Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driva bergvärmepump med elverk  (läst 15623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #15 skrivet: 25 december 2017, 10:26:38 »
Av det som skrivits hittills i denna tråd tycker jag inte att jag får så mycket hjälp vid val av elverk för att köra min värmeump (ca 2 kW trefasmotor utan mjukstart). Råden kan sammanfattas som
- ett 10 kW elverk borde räcka
- "dålig elkvalitet" från elverket förstör inte elektroniken
- att byta de ytmonterade elektrolytkondensatorerna i förebyggande syfte kan vara en bra idé. Det är dock, av olika orsaker,  inte aktuellt för mig!

Då borde jag kunna köpa vilket 10kW trefas-elverk som helst och få det att fungera.

Och det "brummande" som då kan uppstå (som man kan läsa om i andra trådar) riskerar inte att påverka driftsäkerhet och livslängd på min värmepump. Eller på andra grejor i mitt hus.

Jag kan tycka att några nackdelar (som tex ett brummande) som inte "förstör" något inte har så stor betydelse under de korta perioder som ett strömavbrott normalt kan pågå. Här i Partille samhälle har, om jag kommer ihåg rätt, det längsta elavbrottet de senaste 35 åren varat mellan 0,5-1 dygn. Och det är bara en gång. Övriga (få) elavbrott har varat i kanske max en timme.

Och skulle något riktigt allvarligt inträffa så att man blir utan ström i flera veckor så står man nog ut med "ett brummande" bara man har ström.

Fast riktigt rimliga tycker jag ändå inte mina slutsatser är. För mitt "sunda förnuft" säger mig att "ett brummande" inte kan vara speciellt bra. Det borde gå åt mer strömför att skapa brummandet och ett brummande är väl (!?) vibrationer i någon form och det känns mindre bra
« Senast ändrad: 25 december 2017, 10:32:03 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad gundj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #16 skrivet: 26 december 2017, 10:20:23 »
Det verkar ju inte vara många som har testat att köra med eget elverk.
Ett alternativ skulle kunna vara att smälla upp en vindsnurra och en batteribank.
Tyvärr så lär väl det kosta mer än ett 10kW elverk men skulle ju kunna försörja huset om man snålar vid elavbrott och bidra till den dagliga förbrukningen.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #17 skrivet: 26 december 2017, 17:37:43 »
Det verkar ju inte vara många som har testat att köra med eget elverk.
Ett alternativ skulle kunna vara att smälla upp en vindsnurra och en batteribank.
Tyvärr så lär väl det kosta mer än ett 10kW elverk men skulle ju kunna försörja huset om man snålar vid elavbrott och bidra till den dagliga förbrukningen.

Hur många dagar utan vind vill du klara? Vad förbrukar huset per dygn när det är kallt? Vad kostar batterier per kWh?
En halvmiljon senare plus vindkraftverket sÃ¥ är du nog i mÃ¥l  ^-^

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #18 skrivet: 26 december 2017, 20:56:02 »
Små vindkraftverk för privatbruk har så gott som konkurrerats ut av solceller under de senaste åren. Inte bara för att solcellerna har blivit bättre och billigare med tiden, utan inte minst för att många har tröttnat på allt krångel med små, hårt prispressade vindkraftverk.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Martin L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #19 skrivet: 12 april 2022, 13:10:15 »
Vi har en Thermia Diplomat Optimum G3 som jag funderar på om det skulle vara möjligt att driva från ett eget elverk i händelse av långvarigt elavbrott.
Jag förmodar att den är känslig för kvaliteten på spänningen.
Har någon gjort detta och har tips på lämpligt elverk.
Man får väl dra ner tempen för att hålla nere förbrukningen och få ström över till vattenpump o lite annat.
Jag förutsätter att en dränkpump inte är kinkig på spänningen?
God Jul  tOOmten

Hej gundj

Lyfter tråden med anledning att intresserat för reservkraft har ökat den senaste tiden.

Eftersom en trefasig kompressormotor normalt behöver mellan 5–8 ggr märkströmmen vid direktstart (utan mjukstart) och att ett trefasigt elverk kan lämna ca 2-3 ggr märkströmmen vid kortslutning så är det inte helt enkelt att driva en värmepump med elverk.

Hur gick det?

Har någon annan (lyckade) erfarenheter av att driva värmepump med elverk?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Driva bergvärmepump med elverk
« Svar #20 skrivet: 22 april 2022, 10:50:00 »
NÃ¥gorlunda moderna inverterstyrda värmepumpar borde inte ha nÃ¥gra problem alls med drift frÃ¥n elverk.  Och praktiskt taget alla on/off trefasanslutna värmepumpar som fortfarande är i drift (alltsÃ¥ max 20 Ã¥r gamla) har ju mjukstart. Om bara mjukstarten fungerar som den ska och inte har kopplats förbi av nÃ¥gon klÃ¥parreparatör, sÃ¥ ska det inte vara nÃ¥gra större problem.

När det gäller smÃ¥elverk och kortslutningsströmmar sÃ¥ kan det löna sig att damma av elmaskinläran frÃ¥n skolan. En vanlig synkrongenerator (oavsett om den sitter i ett litet kinaelverk eller om det är en generator pÃ¥ hundratals MVA i ett vatten- eller kärnkraftverk) har ju egenheten att den momentana kortslutningsströmmen är flera gÃ¥nger högre än den permanenta kortslutningsströmmen. Och den momentana kortslutningsströmmen beror ocksÃ¥ mycket pÃ¥ hur kraftigt magnetiserad generatorn var ögonblicket innan kortslutningen.  Om den redan gick fullt magnetiserad för att hÃ¥lla spänningen uppe vid full last, sÃ¥ blir kortslutningsströmmen mycket högre än om generatorn gick med tomgÃ¥ngsmagnetisering.
Den permanenta kortslutningsströmmen blir mycket lÃ¥g pÃ¥ ett litet elverk som tar ut magnetiseringen frÃ¥n en hjälplindning i generatorn, eftersom spänningen frÃ¥n denna hjälplindning sjunker kraftigt vid kortslutning.  Om generatorn har separat magnetisering (t ex frÃ¥n en liten matargenerator pÃ¥ samma axel eller frÃ¥n batteri), sÃ¥ blir den permanenta kortslutningsströmmen högre.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!