Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vacuumpump: Använda kompressor frÃ¥n värmepump  (läst 2244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Olsen

  • Gäst
Anders Olsen
Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« skrivet: 22 januari 2020, 16:51:12 »
Hej!

Kanske sökt för dåligt på forumet men:

Kan man använda kompressorn från en skrotad värmepump som vacuumpump för att tömma systemet vid installation?

Har ett manometerställ och den suger ner så långt skalan går men om jag förstår rätt är det ingen säker indikation på att det är tillräckligt vacuum.

Den aktuella kompressorn är på 1KW.

Har byggt om en likadan till tryckluftskompressor funkar kalasbra till renblåsning osv och går tyst :-)

M.V.H

/AO

Anders Olsen

  • Gäst
Anders Olsen
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2020, 14:53:10 »
Har läst på lite och chansen är nog inte så stor att det blir tillräckligt vakuum.

Men eftersom jag är en nyfiken typ så har jag beställt en vakuum-mätare idag.

Återkommer med rapport när jag testat.

/AO

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2020, 16:37:06 »
Har läst på lite och chansen är nog inte så stor att det blir tillräckligt vakuum.

Men eftersom jag är en nyfiken typ så har jag beställt en vakuum-mätare idag.

Återkommer med rapport när jag testat.

/AO
Kanske en kolvkompressorn ( kolvringar ) kan ge ett bra vacum , men inte en scroll som inte är tät i  komprimeringenstor förluster där.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
En vanlig kylkompressor är beroende av att det finns kylmedium eller nÃ¥gon annan gas med god värmeledningsförmÃ¥ga i plÃ¥tburken, för att leda bort värme frÃ¥n motorn. Om man försöker köra den som vakuumpump, sÃ¥ kommer förmodligen motorn att brinna ganska snart pga bristande kylning. I vakuum kan ju, som bekant frÃ¥n fysiken i högstadiet,  ingen värme alls gÃ¥ bort genom ledning eller konvektion, endast genom strÃ¥lning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Anders Olsen

  • Gäst
Anders Olsen
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2020, 15:23:13 »
DÃ¥sÃ¥, fick leverans av vakuummätaren och nu är det testat  :)

Kompressorn klarar att suga ner till 400 micron, fick något bättre värde i början men gick snart tillbaka igen.
Om jag förstår rätt är det vad man kan förvänta sig av en enstegskompressor, bättre blir det inte.

Eftersom jag är grovt okunning vad gäller vakuum och kylkompressorer tänkar jag prova med tvÃ¥ stycken i serie och kolla om det kan bli bättre  8)

Nej, den brann inte upp, blev varm förståss, ingen fläkt och inga kylflänsar.
Att komplettera med en fläkt är nog bra, har ju sådan från samma skrotade värmepump.
Men jag är frågande till det du skrev ändå, det är ju olja i kompressorn, den lär väl överföra värmen till skalet på kompressorn så den får kylning?
Den som jag byggt om till tryckluftskompressor har ju fått jobba väldigt hårt helt utan problem, blir ju inga mängder med luft från en sån här så den går mest hela tiden.

M.V.H

/AO

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2020, 16:31:07 »
När kompressorn gÃ¥r som vakuumpump kommer den att dra betydligt mindre effekt. Arbetet för att komprimera gasen är väldigt litet, massflödet är lÃ¥gt när insugningstrycket bara är nÃ¥gra millibar. Det är i stort sett bara friktionen i lager och kolv som kräver arbete. För att värmeledningsförmÃ¥gan för en gas ska minska mÃ¥ste avstÃ¥ndet över vilket värmen överförs vara mindre än fria väglängden för gasmolekylerna. För det krävs tryck under ca 0,1 mbar om avstÃ¥ndet är nÃ¥gra cm. 

Men hur blir det med smörjningen när den går som vakuumpump? När kompressorn går som kylkompressor cirkulerar hela tiden olja i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Anders Olsen

  • Gäst
Anders Olsen
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2020, 13:13:19 »
Värmen leds väl rimligtvis bort genom kontakten mellan kolv och cylinder, därefter vidare via inkapslingen till omgivande luft.
Det är olja i kompressorn också som nog hjälper till med kylningen genom att överföra värme till inkapslingen.

Det följer nog med olja när man pumpar runt kylmediet men det är väl knappast så att oljan pumpas runt tillsammans med kylmediet, skulle ju ge rejält försämrad effekt?

Tror inte man ska mystifiera vare sig kylning eller smörjning, det funkar utmärkt med den kompressorn jag har, både som vakuumpump och tryckluftskompressor :-)
Trodde verkligen inte att det skulle gÃ¥ att komma ner till 400 micron  Sc:,h

Hur vågar jag vara så kaxig då, dels har jag kört länge nu, tryckluftskompressorn byggde jag ihop för 1,5 år sedan och den har funkat perfekt hela tiden.
Googla "diy air compressor from ac compressor" så kan man se att det finns väldigt många som gjort samma sak, blir ju tysta och bra dessutom.
Har en vanlig tryckluftskompressor från Jula, köpt på den tiden dom bara hade postorder, kanske 1988, "ABAC 2HP", fyllde på olja när jag köpte den och bytte efter en månad, har fyllt någon liten skvätt ett par gånger genom åren och den har inte skurit ihop ännu, fortfarande inne på den 1 liters flaska kompressorolja som levererades med.

Som vakuumpump då, har kört med stängt inlopp sammanhängande i 8 timmar nu och har provat en hel del innan också men inte så länge.
Det räcker väl för att evakuera vilken bil AC eller värmepump för hemmabruk som helst, skulle dock vilja komma ner ännu mer i vakuum.
Hoppas kunna testa med två kompressorer i serie nästa vecka.

Sedan bör man väl tillägga att allt jag skrivit gäller de kompressorer jag fått tag på, kan inte garantera hur andra funkar.
Mina kommer från gamla Italienska aggregat som innehöll R12.

/AO

Anders Olsen

  • Gäst
Anders Olsen
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2020, 12:34:29 »
Jahaja, sÃ¥ funkade det  :)

50 microns med två kompressorer i serie (mätaren går inte lägre)

Inget brann upp, ingen olja sprutade ur kompressorerna (det är olja i dom), inget skar ihop.

Det verkar alltsÃ¥ som tvÃ¥ kompressorer i serie skapar en alldeles utmärkt tvÃ¥-stegs vakuumpump  tummenupp

Bara för att vara tydlig ännu en gång, detta blev resultatet med de kompressorer jag fått tag på.
Dom är inte från inverter-pumpar utan från gamla av/på-modeller av luft/liuft-värmepumpar.
Effekten är 1KW, sannolikt är dom av kolvpumpstyp.

M.V.H

/AO

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vacuumpump: Använda kompressor från värmepump
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2020, 10:56:03 »
När kompressorn gÃ¥r som vakuumpump kommer den att dra betydligt mindre effekt. Arbetet för att komprimera gasen är väldigt litet, massflödet är lÃ¥gt när insugningstrycket bara är nÃ¥gra millibar. Det är i stort sett bara friktionen i lager och kolv som kräver arbete. För att värmeledningsförmÃ¥gan för en gas ska minska mÃ¥ste avstÃ¥ndet över vilket värmen överförs vara mindre än fria väglängden för gasmolekylerna. För det krävs tryck under ca 0,1 mbar om avstÃ¥ndet är nÃ¥gra cm. 

Men hur blir det med smörjningen när den går som vakuumpump? När kompressorn går som kylkompressor cirkulerar hela tiden olja i systemet.

Dock bör man komma ihåg att även om det går lätt för kompressorn, så är det inte säkert att motorns effektförbrukning (och därmed värmeutveckling) minskar särskilt mycket. Det är ju en enfas asynkronmotor, och de har ofta ganska stora tomgångsförluster. Jag har sett ett riktigt praktfall, det var en tvättmaskinsmotor som drog ganska precis samma aktiva effekt från elnätet vare sig den gick i tomgång eller bromsades så den började sacka.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!