Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn  (läst 10135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« skrivet: 09 april 2012, 21:28:48 »
Min IVT Greenline HE C9 startar i medeltal 80ggr/dygn. Verkar lite mycket tycker jag. Bor i ett enplanshus (160m2) på Åland. Då är säkert 95% av starterna för värme. Den har varit i bruk ungefär 1 vecka. Installatören säger att det verkar ok, men IVT säger att det inte kan stämma. Är det någon som har tips på vad jag skall titta på för inställning och vad jag skall fråga när installatören kommer och skolar in mig på pumpen.

Det har varit mellan +3 och -5 under den tiden men mest runt 0 grader

jag tittade på vad jag har för värmeradiatorer på väggarna. De flesta är dubbla radiatorer (som 2st enkla ihop med lite mellanrum). 2st mindre är enkla, de är 0,8x0,6m.

1st  2,20m x 0,6m
3st  1,00 x 0,6
1st  2,80 x 0,3
2st  0,8 x 0,6
och i garaget  gÃ¥r värmen igenom en radiator som är 3,4 x 0,4m och sedan ut i golvet (26m2) innan returen gÃ¥r tillbaka.

Tycker att det verkar vara en hel del vatten i systemet?

« Senast ändrad: 10 april 2012, 17:49:24 av mickesundis »

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #1 skrivet: 10 april 2012, 06:55:26 »
Jag kan inte svara på om antalet starter är mycket, även om min magkänsla säger så.
Det som styr antalet starter är vattenvolym, värmepumpseffekt, kopplingsdifferens och belastning (utetemp).

Om man har en liten vattenvolym i systemet, i förhållande till VP-effekten så innebär det korta gångtider eftersom att VP snabbt värmer upp vattnet och tvingas stanna. Med en konventionell VP (inte inverter) så är det en balansgång mellan gåntid och stabilitet i rumstemperatur. Om vi ökar kopplingsdifferensen, alltså skillnaden mellan start och stopp vid en viss temperatur så får vi också längre gångtider med längre viloperioder = högre COP. Dess värre innebär det en större svängning av temp på radiatorn i således även i rumstemperatur.

Viktigt ur effektivitetshänsyn är också att få till rätt skillnad mellan framlednings- och returtemperaturen, vilket man gör genom att justera hastigheten på cirk-pumpen.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #2 skrivet: 10 april 2012, 09:44:27 »
Det låter som aldeles för många starter. Om du inte har ändrat några instllningar så borde det inte kunna bli så många starter om allt är rätt inkopplat och justerat.
Hur ser systemet ut i övrigt? Har du termostater på alla radiatorer och en bypass vid VP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #3 skrivet: 10 april 2012, 09:48:38 »
Första frågan brukar annars vara, har du alla radiatortermostater fullt öppna?
För om dessa stryper är det inte konstigt med så många starter.
Värmen i huset ställer man in genom att justera kurva + finjustering på VP:n till det blir lagom varmt inne.
Termostaterna bör endast användas i enstaka rum där man ev vill ha det lite svalare än i övriga huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blizzet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #4 skrivet: 10 april 2012, 13:11:21 »
Vad menas med finjustering på en C-modell? Jag har en HE C6, och det finns ingen finjustering vad jag kan hitta. Det är bara värmekurvan som går att ställa var 5:e grad. Samt en genväg med "öka/minska värme" som i sin tur bara ökar/minskar värmekurvan i realiteten i den ena eller andra änden beroende på rådande temperatur. På andra äldre IVT-modeller verkar det vara annorlunda med värmekurvorna då det verkar finns en massa olika att välja på som benämns med nummer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #5 skrivet: 10 april 2012, 18:05:52 »
Med denna REGO (som är på HE) så får man som du skriver ändra "H-värde" och "V-värde" på styren, principen är att ändra H-värdet då det är kallt ute och V-värdet då det inte är så kallt.
Man bör även anteckna aktuella värden på utetemp, innetemp samt parametrar och ändra max en gång per dygn så kan man så småningom få till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #6 skrivet: 12 april 2012, 13:35:08 »
Har antalet starter minskat?
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #7 skrivet: 12 april 2012, 15:43:19 »
Pumpen startar fortfarande lika många gånger per dygn, väntar på att de som sålde den skall komma och justera in den.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #8 skrivet: 12 april 2012, 16:25:43 »
jag tittade på vad jag har för värmeradiatorer på väggarna. De flesta är dubbla radiatorer (som 2st enkla ihop med lite mellanrum). 2st mindre är enkla, de är 0,8x0,6m.

1st  2,20m x 0,6m
3st  1,00 x 0,6
1st  2,80 x 0,3
2st  0,8 x 0,6
och i garaget  gÃ¥r värmen igenom en radiator som är 3,4 x 0,4m och sedan ut i golvet (26m2) innan returen gÃ¥r tillbaka.

Tycker att det verkar vara en hel del vatten i systemet?

Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan fram- och returrören (åtminstone 5 grader om du har möjlighet att mäta) till de små enkla radiatorerna. Är det lägre temperatur betyder det att vattnet passerar radiatorerna utan att kylas ner vilket i sin tur betyder att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur vilket ökar elförbrukningen. Det leder också till onödigt många start och stopp eftersom temperaturförändringar vid start och stopp snabbt kommer att fortplanta sig genom systemet tillbaka till givaren som styr start och stopp.

Jag är rätt övertygad om att installatören inte tänker pÃ¥ att trimma in radiatorerna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #9 skrivet: 12 april 2012, 17:48:07 »
I morgon lånar jag hem värmekameran och kollar temperaturer.
Längst ner på värmeradiatorerna där värmerören går in och ut från radiatorn, kan det vara någon strypning där. Kan man öppna och titta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #10 skrivet: 14 april 2012, 10:38:03 »
Det beror på vad det är för typ av radiatorkoppel. På äldre radiatorkoppel brukar det finnas en strypskruv under en sexkantmutter. På nyare radiatorer finns strypmöjligheten i radiatorventilen. I kopplet finns bara möjlighet att ställa om till olika inkopplingsvarianter.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #11 skrivet: 14 april 2012, 14:56:23 »
Hade lite smuts i filtret på värmereturen men fortfarande många starter.
Funderar på en sak. Rörmokaren sa att jag inte skulle isolera värme eller vattenrör. Eftersom jag flyttade Värmepumpen till ett annat utrymme så har jag ungefär 10m rör som värmen skall gå igenom innan den kommer till stället där det grenar ut till radiatorerna. Bör jag isolera rören?

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #12 skrivet: 14 april 2012, 15:03:13 »
Bifogar en bild på radiatorkopplet

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #13 skrivet: 14 april 2012, 15:41:54 »
hur beter sig integralet.. stannar vp innan den är uppe på noll igen?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad mickesundis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE C9 Startar 80ggr per dygn
« Svar #14 skrivet: 14 april 2012, 16:20:17 »
Ang. integral så vet jag inte riktigt vad jag skall titta på för värde

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!