Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög pressostat  (läst 7324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #45 skrivet: 04 mars 2019, 08:05:50 »
Den ska gå i läge III men frågan var om vredet var ordentligt ställt i läge III eller om det var lite vid sidan av så att pumpen gick på låg fart. Vad står det för värde i cirkulationspumpens display?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #46 skrivet: 04 mars 2019, 09:00:41 »
Fungerar verkligen den där pumpen med tanke på den höga diffen?Testa starta om pumpen och kör du på läge 3 borde det stå c3 i displayen.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #47 skrivet: 04 mars 2019, 09:18:48 »
Jag tror det står 20 i displayen.
Hur startar man om pumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #48 skrivet: 04 mars 2019, 10:06:27 »
Cirkulationspumpen ser ut att vara en Wilo Yonos Pico. I så fall betyder 20 att pumpen drar 20 Watt. Det finns varianter av Yonos Pico där 20 W är pumpens maximala effekt så det kan vara så att den arbetar så mycket den kan.

Är beteckningen Yonos Pico 25/1-4 eller 25/1-6?

Jag har också en Yonos Pico som värmebärarpump. Den drar 12 W och sköter då cirkulationen både i värmepump och radiatorsystem med deltaT ungefär 9 grader. Jag har plockat bort den externa cirkulationspumpen och pluggat bypassledningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #49 skrivet: 04 mars 2019, 10:39:35 »
Jag tror det står 20 i displayen.
Hur startar man om pumpen?
Om du vill starta om pumpen så är det på dom knapparna som sitter upptill och det är den med den runda svarta knappen.En fråga avluffta ni systemet efter monteringen av cirkulationspumpen?Flexslangar skulle vara igensatta tror jag inte på så mycket på utan fungerar cirkulationspumpen (och tycker du ska vrida den åt rätt håll för det ät enkelt) så borde mycket luft vara orsaken.Har du testat luftat varmvattensberedaren på luftnippeln?och kommer det luft i radiatorerna när du luftar.Eftersom den löser på Hp larm och cirkulationspumpen går som den ska verkar det konstigt att det hände i samband att ni bytte cirkulationspum att den började få hp-larm.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög pressostat
« Svar #50 skrivet: 04 mars 2019, 11:23:08 »
Jag tycker det ser ut som displayen visar 28, vilket är mycket för en modern pump och det bör innebära att det är stort flöde genom den, konsistent med hastighet 3. Om flödet vore begränsat skulle den dra mindre effekt.

I stugan har jag en extern Wilo Eco nånting och vi kör den på läge 2,0 och den brukar dra mellan 7 - 12 W och den matar 17 radiatorer plus en handdukstork plus ett värmegolv utan separat pump. Den matar också en kulvert till lilla stugan där det sitter en separat shuntgrupp med en likadan pump.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #51 skrivet: 04 mars 2019, 12:07:04 »

Har du testat luftat varmvattensberedaren på luftnippeln?och kommer det luft i radiatorerna när du luftar.Eftersom den löser på Hp larm och cirkulationspumpen går som den ska verkar det konstigt att det hände i samband att ni bytte cirkulationspum att den började få hp-larm.
Det skadar aldrig att lufta men jag har svårt att tänka mig att det är problemet. Jag tycker inte det är konstigt att problemen började i samband med byte av pump. Är det igensatt någonstans så att det nätt och jämnt fungerar behövs det ytterst lite för att det ska problem. Det var ett fall i december där det blev stopp i cirkulationen efter installation av golvvärme. Där var det igensatta slangar som var problemet och det var ordentligt med magnetit i de slangarna.

Jag tycker det ser ut som displayen visar 28, vilket är mycket för en modern pump och det bör innebära att det är stort flöde genom den, konsistent med hastighet 3. Om flödet vore begränsat skulle den dra mindre effekt.


Ställer man pumpen i läget för högsta fart verkar den gÃ¥ upp pÃ¥ max effekt, har testat pÃ¥ min pump. När jag ställde upp cirkulationspumpen pÃ¥ maximal fart och stängde värmebärarflödet helt gick den ner frÃ¥n 20 W till 17 W. Öppnade jag lite grand gick den upp till 20 W igen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #52 skrivet: 04 mars 2019, 13:52:26 »
Jag vet inte vad pumpen heter ska kolla det. "Röris" kommer imorgon då det läcker lite från ena flexslangen vid värmebärarpumpen. Jag tänkte be honom att kolla så det inte sitter skit kvar vid anslutningarna av slangarna till elpatronen och värmebärardelen. Det kanske inte är så stort hål där pga av avlagringar, kan kanske vara värt att kolla.

Luftning gjordes då slangarna byttes och även kontroll av filtret, inget skräp fanns där.

Jag kan posta bilder på slangarna om det är av intresse.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #53 skrivet: 04 mars 2019, 15:18:32 »
Fråga om han kan åta sig att spola igenom kondensorn eller hela värmepumpen. I och med att det inte var något problem med slangarna verkar kondensorn troligaste stället för en blockering av flödet. Jag tycker det verkar omöjligt att det skulle kunna vara något annat problem. Alternativet att det skulle vara något fel på cirkulationspumpen verkar väldigt osannolikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #54 skrivet: 04 mars 2019, 19:02:34 »
Hej.
Pumpens beteckning: Yonos PICO 25/1-4-130-(ROW).

Försökte lägga till bilder på slangarna,men det misslyckades jag med.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #55 skrivet: 04 mars 2019, 19:21:47 »
Den varianten är på maximalt 20 W så den går för fullt. Inget mer att göra på den fronten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #56 skrivet: 04 mars 2019, 19:57:22 »
Hej.

Lyckades krångla med några bilder.

Anders.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hög pressostat
« Svar #57 skrivet: 04 mars 2019, 21:17:13 »
Det var inte så mycket skräp i dem, jag hade väntat mig mer. Det finns fall där det inte har gått att sticka in en renstråd i slangen.

Kulventilerna före och efter cirkulationspumpen ser ut att stå i rätt läge så det kan inte heller vara problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hög pressostat
« Svar #58 skrivet: 05 mars 2019, 05:27:40 »
Har du golvvärme?Jag brukar ställa in på variabellt differenstryck när det finns radiatorer och höjden 4,2-4,4 beroende på storlek och radiatorer så undrar verkligen om det blir rätt med konstant varvtal men har inte testat att göra som din vvs gubbe har gjort.

Utloggad Anders Leo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög pressostat
« Svar #59 skrivet: 05 mars 2019, 12:44:44 »
Nej ingen golvvärme tyvärr.
Jag trodde också att det skulle vara betydligt mer skräp i slangarna så jag blev förvånad.
Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!