Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinerad poolvärmare/AC  (läst 1530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perra P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinerad poolvärmare/AC
« skrivet: 15 april 2019, 17:50:13 »
Hejsan,

Kunde lite ironiskt konstatera att förra sommaren då vädret var som varmast att jag spenderade en avsevärd summa på delas att värma poolem samt kyla kök/vardasrum.... Båda pga. halvtaskig isolering av pool/villa

Poolpumpen är underdimensionerad av tidigare ägare så min tanke var att byta ut den mot en ny. Luftvärmepumpen används endast för komfort kyla sommartid då vi installerade bergvärme i samband med att vi total renoverade för några år sedan.

Min fråga är således om det finns ett alt. går att bygga ett system där jag tar tillvara på den överskottskyla som skapas när poolen värms och nyttja den i bostaden?

Är ny på forumet (även om jag tjuvläst och fått hjälp med div.problem under ett antal år) Vet inte om detta är rätt del av forumet men ni får gärna flytta tråden om den passar in bättre någon annan stans.

Tack på förhand,
Perra P  ::)
« Senast ändrad: 15 april 2019, 17:52:08 av Perra P »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinerad poolvärmare/AC
« Svar #1 skrivet: 17 april 2019, 20:31:40 »
Hej!
Jag gissar att du frågar om frikyla + poolvärmare till din värmepump?
Man pumpar då köldbäraren i borran genom en fläktkonvektor och kyler då bostaden med detta.
Sen kopplas också en poolvärmare till värmepumpen.
Här är en principskiss (funkar i princip med alla bergvärmepumpar).

« Senast ändrad: 17 april 2019, 20:33:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!