Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ter alltid ettrörs system?  (läst 905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kulkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Låter alltid ettrörs system?
« skrivet: 05 februari 2022, 20:16:51 »
Bor i lägenhet med ettrörs radiatorsystem och några radiatorer avger ett störande ljud, tänk ljudet av vatten som strömmar. Haft VVS firma här och fick lite olika förklaringar, han verkade ha svårt för att bestämma sig. Men han hävdade dock att ljudet är fullt normalt och att det "alltid" låter såhär. Så till förklaringarna han gav, hjälp mig gärna med vilka som stämmer:

1. Flödet är högre genom de första radiatorerna i slingan, därav låter de. (det finns inga strypningar eller inställningar på individuella radiatorer undantaget radiatorventilerna, ljudet finns oavsett ventilernas läge)

2. Ljudet kommer från överströmmaren/bypassen som sitter på rören under varje element.

3. Ljudet uppstår pga att vattnet passerar ett pyttelitet hål i radiatorventilerna.

Han sa att det finns ingenting att göra åt saken. Det bestämdes till slut att det skulle provas byta radiatorventil i de radiatorer med störande ljud, men han sa själv att det kommer troligen inte hjälpa.

Så, stämmer det han säger, låter alltid ettrörs system? Finns det inget att göra åt saken? (på lägenhetsnivå, lägenheten delar cirk.pump med ett större antal andra lägenheter) De störande radiatorerna sitter i det mest olämpliga rummet, sovrummet. Slingan börjar där och slutar i köket. Hade man kunnat vända slingan?

Tack på förhand
« Senast ändrad: 05 februari 2022, 20:20:27 av kulkalle »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2022, 21:22:42 »
Nej det ända det beror på är att någon försöker pressa
För mycket vatten genom rören .

De har säkerligen problem med inregleringen .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2022, 21:36:47 »
Ja, så är det. Vi har 1-rörs system i vår villa (djävulens påfund som någon skrev här på forumet). Det låter inte ifrån någon radiator. Vår cirkulationspump har 3 st lägen. Kör den på lägsta fart. Det räcker bra. Märkligt att de har valt 1-rörs system i ett lägenhetshus. Det är nog dumsnålt vilket dom märker om dom inte klarar av att justera in systemet. Att vända slingor är inte enkelt. Har ni fler än 4-5 radiatorer så är det troligen mer än 1 slinga.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2022, 21:48:56 »
Jag håller inte med om att det är Djävulens påfund .

Det är samma beräkningstemperaturer och
Flöden . Gör man rätt från början bara så blir resultatet detsamma oavsett vad man väljer .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2022, 22:37:42 »
Det beror pÃ¥ övriga parametrar. I vÃ¥rt fall har värmesystemet fungerat bra med 1-rör högtemperatursystem med en elpanna sedan 1981. Det är 5 radiatorer per slinga och 3 slingor. Ska jag byta elpannan mot nÃ¥gon typ av värmepump sÃ¥ blir det nog att göra om alltihopa. Det är dessutom bara 12 mm prisol. Elpannan har inget problem med att skicka ut 80 gradigt vatten men det fungerar tyvärr inte med en värmepump. Hade inte politikerna saboterat vÃ¥rt elsystem sÃ¥ hade jag glatt kunnat köra vidare med befintligt system. Sabotage är vad det är.  :'(

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2022, 22:39:56 »
Hur gammalt är ditt värmesystem?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2022, 22:49:32 »
Elpannan är bytt till en bättre begagnad CTC Electronic kompletterad med en inomhustermostat placerad centralt i huset. Resten är från byggåret 1981. Detta fungerar utmärkt. Har även en vattenmantlad kamin som har en läcka och därför är ur drift. Den delen är av värmesystemet är feldimensionerad med en för liten ackumulatortank. Verkningsgraden på kaminen är kass. Skulle helst vilja ha en rejäl ackumulatortank med en modern vattenmantlad spis. Då behöver hela radiatorsystemet bytas ut.

Utloggad kulkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2022, 22:58:13 »
Nej det ända det beror på är att någon försöker pressa
För mycket vatten genom rören .

De har säkerligen problem med inregleringen .

Om det är pumpen som är för högt ställd, borde det då inte låta i alla radiatorena? Det sitter t ex tre på samma vägg, de två första låter, det tredje är nästan helt tyst (måste lägga örat emot för att höra det).

Hyresvärden sa tidigt att man inte kan sänka pumpen för då kommer folk klaga att det är kallt. Först hette det att en pump matar hela området (ca 80 marklägenheter), sen ändrade man sig till att det är 2 pumpar.

Senare ändrade hyresvärden sig och sa att man skulle prova ställa ner pumpen. Jag hörde dock ingen som helst skillnad i ljud, det blev ej heller skillnad på temp, så jag tror inte de ändrade pumpen öht.

OM det ändå är pumpens hastighet som ger ljud i några av mina radiatorer, kan man göra något i just min lägenhet? Hyresgästför. är inkopplad så behöver veta om det finns någon lösning jag kan meddela dem. Kan man sätta en strypning där rören kommer in i min lägenhet?

Med vända slingan tänker jag att man skiftar tillopp- och returrören där rören kommer in, och korskoppel under varje radiator, det måste väl vara möjligt?
« Senast ändrad: 05 februari 2022, 23:04:10 av kulkalle »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2022, 23:24:38 »
Vart i landet är det ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kulkalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Låter alltid ettrörs system?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2022, 00:01:44 »
Vart i landet är det ?

Södra sverige. Problemet med hyresrätt är ju att man inte kan ta hit egen firma utan är helt utlämnad åt firman hyresvärden anlitar. Så det är väldigt svårt att få en second opinion på om det finns något att göra. Ljudet är såklart inte öronbedövande, men helt klart störande när allt annat är tyst. Ca 30 dB, tangerar alltså riktvärdet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!