ett riktmärke.
Mvh
Lars

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #61 skrivet: 25 mars 2009, 14:10:08 »
Oj, det var mycket arbetsvolym!

Det kommer jag nog inte ens i närheten av med mitt radiatorsystem, inte ens med 40L tanken misstänker jag..

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #62 skrivet: 25 mars 2009, 19:04:41 »
Se där!

Fick in en till offert idag, trevligt!  :D

* Nibe 1225-8 (kanske Bosch 7kW), 140m aktiv borra 110 000:- plus 4000:- för 6m foderrör
* Frikyla 10 000:- plus konvektor

M.a.o.för ungefär samma pris (132 000 för Bosch 9kW, 160m, totalentreprenad med förberedelse för frikyla) som den tidigare offerten fÃ¥r jag även komplett frikyla pÃ¥ köpet!   :D  studs

Tyvärr ingår inte container för borrslam, men hittade ett cirkapris på nätet från 2006, ca 1000kr plus 100kr/kubikmeter, kan det stämma ungefärligt idag? Troligen ingår heller inte borttagning av gammal panna, men så länge den kopplas loss kan jag tänka mig att köra iväg den själv på ett flak.. ;) Och så var det ju det där med ack.tank... :)

Nu till den svÃ¥ra nöten; räcker verkligen 140m för bÃ¥de min uppvärmning och frikyla? Vill man inte normalt lägga till 20 borrmetrar när man använder frikyla? Den används ju bara pÃ¥ sommaren ändÃ¥ dÃ¥ pumpen knappast tar ut mycket värme ur berget.. tvärtom tillför man ju värme..? b00k Hoppas nÃ¥gon kan och vill förklara   Sc:,h

Skulle jag välja till 30m aktiv borra skulle det gÃ¥ pÃ¥ ca 8000kr till. 170m aktivt kanske är over-overkill?  ;) DÃ¥ hamnar vi ju lite högre i pris men fortfarande med frikyla..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #63 skrivet: 26 mars 2009, 09:55:07 »

Nu till den svÃ¥ra nöten; räcker verkligen 140m för bÃ¥de min uppvärmning och frikyla? Vill man inte normalt lägga till 20 borrmetrar när man använder frikyla? Den används ju bara pÃ¥ sommaren ändÃ¥ dÃ¥ pumpen knappast tar ut mycket värme ur berget.. tvärtom tillför man ju värme..? b00k Hoppas nÃ¥gon kan och vill förklara 

Det beror pÃ¥ hur mycket kyla man vill ta ut och vid vilken temperatur. Med 140 meter aktivt borrhÃ¥l skall det gÃ¥ att kontinuerligt (alltsÃ¥ dygnet runt under längre tid) att ta ut eller tillföra 0,6 kW för varje grads temperaturskillnad mellan köldbärare och berget. I Göteborgstraketn är  berget ca 8 grader kan man alltsÃ¥ ta ut 3 kW kontinurligt och fÃ¥ en köldbärartemperatur pÃ¥ 8 - 3/0,6 = 3 grader. Tillför man 3 kW kontinuerligt blir temperaturen 8 + 3/0,6 = 13 grader.

I fallet frikyla lär man inte behöva kyla kontinuerligt utan kortare tider och dÃ¥ kan man ta ut högre effekt för samma temperatur pÃ¥ köldbäraren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #64 skrivet: 26 mars 2009, 11:19:52 »
Så 20-30 aktiva meter till är att föredra? Det verkar ju aldrig vara fel med djupare brunn iofs.

3kW låter väldigt lite.. är det brutto så att säga, innan t.ex en 7kW-pump kramat ut 7kW ur 3kW värme mha kompressorn?

Vad blir då skillnaden om jag istället låter borra 170m aktivt?

Citera
Göteborgstraketn är  berget ca 8 grader kan man alltsÃ¥ ta ut 3 kW kontinurligt och fÃ¥ en köldbärartemperatur pÃ¥ 8 - 3/0,6 = 3 grader.
Så VB in är 8 ºC och VB ut 3 ºC, finns det en risk för utarmning/frysning om man tar ut mer ur ett 140m hål?

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #65 skrivet: 26 mars 2009, 21:13:41 »

3kW låter väldigt lite.. är det brutto så att säga, innan t.ex en 7kW-pump kramat ut 7kW ur 3kW värme mha kompressorn?

Jag tog 3 kW bara som exempel. En pump som ger 7 kW kommer att ta ungefär 5 kW frÃ¥n borrhÃ¥let. KBin blir dÃ¥ ungefär noll grader när pumpen gÃ¥r dygnet runt en längre tid och KBut nÃ¥gra grader lägre.     

Citera
Vad blir då skillnaden om jag istället låter borra 170m aktivt?

Köldbärartemperaturerna blir ungefär 1,5 grader högre. Det minskar pumpens elförbrukning med 3-4 %.

Citera
Så VB in är 8 ºC och VB ut 3 ºC, finns det en risk för utarmning/frysning om man tar ut mer ur ett 140m hål?

Köldbärartemperaturerna blir lägre, in runt noll och ut några minusgrader. Det finns ingen risk för utarmning. Det enda som händer vid ökat effektuttag är att temperaturerna blir lägre, tar man ut dubbelt så hög effekt blir temperaturminskningen från utgångsläget dubbelt så stor. Tar man ut så hög effekt att temperaturen in blir lägre 3-4 minusgrader kan borrhålet frysa igen. Men det är det ingen risk för med en 7 kW pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #66 skrivet: 27 mars 2009, 07:33:26 »
Aha, tack för klargörandet Roland!  Thumbsup

Är det f.ö. okej att skriva ut leverantörers namn här på forumet i syfte att få reda på om någon har några erfarenheter av dem? Var kan man isf göra det?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #67 skrivet: 31 mars 2009, 10:47:10 »
Snart bestämt mig.. (deadline pÃ¥ torsdag)   --/

Nu hänger det bara pÃ¥ installationensdetaljerna; skall jag lÃ¥ta installera 40L knäpptank nu eller skall jag direkt sätta in en större, t.ex. 100L? SÃ¥g dessutom att det fanns 500L beg pÃ¥ blocket för samma pris som 40L-varianten... förbättrar 500L drifttiden märkbart? (Dvs gÃ¥r längre och mer sällan?)  b00k Sc:,h

Och finns någon fara med att köpa en beg ack tank?

Tacksam för allt hjälp och alla tips!  Thumbsup

Mvh Stefan
« Senast ändrad: 31 mars 2009, 10:56:11 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #68 skrivet: 31 mars 2009, 17:11:43 »
Har för mig att vi hade liknande förutsättningar...

Är du orolig för att du överdimensionerar pumpen för mycket?

Skulle du slå till på den varianten med intern beredare?

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #69 skrivet: 31 mars 2009, 18:48:04 »
Precis, det hade vi ju.

Mja, egentligen tycker jag att pumpen är lagom överdimensionerad så att säga. Men jag vill maximera gångtiderna och minimera antalet start/stopp på kompressorn samtidigt som jag vill undvika de knäppningar jag räknar med att få i mitt högtemperaturradiatorsystem. knUp huvuddunk

Mitt stora dilemma är att pga dessa saker jag vill fÃ¥ uppfyllda behöver jag (väl) en ack tank, men en 40L kostar ca 1500 medan en 100L kostar 6000 hos leverantören! Kollade nyss med www.dinvvsbutik.se och samma där, fast lite billigare för 100L(~1000kr). Däremot finns istället pÃ¥ rinkaby rör 500L ackumulatortankar för 4000, inte Bosch dÃ¥ iofs men det är väl knappast viktigt...? Därför undrar jag mest om det kommer göra en stor skillnad pÃ¥ de parametrar jag vill ändra pÃ¥ med en 100-500L tank istället för den 40L-tank jag tänkt köpa eller ska jag helt enkelt strunta i allt eller möjligen köra pÃ¥ 40L för att slippa knäppningar och sen vara nöjd?   Sc:,h :-\

Skulle jag t.ex. komma ned frÃ¥n 12-15 starter om dagen som verkar vara normalt till 5 med en sÃ¥ stor tank, fast pumpen dÃ¥ kanske gÃ¥r tvÃ¥-tre timmar istället för 45min t.ex.?  :)

Jepp, skall ha med intern VVB, vi använder inte så mycket vatten att vi behöver extern. Vi har inga tankar på att skaffa bubbelbad eller så heller :)

Hur gick det för dig abrovink, har du beställt?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #70 skrivet: 31 mars 2009, 19:13:58 »
Nibe`s UKV 100L är nog en av dom billigaste rek pris på Nibe`s sida 3875:-
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #71 skrivet: 31 mars 2009, 20:14:08 »

Mja, egentligen tycker jag att pumpen är lagom överdimensionerad så att säga. Men jag vill maximera gångtiderna och minimera antalet start/stopp på kompressorn samtidigt som jag vill undvika de knäppningar jag räknar med att få i mitt högtemperaturradiatorsystem. knUp huvuddunk


Man skall inte överdriva det här med gångtider och antal start/stopp. Med en bamseacktank som ger låååånga gångtider får man i genomsnitt något lägre köldbärartemperatur och något högre värmebärartemperatur vilket ger lägre COP.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #72 skrivet: 31 mars 2009, 21:08:00 »
Martinei: Se där! Det var ju ett mycket lämpligare pris.. ;) Det borde väl inte vara nÃ¥gra problem att använda en acktank frÃ¥n Nibe till en Bosch-VP? Leverantören jag pratar med säljer ju även Nibe..  ;D

Roland: Tack för svaret! Det låter väldigt rimligt, vilken tur jag frågade en extra gång ;) Svaret på 6000kr-frågan (eller 1500 kronorsfrågan ;) är då att ack tanken ska vara lagom? 40L låter ju lagom som knäpptank för att utjämna temperaturen innan vattnet når radiatorerna, då kanske 100L är lagom som ack tank i min blivande anläggning? 250L och uppåt kanske rentav är att göra sig en björntjänst?

Hoppas denna tråd ger andra lite svar också, den har lärt mig mycket...
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #73 skrivet: 01 april 2009, 20:01:17 »
Leverantörerna rekommenderar minst 20 L vattenvolym per kW pumpeffekt så lämplig acktankvolym handlar lite om hur radiatorerna ser ut och hur många de är.

För övrigt tänkte jag lite fel på värmebärarsidan. Anpassar man acktanksvolymen behöver det inte bli lägre COP vid långa gångtider. Försämringen får man bara när man ökar gångtiderna och volymen på varma sidan är konstant.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #74 skrivet: 02 april 2009, 08:05:12 »
Ah, tack Roland! Jag har lagt in en förfrågan om Nibes 100L-tank istället för 40L men ej fått något svar än. Då borde pumpen i teorin ha 180L att jobba med, inkl radiatorsystemet? Tyvärr vet jag inte hur mycket det innehåller men som sagt är elementen tunna och små. Ca 2-4cm tjocka över hela ytan.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!