Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhusgivare F750  (läst 1378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowballtwo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inomhusgivare F750
« skrivet: 30 januari 2022, 08:34:59 »
Hej!

Har en F750 med en inomhusgivare. Golvvärme med termostater i varje rum.
Vad gör egentligen innegivaren och vad vinner jag på att använda den?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2022, 09:13:31 »
Rumsgivaren kompenserar för tillfälliga temperaturvariationer genom att ställa upp/ner börvärdet på värmepumpen.
Dina styrdon på golvvärmen kompenserar genom att strypa vattenflödet.

Du kan jämföra med att köra bil och antingen släppa gasen om det börjar gå lite för fort eller behålla gaspedalen nertryckt och bromsa samtidigt.
Själv släpper jag gasen dÃ¥ det är mer ekonomiskt.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snowballtwo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2022, 11:57:05 »
Rumsgivaren kompenserar för tillfälliga temperaturvariationer genom att ställa upp/ner börvärdet på värmepumpen.
Dina styrdon på golvvärmen kompenserar genom att strypa vattenflödet.

Du kan jämföra med att köra bil och antingen släppa gasen om det börjar gå lite för fort eller behålla gaspedalen nertryckt och bromsa samtidigt.
Själv släpper jag gasen dÃ¥ det är mer ekonomiskt.  :)
Alla mina golvvärmetermostater är helt öppna nu. Bör jag ändå använda innegivaren? De första åren gjorde jag inte det, men efter en tekniker var här så aktiverade han det för att "de flesta har så".

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2022, 12:19:29 »
Enligt NIBE's installationsmanual för F730 ska inte rumsgivaren vara aktiverad (styrande) vid golvvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2022, 12:32:58 »
Citera
Enligt NIBE's installationsmanual för F730 ska inte rumsgivaren vara aktiverad (styrande) vid golvvärme.

Jamen, blir det inte då som Carl skriver, håll samma gas men bromsa samtidigt. Oavsett vad som står i manualen känns det ju mer logiskt att behålla samma flöde och justera börvärdet beroende av behovet. (Golvvärmen är förmodligen så trög så det tar ett bra tag innan det justerat in sig oavsett)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2022, 18:42:23 »
Det där beror lite på.
Golvvärme i betong brukar anses så pass värmetrögt att en rumsgivare kopplad till värmesystemet inte hinner reagera tillräckligt fort utan att det blir självsvängningar i systemet.
Golvvärme i träbjälklag tror jag däremot funkar OK med en rumsgivare till värmepumpen.
Och golvvärmens termostater kan man ställa in nån grad över önskad temperatur så de bromsar lite om rumsgivaren inte hinner med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snowballtwo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2022, 07:25:36 »
Det är golvvärme i betong jag har, enplanshus.
Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det har varit en mer ojämn temperatur den här vintern, samt att elpatronen fått gått in och stötta mer. Å andra sidan så har jag med elpriserna som varit haft mer koll på pumpen och elpatronen.

Termostaterns till golvvärmeslingorna är av vridtyp och där fick jag bara med mig att de ska stå fullt öppna där man vill ha så varmt som pumpen producerar (22 grader) och bara dra igen om man vill ha kallare i något rum. Ena sidan av huset (närmst golvvärmefördelaren) känns varmare än resten av huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2022, 11:21:58 »
Det är golvvärme i betong jag har, enplanshus.
Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det har varit en mer ojämn temperatur den här vintern, samt att elpatronen fått gått in och stötta mer. Å andra sidan så har jag med elpriserna som varit haft mer koll på pumpen och elpatronen.

Termostaterns till golvvärmeslingorna är av vridtyp och där fick jag bara med mig att de ska stå fullt öppna där man vill ha så varmt som pumpen producerar (22 grader) och bara dra igen om man vill ha kallare i något rum. Ena sidan av huset (närmst golvvärmefördelaren) känns varmare än resten av huset.

I så fall kanske det bästa är att endast styra med kurvan?
Golvvärmen kan du försöka justera till med fast instrypning så att värmen fördelas jämnt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare F750
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2022, 12:43:00 »
Det är golvvärme i betong jag har, enplanshus.
Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det har varit en mer ojämn temperatur den här vintern, samt att elpatronen fått gått in och stötta mer. Å andra sidan så har jag med elpriserna som varit haft mer koll på pumpen och elpatronen.

Termostaterns till golvvärmeslingorna är av vridtyp och där fick jag bara med mig att de ska stå fullt öppna där man vill ha så varmt som pumpen producerar (22 grader) och bara dra igen om man vill ha kallare i något rum. Ena sidan av huset (närmst golvvärmefördelaren) känns varmare än resten av huset.
Närmast är mer vatten till slingorna, längst bort mindre vatten till slingorna, fullt normalt. för att få det skapligt så mät in/ut på varje slinga , diff på ca 4C är en tumregel. För lite mindre flöde ( strypa ) för mycket öka flödet, det kan ta upp till ett dygn innan det ses med klarhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!