Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann Vitocal 222-s och 242-s  (läst 20646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lalo

  • Gäst
Lalo
SV: Viessmann Vitocal 222-s och 242-s
« Svar #30 skrivet: 07 januari 2017, 18:59:54 »
Typ inte särskilt varmt.den klarar inte av att värma varmvatten och elementen samtidigt. DÃ¥ fokuserar den pÃ¥ varmvatten istältet.  :(  Nu är det bara minus 5 och uteenheten vägrar gÃ¥ i gÃ¥ng igen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viessmann Vitocal 222-s och 242-s
« Svar #31 skrivet: 07 januari 2017, 20:42:08 »
Det kan vara fel pÃ¥ växelventilen, men jag vet inte riktigt.  :-\
Och knepigt att den inte vill värma med elpatron.  :-\
Enda grejen jag kommer på att man kan kolla själv är växelventilen och om det är fasbortfall (säkring i huvudcentralen har gått)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Lalo

  • Gäst
Lalo
SV: Viessmann Vitocal 222-s och 242-s
« Svar #32 skrivet: 12 januari 2017, 11:18:52 »
Det dom sa till mig. Det ända du kan göra är att sänka temperaturen på dricksvattnet att den behöver tid att värma varmvattnet. Och så är det. Hade en installatör hemma från ett lokalt företag. Han hade aldrig hört eller varit med om något liknande. Kunde konstatera att det var fel på uteenheten från tillverkaren. Sen sa jag att dom varit och laga den för ett årsen för samma fel blev han helt vansinnig och undra var det var för skitsnygg bolag.

Lalo

  • Gäst
Lalo
SV: Viessmann Vitocal 222-s och 242-s
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2017, 13:12:42 »
Haha inte skitsnygg.  Skit bolag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!