Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övergivna platser (en hemsida)  (läst 6308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Övergivna platser (en hemsida)
« skrivet: 24 februari 2007, 11:36:27 »
http://www.jornmark.se/places.aspx

Tänkte tipsa om en hemsida som är rätt häftig.
Här kan man se bilder på övergivna platser i sverige och europa och få sig en liten historielektion på köpet.
Har spenderat åtskilliga timmar åt att titta på alla makabra ställen han fotat.
Rekommenderas! Thumbsup
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2007, 15:34:41 »
Alla dessa tomma miljonprogramområden...

Man borde ta inträde och låta folk demontera fritt vad de vill, ungefär som man kan på vissa bilskrotar. Jag skulle kunna ta hand om ett par radiatorer åt dem.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 18:50:02 »
Alla dessa tomma miljonprogramområden...

Man borde ta inträde och låta folk demontera fritt vad de vill, ungefär som man kan på vissa bilskrotar. Jag skulle kunna ta hand om ett par radiatorer åt dem.

JasÃ¥, det första du tänker pÃ¥ när du ser bilderna är radiatorerna.  ::)

Snacka om att vara VP-skadad.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jornmark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2007, 10:11:52 »
Tjänare. Har ni koll på bra tips därute, tipsa gärna. Hoppas ni gillar siten. Lustigt att ni tänker på radiatorerna, sånt som man sällan funderar över själv.

http://www.jornmark.se/places.aspx

/J

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 10:22:42 »
MÃ¥nga av dina "repotage" handlar just om havererad energipolitik.
SÃ¥ lite koppling hit finns det.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2007, 13:15:28 »
Till mitt försvar vill jag säga att jag redan tänkt dessa tankar tidigare och dessa bilder fick mig bara att formulera dessa gamla tankar: gamla rivningsfärdiga kåkar måste innehålla massor av användbart material. Tas detta tillvara och kan man köpa det någonstans? Husskroten?

I övrigt tycket jag om de vackra bilderna och njöt av bildspelen som gav mycket eftertanke.

Jag växte själv upp i områden med prefabricerade betonglådor och blev lite nostalgisk.
För ett par år sen besökte jag mina barndomsområden. Områden jag inte sett på > 30 år och upplevelsen blev mycket speciell. Det var som att hamna mitt i en film, lite science fiction att återse miljöer man bara sett genom sina egna minnesbilder under många många år.
Kan varmt rekommenderas.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2007, 13:50:51 »
Intressant...

Ni har väl sett denna?

http://www.kiddofspeed.com/
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2007, 14:04:52 »

det som jag  funderar mest om e hur det e möjligt att bara dra i frÃ¥n hus Ã¥ lÃ¥ta dom förfalla
det måste ju finnas nån som e ansvarig att städa upp tomter å ruiner ??

har företag inte nått ansvar ???

eller ska vi skatte betalare va glada för att firmorna genererat jobb åt 500 perssoner i 20-30 år å betala sannering av tomter å mark sen,,,,för lika många miljoner som firman bringat in under dess storhets tid

rimmar helt galet i mina öron

Utloggad jornmark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2007, 15:39:26 »

det som jag  funderar mest om e hur det e möjligt att bara dra i frÃ¥n hus Ã¥ lÃ¥ta dom förfalla
det måste ju finnas nån som e ansvarig att städa upp tomter å ruiner ??

har företag inte nått ansvar ???

eller ska vi skatte betalare va glada för att firmorna genererat jobb åt 500 perssoner i 20-30 år å betala sannering av tomter å mark sen,,,,för lika många miljoner som firman bringat in under dess storhets tid

rimmar helt galet i mina öron

Tjänare.
Finns inga tydliga regler. Den som vill bli av med något kan alltid sätta det i ett dotterbolag och låta det gå i kk. Annars ser man skitmycket ekonomisk brottslighet och rent bedrägeriartade beteenden på sådana här platser också. Kommer en hel del om det i boken, och det är egentligen ganska naturligt: vem vill ha äganderätten till en miljökatastrof som Rayon, t ex?

http://www.jornmark.se/places.aspx

/J

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2007, 17:27:24 »
Till mitt försvar vill jag säga att jag redan tänkt dessa tankar tidigare och dessa bilder fick mig bara att formulera dessa gamla tankar: gamla rivningsfärdiga kåkar måste innehålla massor av användbart material. Tas detta tillvara och kan man köpa det någonstans? Husskroten?

Det finns firmor som säljer begagnade byggvaror.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2007, 17:41:49 »
hej
nää det e ju givet men en ev vinst vill ingen dela med sig av ..grrr

det skulle va lag pÃ¥ att dom va tvungna att av sätta 15% av omsättningen till miljörestaurering  och Ã¥terställannde av tomter mm mm

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2007, 17:49:12 »
Kapitalförstöring. Mycket hade gått att återanvända, nya ideér kunde gett vissa byggnader nytt liv, men vilken ansvarig skulle vilja skaffa sig mer jobb?
Å andra sidan, skulle man återvinna då skulle någon blivit arbetslös för att det du behöver inte behöver nytillverkas. Å andra sidan skulle ju återvinningen i sig skapa jobb,,skönt att man inte är ansvarig för nåt sånt. Men det skär i hjärtat att se sånt, särskilt när man vet många som vill ha någonstans att bo.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jornmark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2007, 18:43:43 »
Till mitt försvar vill jag säga att jag redan tänkt dessa tankar tidigare och dessa bilder fick mig bara att formulera dessa gamla tankar: gamla rivningsfärdiga kåkar måste innehålla massor av användbart material. Tas detta tillvara och kan man köpa det någonstans? Husskroten?

När det blir riktiga konkurser blir grejerna ofta stående. Ni kommer att få se otroliga bilder från Fredriksberg och Hästhagne i boken. Ett problem är väl att priser på kylskåp och liknande faller så snabbt nuförtiden att få blir intresserade av begagnat. Kolla grejerna som står på sjukhuset i Hagfors t ex.
http://www.jornmark.se/places.aspx

Annars tycker jag det är positivt när kommunerna kan sälja 60-tals kåkar till norska fritidshusintressen.
http://www.svenskfritid.no/

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2007, 08:51:38 »
Hej Jörnmark, fina reportage!

Den där jättelika kobratelefonen, var stÃ¥r den nÃ¥nstans?  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jornmark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Övergivna platser (en hemsida)
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2007, 17:18:35 »
Hej Jörnmark, fina reportage!

Den där jättelika kobratelefonen, var stÃ¥r den nÃ¥nstans?  ;)
Tollare pappersbruk, utåt Nacka till. Misstänker att den och svanen var avsedda för någon minigolfbana/nöjesfält. Var litet småabsurdt därute.
Du kan inte ana hur många gånger man gått runt och skrattat när man gjort detta. Som den dagen när vi hittade två döda rävar samma eftermiddag i Närke. En av dom kan du se i galleriet om tegelbruket. Den andra nådde nästa hela vägen fram till boken.
http://www.jornmark.se/places.aspx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!