Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp med system LVVP/Dalatank/Solfångare/V-mantlad kamin/golvvärme/pool  (läst 6551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har fått in priser idag på Nibepaketet.

2030-9kw 42408kr
2040-12kw 38678kr
SMO40 9303kr
Pool 40 2435kr
Solar 40 2483kr
SMS 40 3096kr
ECS 40 4000
CPD 11 1637kr
Fick även på CTC 510M på 48077kr samt 9448kr förr Eco Pro styrpanelen som motsvarar SMO40.

Skiljer alltså ca 4000kr på VP till den större pumpens fördel men den är ju ineffektivare speciellt på de lägre temperaturerna då den bara ger marginellt mer effekt men till ett mycket sämre COP.
Synpunkter?

Fråga kring detta nu när jag granskat närmare.
Jag får inte ihop hur Solar 40 samt Pool 40 kommer att funka tillsammans då Pool 40 tar värme ifrån värmepump och skickar in i vvx till pool. Den sitter alltså på framledning från VP och växlar mellan acktank samt pool. Solar 40 ligger ju däremot i ett slutet system som enbart cirkulerar i solfångare samt i acktankens solslingor. Hur får jag då solen att växla över till poolen? Finns det vvx med fler ingångar (känns krångligt) eller måste man köra dubbla vvx?
Om solsystemet kunde ligga i samma glykolmix som resterande värmesystem ligger i hade det funkat men nu ska det ju in i tanken via slingor.

Bifogar hur jag tror att det ska kopplas och tar ytterst gärna emot tips. Behöver också info var de 2 shuntarna ECS40 ska in någonstans? En förstår jag på utgående golvvärme för att ta ner tempen från 50 till GV 30 grader, är den andra för de eventuella raddarna till vinden?

Tacksam för svar som vanligt!
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hade du tänkt dig att bara värma poolen med solpanelerna?
I så fall kanske du ska titta på en annan lösning. Sc:,h
Men som det är tänkt här ska solpanelerna värma din tekniktank som man sen kan använda till varmvatten/husvärme/pool allt efter behag.
Det är ju detta som är fördelen med en tekniktank, att den är "hjärtat" i systemet som allt är kopplat till.

Men poolen är inte riktigt rätt kopplad, den bör ta sin värme från tekniktanken och inte direkt från värmepumpen.
« Senast ändrad: 20 januari 2016, 20:51:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tja,

Hmm nä solfångare värmer primärt acktank via övre solslinga (spets) och sedan nedre. När tank är fullt varm ska den växla över och gå direkt till poolväxlaren. Det är så de flesta solfångarlev och även Dalatanken har ritat på föregående sida.


Men hur blir det om pool tar från tank, vill ju inte kyla den utan tanken är viktigare än poolen i det fallet då VV enbart tas ur den.
Vad jag kan se så laddar VP pool direkt enligt Nibe, på framledning från VP http://www.nibe.se/nibedocuments/15721/031489-5.pdf

Orkar du skissa upp?
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe har ju ingen bra dockningsprincip för både sol och pool, i sina dockningsprinciper utgår de från att värmepumpen ger billigaste värmen.
Men om solpanelerna ska kunna värma poolen så bör du sätta Pool 40 så den kan ta värmen direkt från tekniktanken.
Det finns möjlighet att styra grejerna så att poolen inte laddas om temperaturen i tanken går under en viss temperatur.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, men är det inte så att solen (eller allt utbyte ger mest effektivitet) genom att växla mot något kallare och om acktanken är helt varm av solen , då ska alltså solen fortsätta värma något som är helt varmt redan så returen tillbaka till solfångarna är ju kanske 80 grader. Finns risk för överhettning då? Jag vet inte men det känns sämre verkningsgrad än att plocka tillbaka 25 grader från poolen och skicka in betydligt mer?
Tänker jag fel?
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Behöver hjälp med system LVVP/Dalatank/Solfångare/V
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2016, 07:45:57 »
Solen sitter ju ansluten mot botten av tanken, nu ser jag att du ritat in en växelventil för denna?
Skiktningen i tanken bör annars se till att solen jobbar mot kallaste delen av tanken.
Men om du vill kunna välja mellan att växla mellan att köra solpanelerna mot tank eller direkt mot poolvärmeväxlaren så tror jag inte nibes grejer har nån logik för detta, finns det några andra grejer som kan automatiskt styra detta?
Om poolväxlaren kopplas mot botten och mitten av tanken så kommer annars solpanelernas värme värma poolen och en alternativ koppling känns lite som att gå över ån efter vatten.  Sc:,h
Sen kan du använda en växelventil för värmepumpen så denna kan växla mellan att värma övre eller nedre delen av tanken, detta kan SMO40 styra.
I övrigt bör du shunta värmen till huset, modell CTC med en bivalent shunt som kan ta värme från mitten och övre delen, returen ska då kopplas mot undre delen av tanken.
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 07:50:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Väcker liv i min gamla tråd.
Måste komma vidare med LVVP nu då jag inte har ett fungerande system ännu och måste få det innan n kylan slår till.
Status nu är att solfångare funkar bra med egen styrning och producerar allt VV och värmer pool more or less mellan april-sep.
Vattenmantlade kaminen eldades kanske 5 gånger förra vintern. Har varken tid eller lust med detta...
Ställde elpatron på 55 grader förra vintern och kWh drog iväg vilket inte funkar för då snålar jag med värmen och går och fryser...

Kommer alltså nu investera i en VP och struntar i att den ska styra pool och solfångare för de klarar sig bra själva.

Så nu är det bara de bästa inkopplingsalternativen jag behöver hjälp med.
1. Fast kondensering och ladda överst i tank i samma ingång som kaminen och sen retur i botten är även kamin går ut. Så hela tank värms upp och värme plockas ut till radiatorer på vind (Purmo Thermopaneler) och shunta ut på GV-system.
Fanns det något bättre ställa att gå på? Radiatorreturen eller annat ställe så det blir bättre effektivitet på den fasta kond?

2. Flytande kond mot acktanken 750L som ”värmetank” och köra en liten vvb/spets i mindre format. Har ca 60x60x100cm kvar att nyttja i tvättstugan. Då förvärma VV i acktank via de 2 slingorna och sen in i spets/vvb?
Men då måste jag även köpa en liten vvb och ändra om mycket dragningar och öven ha elpatron igång hela tiden.

3. Fanns det ytterligare alt att växla mellan värme/shunt och värma VV i acktanken.

Lutar åt en Nibe med en SMO20 just nu. Är även rätt viktigt rent utseendemässigt att VPn är ”snygg” vilket Nibe är med sina gråa strama lådor.


Tacksam för svar!
/P

« Senast ändrad: 01 oktober 2018, 23:40:42 av Peedster »
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eftersom du gillar att kröka rör ;) så skulle jag rekommendera följande lösning:

Shunt framledning till radiatorerna på mitten av tanken och returen från radiatorerna shuntas till golvvärmefördelare.
Returen från golvvärme/radiatorer till botten av tanken.

Värmepumpen kopplas med två växelventiler mot tanken så den kan värma antingen övre eller nedre delen.
En VV-tempgivare i toppen får styra varmvattenladdning och en extern framledningsgivare på stigaren styr om den ska ladda nedre delen av tanken. Tror att SMO20 kan fixa detta.

Principen blir då fast kondensering mot övre delen och flytande mot undre, det gäller då att få till en bra skiktning av tanken så rör om försiktigt med laddpump och primära cirkpumpen till radiatoerna.
« Senast ändrad: 02 oktober 2018, 08:07:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur blir det när man eldar och tanken när 80-90 grader det är minusgrader ute och vp vill cirkulera ut vatten för att förhindra frysning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
T.ex. NIBE har styrning av laddpumpen så den inte går mer än vad som precis krävs för att undvika frysning i utedelen och anslutningsrör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Schysst för återkoppling och förslag, antar att du valt denna inte för att krångla till det utan för att den är effektiv och inte kräver en sep vvb och mer eko än att gå på fast kond rakt av. Alla vvb är väl i princip fast kond dvs värmer upp till bestämd temp.

Bifogat bilden med lite färger så får du gärna beskriva vilka uttag som du tänker.
Gula uppe är kamin laddning, nedre kamin retur.
Röd 2 övre är framledning till gv shunt som styrs av en EC Home thermoventiler, raddisar ej inkopplat ännu.
Röd nedre är gv retur.
Blå är lediga utlopp.

Hur tänker du dig din inkoppling Carl?

Kaminen används väldigt sällan och har svårt att komma upp i 80 grader så den är inte så aktuell men bör naturligtvis tas med i beräkningen.
Termostaten är 72 och funderar på att ändra till 63.

Vilka inlopp tänker du dig att VP ska ladda på? Den översta som kamin men nedre?

Mvh Peter
Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur blir det när man eldar och tanken när 80-90 grader det är minusgrader ute och vp vill cirkulera ut vatten för att förhindra frysning.

Eftersom hetgasen kan bli +100 C så borde detta inte skada värmepumpen, eller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Lägger upp en epig bild.
Hoppas den går att förstå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom hetgasen kan bli +100 C så borde detta inte skada värmepumpen, eller?
Enligt Nibe var det i alla fall inte bra på min bergvärme vp om det händer att det blir så varmt men dom kanske hävdar det för att vara säkra men hur som helst så kommer det ett larm vid så hög temp på min vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!