Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTR 300TT elförbrukning  (läst 60576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svärtingebor

  • Gäst
Svärtingebor
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #120 skrivet: 31 juli 2013, 09:49:23 »
Hej
Hittade precis denna tråd då vi med stor förskräckelse upptäckt att vår elräkning skjutit i höjden de senaste månaderna. Satt elmätare på uttaget för vår CTR 300TT, den drar 1,11kW kontinuerligt utan uppehåll!! Ska in och köpa en hygrometer idag och kolla hur läget egentligen ligger till i grunden. Vi har haft CTR:en sen 2007 och inte tidigare haft så här höga elräkningar. Den har inte heller tidigare lyst konstanat "hög luftfuktighet". Något har hänt. Vad är Era bästa tips att göra? Ska man rengöra den på något mer sätt än att byta filter? (det gör vi 1 gång/år och det är knappt smutsigt). Väldigt tacksam för svar.
Känns som att Anticimex har lurat oss  >:( Vi ringde och bad dem om hjälp, 2000:- för att endast komma ut och titta pÃ¥ det!! Jag la pÃ¥ luren  >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #121 skrivet: 31 juli 2013, 11:07:48 »
Tror det sitter en roterande sorbator i de där apparaterna, kanske har drivremmen gått av eller hoppat av så att den inte roterar, då avfuktas inte krypgrunden, men maskinen försöker avfukta (utan resultat).
Jag skulle personligen öppna upp den och se om avfuktningsenheten roterar, och om inte, försöka se vad felet är.

Det kan även ha blivit fel på hygrostaten, och då troligast glappkontakt.
Det skulle förvåna mig om det är något allvarligt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Svärtingebor

  • Gäst
Svärtingebor
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #122 skrivet: 01 augusti 2013, 13:08:41 »
Nu har vi kollat avfuktaren. Först och främst var det några kablar som lossande/hade lossnat så vi har precis fått ett kopplingsschema. Nu fungerar den inte alls för då vi lyfte ner avfuktaren från sitt ställe så slutade allt att fungera.
 
Nästa alternativ är om kondensatorn till rotormotorn har gått sönder.
   
En tredje sak är om själva rotormotorn i sig har gÃ¥tt sönder. Min pappa är elektriker och har hjälpt oss  :).
 
Fukten i grunden ligger nu på 82%!! Nu utan en någon fläkt som roterar luften där nere.

Min pappa ska kolla på det igen om några dagar...

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #123 skrivet: 15 augusti 2013, 00:14:31 »
Hej
Hittade precis denna tråd då vi med stor förskräckelse upptäckt att vår elräkning skjutit i höjden de senaste månaderna. Satt elmätare på uttaget för vår CTR 300TT, den drar 1,11kW kontinuerligt utan uppehåll!! Ska in och köpa en hygrometer idag och kolla hur läget egentligen ligger till i grunden. Vi har haft CTR:en sen 2007 och inte tidigare haft så här höga elräkningar. Den har inte heller tidigare lyst konstanat "hög luftfuktighet". Något har hänt. Vad är Era bästa tips att göra? Ska man rengöra den på något mer sätt än att byta filter? (det gör vi 1 gång/år och det är knappt smutsigt). Väldigt tacksam för svar.
Känns som att Anticimex har lurat oss  >:( Vi ringde och bad dem om hjälp, 2000:- för att endast komma ut och titta pÃ¥ det!! Jag la pÃ¥ luren  >:(
Min ctr-hygrostat bör kalibreras eller lagas eller kastas bort, ställer jag den på max så blir det rf48%. Ett annat alternativ är hygropro som kostar visst 2 lax nu, den kanske är bra. Att du la på luren åt de tycker jag var bra. Jag har funderat på en annan liten strömsnål sorbtionsavfuktare också men ingen här verkar veta ifall den är ok (tyvärr minns jag inte vad den heter, ställde nån fråga om den här nånstans utan att få svar). Annars funkar vår nuvarande lösning bra i vårt hus. Hoppas du får rätsida på elförbrukningen.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #124 skrivet: 17 augusti 2013, 14:11:01 »
Hej !!
Jag tyckte att våran ctr drog mycket ström och går mycket nu på sommaren så jag stälde ner en avfuktare också, inställd på lägre fukthalt än ctr:en.
Första månaden sparade det 300 kwh.
Ctr går hela tiden med fläkten och den andra favfuktar så mkt den orkar.
Blir det mer fukt och det går över 65% går ctr igång och hjälper till.
Får tömma behållaren ca var tredje dag.
Goa pengar att spara.
Take care.
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Svärtingebo

  • Gäst
Svärtingebo
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #125 skrivet: 28 augusti 2013, 13:10:53 »
Hejsan

Nu har vi själva köpt och bytt motor på vår avfuktare. Nu fungerar den igen :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!