Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat övertryck expansionskärl  (läst 376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias Malm

  • Gäst
Tobias Malm
Thermia Diplomat övertryck expansionskärl
« skrivet: 13 november 2023, 23:35:21 »
Hej.
Jag har letat bland befintliga trådar och trott mig hittat rätt men efter kontroll så var det inte rätt ändå.

Jag har en snart 20 år gammal BV Thermia diplomat.
Igår kom jag hem och hörde att ventilen på expansionskärlet löst ut och vatten rann kontinuerligt.

Ända sättet att lösa problemet är att stänga friskt vatten in i BV men då får jag intet tryck på varmvattnet i kranen. Uppenbarligen trycker friskvattnet in både till elementvärme och varmvatten i kranen.

Snabb googling säger mig att det kan vara växelventilen som fastnat, tar bort donet och motionerar fjäder och pinne som rör sig fint, inte några problem.
Håller in pinne och fjäder med BV igång och tycker inte att övertrycket i expansionskärlet avtar!
Ã…termonterar donet under drift och tycker mig känna att den är expanderad och bör därmed fungera. 

Vart har jag mitt läckage mellan varmvatten och värmeslinga ?

Nuläget är att jag har strypt tillförsel av friskvatten så att endast en mindre mängd sipprar igenom.
Då har jag värme i huset men knappt varmvatten i kranen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat övertryck expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 01:55:22 »
Finns 2 möjliga fel, dessvärre har du nog det dyrare.

1. Tappvarmvatten trycks in i värmebäraren i ett hål i VVB, dyrt, köp ny bergvärmepump.
Omöjligt att laga, man kan köpa ny VVB och koppla om, men en 20 år gammal bergvärmepump kanske bör bytas i alla fall.

2. Påfyllningsventilen läcker, detta hade varit troligt om du nyligen fyllt på värmesystemet, men du skriver inget om detta så jag tror inte på det.
Det är dock en billig ventil att byta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 422
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!