Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elda i spisen  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CaPtiKaoS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar Olja!! men kärlek kostar som f_n!
Elda i spisen
« skrivet: 17 oktober 2005, 17:46:10 »
Är det någon som har några tips på hur man ska ställa in Eco El+Eco Air på bästa sätt om man eldar i öppna spisen.
Ska man koppla bort rums givaren helt eller ????

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elda i spisen
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2005, 17:51:36 »
Naturligtvis kan du koppla bort rumsgivaren i menyerna, men då sparar du inget på att elda.

Jag brukar ha rumsgivaren inkopplad. När jag eldar så drar värmepumpen ner värmen till radiatorerna. Om inte spisen inte kan värma hela kåken, så blir det kallt i en del rum. Det är en avvägning man får göra.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Elda i spisen
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2006, 18:18:30 »
Jo, skall man få nytta av eldningen måste man ha en rumsgivare för att dra ner lite på värmen.. nackdelen är som sagt att det kan bli för kallt i andra rum då. Man kan minska känsligheten på givaren genom att placera den t.ex. i en garderob eller bakom böckerna i bokhyllan.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Elda i spisen
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2006, 15:15:53 »
Beror på också var du har kaminen?
Min kamin är i gillestugan, sen har jag en så kallad delad trappa till våningen. Så jag har ett ganska stort trapp/hall så min värme stiger ju ganska snabbt upp där igenom. Så min rumsgivare placerad jag lite inne i gången till våra rum. Det innebär att jag får en jämnare värme i huset. Innan EcoEl/EcoAir drar ner lite. Men efter att jag lagt in sista gången i kamin kl 22 på kvällen så hade vi 22 grader i källaren och 23 uppe, EcoEl/EcoAir med hushållsel hade förbrukat 49kW/h det dygnet och jag hade -6 grader ute.
Ganska hyfsat resultat. Stoppade in ca 5 gånger det dygnet i kaminen. Den ger ca 7-9 kW vid kontunerlig eldning.

Ha det
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elda i spisen
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2006, 16:26:43 »
En del sparar man väl ändå utan rumsgivare, när returtempen på vb höjs.

Kör utan rumsgivare nu. Det går skapligt. Flyttade annars in rumsgivaren in i en garderob när vi installerade Conturan (660T) i trapphallen/TV-rummet. Det gick också. Har inte märkt någon skillnad i besparing med/utan.
Besparingen fresten. Den motsvarar nog inte riktigt de kWh vi eldar i kaminen. Vinsten är högre komfort.

Effekten är ffa att vi höjt innetempen några grader till, från 21 till 23. Strålvärmen är underbar.
Vp klarar annars husvärmen ner till -15 ºC utan tillskott, men det blir dåligt med vv.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Elda i spisen
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2006, 21:23:27 »
En del sparar man väl ändå utan rumsgivare, när returtempen på vb höjs.

Kör utan rumsgivare nu. Det går skapligt. Flyttade annars in rumsgivaren in i en garderob när vi installerade Conturan (660T) i trapphallen/TV-rummet. Det gick också. Har inte märkt någon skillnad i besparing med/utan.
Besparingen fresten. Den motsvarar nog inte riktigt de kWh vi eldar i kaminen. Vinsten är högre komfort.

Effekten är ffa att vi höjt innetempen några grader till, från 21 till 23. Strålvärmen är underbar.
Vp klarar annars husvärmen ner till -15 ºC utan tillskott, men det blir dåligt med vv.

När returtempen höjs? Du menar om man kör med termostater på radiatorerna?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elda i spisen
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2006, 12:46:05 »
När returtempen höjs? Du menar om man kör med termostater på radiatorerna?

Jo, vi har en del termostater kvar. Men när jag kopplade in innegivaren igen efter ett par veckor förstod jag att det inte hade fungerat bra utan - kompressorn stannade tvärt.  Jag trodde att svinkylan var anledningen att den hade gÃ¥tt nonstop, men det var inte riktigt sÃ¥...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!