Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Offertbegäran - nu inkommen offert!  (läst 23943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #30 skrivet: 02 februari 2009, 12:09:15 »
Thermia däremot har flera olika modeller (Diplomat, Diplomat Optimum) och har enligt tester producerat mest och varmast vatten. Hittar inga fakta eller priser på Thermias pumpar?

Det där handlar om tappvarmvattnet och TWS-tekniken, till radiatorerna fixar inte Thermia högre än 60 ºC har jag för mig om. Thermia säljs endast via installatörer.

Nu lutar det faktiskt åt IVT ändå för mig då de verkar prestera högst temperaturer (HT Plus) vad jag sett hittills av alla VP.. finns det någon annan pump som klarar 65 ºC utan eltillskott (vilket jag antar är vad IVT lyckas med?) :)

Klarar verkligen IVT HT+ detta utan eltillskott?

När min kör legionella går elpatronen in.

IVT påstår detta på sin hemsida i alla fall.
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=457&lngLangID=1
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #31 skrivet: 02 februari 2009, 19:34:57 »
Citera
Det där handlar om tappvarmvattnet och TWS-tekniken, till radiatorerna fixar inte Thermia högre än 60 ºC har jag för mig om. Thermia säljs endast via installatörer.
Aha, men IVT och Nibe verkar ju fixa 65 ºC till radiatorerna? Då är det i realiteten bara de två märkena som är intressanta för mig. Misstänker att jag kan behöva de där sista fem graderna i min nuvarande radiatorkonfiguration. I framtiden har jag tänkt byta mina klena radiatorer till golvvärme och då ordnar det ju upp sig bättre med COP.

Citera
Klarar verkligen IVT HT+ detta utan eltillskott?

När min kör legionella går elpatronen in.
Vad har du för pump Mr_Smith?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #32 skrivet: 03 februari 2009, 07:44:12 »
IVT Greenline HT Plus (9 kW) installerad juni 2006.

Jag har lusläst manualen och inte hittat någon inställning för hur den ska kunna köra legionella utan elpatron. Allt mitt tillskott (totalt 26 timmar) kommer från legionellakörningen som görs var 14:e dag. Om någon vet hur inställningarna ska vara så tar jag tacksamt emot tips!

Är annars helnöjd med pumpen. Inga problem att klara varmvattnet när alla ska duscha (4 pers) samt har klarat värmen i huset utan tillskott även när det varit -16 ºC.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #33 skrivet: 03 februari 2009, 10:04:07 »
I manualen står det att max returtemp är 58 ºC så det är nog svårt att få upp VVB:n i 65 ºC med kompressorn. IVT:s reklam är väl lite vilseledande, framledningstemp=65 ºC är ju inte lika med VVB-temp men det framgår inte av skrytet på hemsidan.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #34 skrivet: 04 februari 2009, 17:53:24 »
Citera
IVT Greenline HT Plus (9 kW) installerad juni 2006.

Jag har lusläst manualen och inte hittat någon inställning för hur den ska kunna köra legionella utan elpatron. Allt mitt tillskott (totalt 26 timmar) kommer från legionellakörningen som görs var 14:e dag. Om någon vet hur inställningarna ska vara så tar jag tacksamt emot tips!

Är annars helnöjd med pumpen. Inga problem att klara varmvattnet när alla ska duscha (4 pers) samt har klarat värmen i huset utan tillskott även när det varit -16 ºC.
Intressant! Vad har du för radiatorsystem och var i landet bor du Mr_Smith? Jag misstänker att mitt klena enrörssystem med diskreta radiatorer är jättebra som högtempsystem, men mindre lyckat till VP.. därför jag tittar mycket på HT+ och 8235..


Citera
I manualen står det att max returtemp är 58 ºC så det är nog svårt att få upp VVB:n i 65 ºC med kompressorn. IVT:s reklam är väl lite vilseledande, framledningstemp=65 ºC är ju inte lika med VVB-temp men det framgår inte av skrytet på hemsidan.
Jasååå.. Men vad är då poängen med den? Ger HT+ 58 ºC mot 53 ºC från vanliga Greenline? Klart bättre men även vilseledande... en försäljare informerade mig om att HT+ kostar ju trots allt 15000 kr mer...

Gäller samma för Nibe 8225(motsvarar Greenline) och 8235 (motsvarar väl HT+?)?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #35 skrivet: 04 februari 2009, 18:03:15 »
Det har dom väl aldrig påstått att vvb-temp ska vara 65 grader. förutom vid legionella och just det göra alltid med elpatronen.
Utan vb fram max 65 grader med rätt delta så har man då 58 grader på returen och vp larmar. Kunde ju likaväl vara 65 grader på framledningen om ni tycker det verkar lättare att förstå.
Likaså Greenline med 53 på retur och 60 grader ut
Greenline vp finns i storlek 6,7 och 9, jämförande HT+ vp är 7000kr dyrare, detta gäller i alla fall hos en återförsäljare som säljer mer än 1 vp/år :)
Greenline vp finns bara med kopparberedare, behöver man rostfritt blir det HT+
Mest kyla men lite värme också

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #36 skrivet: 04 februari 2009, 19:40:03 »
Citera
Det har dom väl aldrig påstått att vvb-temp ska vara 65 grader. förutom vid legionella och just det göra alltid med elpatronen.
Utan vb fram max 65 grader med rätt delta så har man då 58 grader på returen och vp larmar. Kunde ju likaväl vara 65 grader på framledningen om ni tycker det verkar lättare att förstå.
Likaså Greenline med 53 på retur och 60 grader ut
Förstår inte riktigt vad som menas med "58 ºC på returen" osv.. menar ni att temperaturen på returen från radiatorsystemet skulle vara 58 ºC? Vad är isf framledningstemperaturen?

Citera
Greenline vp finns i storlek 6,7 och 9, jämförande HT+ vp är 7000kr dyrare, detta gäller i alla fall hos en återförsäljare som säljer mer än 1 vp/år Smiley
Greenline vp finns bara med kopparberedare, behöver man rostfritt blir det HT+
Konstigt, försäljaren jag pratade med igår sa att den kostade 15000 mer... jag blev väldigt chockad då jag hade för mig att jag sett prisskillnader på ungefär de 7000 du nämner luckyman. Skönt att höra att det troligen inte är så illa :)

Varför vill man ha rostfri VVB istället för koppar?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2009, 10:21:38 »
Intressant! Vad har du för radiatorsystem och var i landet bor du Mr_Smith? Jag misstänker att mitt klena enrörssystem med diskreta radiatorer är jättebra som högtempsystem, men mindre lyckat till VP.. därför jag tittar mycket på HT+ och 8235..

På A svarar jag tvårörssystem och på fråga B mitt i Småland.

Se annan tråd när det var -16 ºC
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23123.msg223840#msg223840
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2009, 10:44:25 »
Citera
I manualen står det att max returtemp är 58 ºC så det är nog svårt att få upp VVB:n i 65 ºC med kompressorn. IVT:s reklam är väl lite vilseledande, framledningstemp=65 ºC är ju inte lika med VVB-temp men det framgår inte av skrytet på hemsidan.
Jasååå.. Men vad är då poängen med den? Ger HT+ 58 ºC mot 53 ºC från vanliga Greenline? Klart bättre men även vilseledande... en försäljare informerade mig om att HT+ kostar ju trots allt 15000 kr mer...

Gäller samma för Nibe 1225(motsvarar Greenline) och 1235 (motsvarar väl HT+?)?

Jepp, Nibe 1235 fixar 65 ºC på framledning och 58 ºC på returen, enligt infon på hemsidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2009, 19:04:25 »
Citera
Jepp, Nibe 1235 fixar 65 ºC på framledning och 58 ºC på returen, enligt infon på hemsidan.
Grymt, det här forumet är verkligen hur bra som helst  :D Thumbsup

Pratade med en IVT-säljare igår. Han erbjöd
145 aktivt djup, IVT Greenline C9, volymtank 120L samt komplett installation med borttagning av gammal panna osv för 134000. Dessutom räknade han på 250kr/m arbetskostnad samt 14500 i arbetskostnad för installationen, totalt ~50 000. Är det en okej offert? Det var f.ö. samma säljare som sa att HT+ låg 15000kr högre i inköpspris..

Hur är den i förhållande till CTC-offerten ovan?



Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #40 skrivet: 06 mars 2009, 19:54:51 »
Hej igen pÃ¥ er!  ;D

Fick idag (efter mycket om och men) in en till offert! Japp, så är det. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men jag skyller det på att jag inte fått de offerter jag velat ha :)

Offerten var:
IVT HT+ C7 inkl. dubbelmantlad VVB (vad innebär det?)
Reglercentral Rego 600 med utomhusgivare
Elautomatik samt elkassett
150m borra (ej specat om aktivt eller ej)
6m foderrör
Demontering/bortforsling av bef panna
Rörinstallation
Elinstallation
Nytt exp. kärl 25l
Cirk. pump ingår i VP
Isolering av köldbärare ingår
Isolering av värmebärare ingår ej (är detta radiatorslingan?)
Ombyggnad och utökning av elcentral ingår ej

För detta vill leverantören ha 139000. Det tycker jag låter mycket iom att varken arbetstank ingår (som han tyckte jag skulle ha!) och att jag dessutom fått en offert tidigare där det ingick för 143000...

Vad tycker ni i panelen?  ;D

Har dessutom haft tvÃ¥ till pÃ¥ besök och de har representerat Nibe och Thermia, ingen av dem har tyckt att jag behöver nÃ¥gon arbetstank/volymtank/knäpptank/ackumulatortank. Han idag pÃ¥pekade dessutom att i värmepumparna finns en större arbetsvolym (~45L) radiatorvatten jmft med min nuvarande elpanna (gammal Nibe) som bara har runt 10L.. CTC har bl.a. Carl N förklarat för mig har en större volym internt men gäller det även de andra märkena? Ville den som rekommenderade tanken bara sälja?  ???

Har Thermia förresten något modell som liksom IVT HT+/Nibe 1235 ger högre framledningstemp (~58 ºC mot ~53 ºC)?

En rekapitulering på de offerter jag fått in (på alla ingår upptagning av borrkax, rör- och elinstall, exp.kärl, dem/bortforsling av panna);
Märke  ModellIngÃ¥rPris
IVTC9145m aktivt(6m foder), volymtank 120l133900
IVTC7130m aktivt(6m foder)122500
IVTC7HT+120m aktivt, 100l arbetstank, 18l exp.kärl143000(innan nyår och prishöjningar)
CTCEcoHeat 8.5   160m(6m foder), 18l exp.kärl, förberedd för frikyla   134500

Personligen lockar en HT+9 eller en 1235-8 just för att de puttar ut lite varmare vatten endast mha kompressorn, det tror jag är bra för mitt enrörssystem med små radiatorer. Frågan är om det är att lura sig själv att lägga 10-15000kr extra på en VP-installation som endast kommer göra nytta ett fåtal dagar/veckor per år (Göteborgstrakten)?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #41 skrivet: 07 mars 2009, 13:41:25 »

IVT HT+ C7 inkl. dubbelmantlad VVB (vad innebär det?)
.................

150m borra (ej specat om aktivt eller ej)
.................

Isolering av värmebärare ingår ej (är detta radiatorslingan?)

..........

Frågan är om det är att lura sig själv att lägga 10-15000kr extra på en VP-installation som endast kommer göra nytta ett fåtal dagar/veckor per år (Göteborgstrakten)?


Dubbelmantlad, kan det vara ett annat sätt att skriva kopparfodrad?

150 meter är nog totalt borrdjup, jag har intrycket att IVT:s installatörer tar framräknat rekommederat djup och lägger på 20 meter för djup ner till berg och grundvatten om det inte är speciella förhållanden.

Värmebärare och radiatorslingan är samma sak.

Om golvvärme skall installeras om några år verkar det bortkastade pengar att välja en högtemperaturvariant.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #42 skrivet: 07 mars 2009, 13:48:52 »
IVT HT+ C7 inkl. dubbelmantlad VVB (vad innebär det?)

Dubbelmantlad innebär att den har en yttre mantel för värmebäraren som då kan värma varmvattnet i inre manteln.

Eftersom det är en C7 sÃ¥ har den en inbyggd dubbelmantlad VVB, jag fattar inte varför de vill precisera detta. En C7 exklusive dubbelmantlad VVB är ingen C7, det är en E7.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #43 skrivet: 08 mars 2009, 21:05:47 »
Tack Carl och Roland!  Thumbsup

Citera
150 meter är nog totalt borrdjup, jag har intrycket att IVT:s installatörer tar framräknat rekommederat djup och lägger på 20 meter för djup ner till berg och grundvatten om det inte är speciella förhållanden.
Har faktiskt bara träffat pÃ¥ tvÃ¥, den ena är noggrann och anger aktivt djup vilket är väldigt trevligt.  Thumbsup

Citera
Värmebärare och radiatorslingan är samma sak.
Aha, check. Är det ovanligt eller dåligt av dem att INTE isolera radiatorslingan?

Citera
Om golvvärme skall installeras om några år verkar det bortkastade pengar att välja en högtemperaturvariant.
Sant, har faktiskt inte tänkt pÃ¥ det sÃ¥... Iofs är inte idén helt förankrad hos min äkta hälft men sÃ¥ har jag tänkt iaf  *roflmao* --/

Citera
Dubbelmantlad innebär att den har en yttre mantel för värmebäraren som då kan värma varmvattnet i inre manteln.

Eftersom det är en C7 så har den en inbyggd dubbelmantlad VVB, jag fattar inte varför de vill precisera detta. En C7 exklusive dubbelmantlad VVB är ingen C7, det är en E7.
Haha ja du ser, vad gör man inte för att fÃ¥ ett förslag att lÃ¥ta attraktivt? Lite OT men en bilförsäljare idag försökte fÃ¥ oss att ignorera att vi skulle förlora 43000 kr i värde pÃ¥ bilen under ett Ã¥r men att vi sparade 60kr/Ã¥r i bilskatt pÃ¥ att köpa en ny likadan. Han sÃ¥lde ingen bil, till oss iaf...  :D knUp

Vad tycker ni om priserna och vad tror ni om volymtanken? Är det förresten någon skillnad mellan en knäpptank, volymtank och arbetstank? En ackumulatortank är väl en som egentligen är tänkt att agera arbetstank åt flera energikällor på samma gång, eller?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertbegäran - nu inkommen offert!
« Svar #44 skrivet: 09 mars 2009, 07:42:36 »
En volymtank runt 100 liter kostar normalt ca 3-4000:-extra  till villor.
Om du ska ha den eller ej är upp till dig, jag offererar oftast volymtank, ex. för att vissa system med lite vatten bör ha en värmereserv att jobba mot när VP gör varmvatten och dels för att att eliminera div. andra problem som för hög retur på radiator temp eller knäppningar i rörsystemet.
Dock kan du ha tanken till olika saker beroende på hur du kopplar den.
Knäpptank, arbetstank, volymtank är samma sak.
En vanlig C7, C9 etc kan göra 60 grader, en Ht plus kan göra 65 men kostar mer. 
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!