Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?  (läst 14823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2017, 16:50:03 »
Skillnaden mellan dig och mig är väl främst att jag inte är lika tvärsäker på min sak som du påstår dig vara.
I detta fall t.ex., när det rör sig om Thermia inverter M så säger jag att så länge de uppgifter som framkommit i grafer, på filmer och i svaren från Thermia stämmer så menar jag att det inte är en 3-12 kW inverter de borde marknadsföra.
Jag säger inte att de fakta vi har tillgängliga nu inte skulle kunna ändras.
Men det är ju i princip det du gör, du menar att det som visas i grafer, i filmer och i de svar som Thermia ger helt enkelt inte kan stämma - för det går emot din erfarenhet - och den är allena saliggörande, oavsett vad andra tycker och tänker.

Jag tror överhuvud tagit inte att du har läst de inlägg som ligger till grund för min uppfattning i just denna fråga som rör inverter M bara för att OM det skulle stämma så skulle hela den bild du byggt upp av Thermia som ofelbara att falla sönder och samman.
Det liknar väldigt mycket hur människor med en kristen syn på skapelsen reagerar när man som icke troende försöker lägga fram vetenskapliga bevis för att det kanske finns en annan förklaring till både det ena och det andra än att gud skapat hela härligheten.

Just när det kommer till sakfrågan för detta ämne, huruvida det är rätt eller fel att kritisera tillverkarna för deras tillkortakommanden så menar du UTAN UNDANTAG att det är fel, du har aldrig varit på min sida i denna fråga, så egentligen behöver jag inte få något svar mer av dig, jag vet din inställning, och ja, jag tycker att den är naiv.

Snart sagt alla tillverkare gör fel och misstag, och ibland är de rent ut sagt gränsande till lögnaktiga när det kommer till hur de marknadsför och presenterar sina produkter.

En av de viktigare uppgifterna för de forum som jag driver är att analysera och debattera olika värmepumpars för och nackdelar, och hur tillverkarna framställer sina produkter i förhållande till vad de faktiskt levererar.
I fallet Thermia inverter M så tyder allt på att den har en brist som gör att den inte kan lämna sin uppgivna lägsta uteffekt i alla typer av anläggningar, och då primärt i hus med högtempsystem och/eller där man överdimensionerat värmepumpen rätt rejält.
OM JAG FÅTT KORREKT information så gäller det alltså om temperaturen på framledningen överstiger 33 grader, då tillåts inte värmepumpen varva ned till lägre växel än växel 3.

En arbetstank löser inga problem när det gäller vilket behov av framledningstemp ett hus har, och då löser den inte heller detta "problem" som Thermia har.
Denna värmepump borde inte rekommenderas till fastighetsägare som vill ha en låg lägsta uteffekt samtidigt som de har ett hus som kräver relativt hög framledningstemp även vid låga effektbehov.

Termostater är och kommer alltid att vara ett problem i anläggningar som inte har arbetstank, de är dessutom i många fall totalt onödiga, och i vissa fall så ger de än sämre funktion på anläggningen än vad den hade haft om den helt saknat termostater.
Det är min uppfattning efter 33 år av praktiskt och teoretiskt arbete med styr och reglerutrustningar av olika typer.
De som vågat sig på att lita på mina råd när det gäller termostatlös drift i egnahem stödjer som regel min uppfattning just i frågan om termostaternas påstådda nytta, eller bristen på nytta.

Det finns behov av arbetstankar och termostater i vissa typer av anläggningar, inte tu tal om det, men inte i en liten villa med en varvtalsstyrd värmepump som värmekälla.
Effektregleringen har ju i princip tagit fram just för att eliminera behovet av så stora vattenvolymer som t.ex. du förespråkar.

En av forumets stora uppgifter framöver ser jag vara att inte vika för de som även fortsatt skall försöka hävda att det behövs volymer i massor för att en värmepump skall fungera på ett bra sätt, kan tillverkarna inte bygga en inverter som fungerar som utlovat utan 500 liters arbetstank så tycker jag att det är på sin plats med kritik.

Dessutom löser ju en tank i just detta fall inte problemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2017, 17:10:41 »
vem har sagt att det måste vara en tank i alla system på 500 liter ?
Blanda inte in religiös tro med VVS , det är bara dåliga ursäkter

Klart att det är skillnaden  tummenupp
det håller jag med om och glad att du är med på det ,,
för det jag skrivit kan du få ta till vilken oberoende VVS ingenjör som helst och fråga om ?
men då HEN skulle säga samma sak tror du väll inte på det heller ,

Ja du kan kritisera en tillverkare när du har belägg för det och med Respekt !
När man har grundlägganade kunskap och erfarenhet  om produkten oavsett tillverkare eller sak
man förnedrar inte duktiga ingenjörer  , dÃ¥ fÃ¥r man ingen Hjälp alls

skulle jag ringa nÃ¥gon av tillverkarna jag jobbar med  och idiot förklara dem LK Danfoss  Thermia  FMM Wilo med flera
bara för att en produkt inte kan göra det jag vill ,,  Vid dem fel som uppstÃ¥tt har man enkelt löst det tillsammans
med tillverkare ,
Hade sjuka problem med en anläggning från en annan tillverkare , ljud och styrproblem .
Tillsammans och som vänner löste vi det ,  skulle jag ens pÃ¥ skämt frÃ¥gat om dem byggt skiten efter en fyllefest va det nog sista
gången jag skulle fått hjälp av dem ,
Hade jag skrivit det här pÃ¥ forumet  va det nog sista värmepumpen dem sÃ¥lt Ã¥t mig ,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2017, 17:27:17 »
Ja, du är ju beroende av tillverkarna, och kanske då främst Thermia så att du vaktar din tunga och håller dem om ryggen kan jag förstå, det kommer dock aldrig att sätta munkavle på mig.
Har tillverkarna någon info som stödjer din uppfattning, att jag har fel (oavsett vad det gäller) så är de välkomna att presentera den i forumet.
Så länge de inte gör det så utgår jag från att de jobbar på kammarn för att fixa problemen, och om de inte kan det så förutsätter jag att det klart kommer att framgå i framtiden att Inverter M inte bör överdimensioneras eller monteras i hus med krav på hög framledningstemp vid låga effekter, inte om man vill ha en så låg lägsta uteffekt som möjligt.

Kan dra en parallell till detta från min verksamhet med elmätare.
Har just fått hem två nya elmätare, i princip likadana, men en med och en utan MID-certifiering.
När jag får hem prylarna så visar det sig att de inte skickat med någon manual till de (någon tia) billigare elmätarna som saknar MID-certifiering.

För mig är det självklart att kritisera dem för detta, alternativet är ju att de gör samma sak nästa gång de levererar.
Jag skulle inte köpt den billigare mätaren om jag vetat att den kom utan manual.
Orsak?
Om jag skall e-posta manualen i e-format till alla kunder, eller skriva ut 100-tals manualer så kostar det mig mer än vad prisskillnaden var i tid, pengar och/eller missnöjda kunder.
Ett alternativ som INTE finns är att jag säljer elmätarna utan manual, och utan att informera kunderna om att manual saknas.
Det är lite så jag tycker att Thermia agerar i detta fall, de levererar en produkt som man förutsätter skall fungera som de påstår, men den gör inte det.

OM jag skulle sälja elmätarna utan manual så har jag inte gjort nåt fel, jag skriver ju ingenstans att manual ingår, men jag skulle absolut ha förståelse om kunderna klagade.
Det skulle dom göra med all rätt.

Jag kan lova dig att de inte levererar en laddning till med elmätare till mig utan manualer - i vart fall inte utan att upplysa om det.  nono
Nu får de istället betala vad det kostar mig att köpa proffsigt utskrivna manualer på en byrå, men även det kommer ju att ta tid för mig, tid som jag inte har när jag borde skriva säljtextern och skissa på kretsscheman till nya loggern...

Och en sak till.
Om Thermia gett mig samma svar som de gett Mlöf om varför Inverter M gör som den gör så hade jag visst gett dem chansen att komma med en ny mjukvara, men kunde de inte lösa problemen så skulle de få tillbaks värmepumpen.
Om jag köper en värmepump på 3-12 kW så skall den kunna leverera det också, i vart fall så länge det inte klart framgår i säljmaterial eller i samtal med säljare att den i vissa fall inte kan ge mindre än 5 kW uteffekt.
Om Thermia tar sitt ansvar och gör det, och därefter uppdaterar säljmaterial och manualer så har jag inget problemmed att deras inverter inte i alla lägen kan ge så låg uteffekt som 3 kW.
Men vi som konsumenter får ju inte hållas ovetande om funktionen bara för att de skall kunna prångla ut maskiner som inte håller vad de lovar i reklamen.

Och dessutom, en tank löser inte de problem som nu presenterats.
Jag hoppas verkligen att du inte lyckas övertyga någon om att en tank är lösningen på problemet.

Däremot kan det ju finnas saker i det värmeavgivande systemet (Fler/större avspeglingsytor) som kan hjälpa värmepumpen att gå på lägre effekt, men även det kostar ju troligen pengar, och det är pengar som kunden inte skall betala bara för att värmepumpen inte kan hålla vad tillverkaren lovar.
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 17:52:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2017, 17:52:32 »
Förutfattade meningar igen Rickard
Jag är inte beroende av någon, Tappar en leverantör kvalliten på sina produkter blir det ett Möte,
med 2 allternativ för leverantören ,  Och jag är kräsen med vilka produktmärken  jag sätter med min farsas firma namn  (inne pÃ¥ vÃ¥rt 56Ã¥r)
Alla produkt märken jag jobbar med har vi själva testat innan det går ut till kund .
Du anar inte hur mycket folk genom åren som sprungit hemma, och hur mycket material vi provat från leverantörer som dem
kommit med,,

Finns ingen VVS som bygger bort en styrbugg som smitit in i en serie , Det har jag aldrig påstått
vad fÃ¥r du det ifrÃ¥n ,   däremot kan du behöva en liten tank om du jobbar med passiva hus
som har batterier som eftervärmare ,,,  dem fÃ¥r en liten jämnare reglering och standard styret hinner med att reglera effekt
När uppdateringen är klar  kommer styret bete sig som dem tänkt
Den kommer fortfarande gå i on -off i dem gradtimmar huset tar mindre energi en 3 kw ,

 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2017, 18:20:59 »
Att den går on/off om effektbehovet är mindre än 3 kW förstår nog de flesta om man uppger att maskinen kan leverera 3-12 kW effekt, men inte att de går med 5 kW som lägsta uteffekt.
Tror även att du blandat ihop Mlöf och Reschkes anläggningar, det är den sistnämda som har luftbatterier (och tank).

I detta fall hävdar du ju att en tank skulle lösa problemen, trots att en tank redan provats, och inte löste problemet.
De som arbetar med Thermia i Piteå (som jag fattar att detta rör sig om) är erkänt duktiga och seriösa, vilket intygas av trådstartaren - så att de kopplat in en tank utan att få det att fungera bättre tycker jag borde vara bevis nog för att det inte löser problemet.
I vart fall har jag uppfattat det som att man provat koppla in en tank, rätt mig gärna om jag har fel någon.
Enligt Reschke så är det inte heller 33 grader som är gränsen för drift på 3 kW, det är 28 grader.
"Bara det att kondenseringstempen. för växel 1 (dvs 3kW) inte får vara >28 °C säger ju en del..."
Om det stämmer så är det än mer förvånande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2017, 18:39:13 »
jag har inte blandat ihop något ,, du fick ett exempel på när en tank kan behövas

sen varför hänger du upp dig på styrbuggen ? som dem kommit fram till att det är
enligt MLÖF

Du såg jag skrev att en tank kan inte ta bort en Bugg ,

Du har aldrig tittat i en kurva för kompressorer va ?
Berätta för mig  och alla andra Rickard vad som händer inne i kondensorn och i kompressorn
vid dina nämda temperaturer ,,  Ska du köra sönder grejerna ? bara för att du Tycker nÃ¥got ,, NEJ
Copeland sätter sina gränser manerup  Mitsubishi  Danfoss Daikin  med flera , gör precis samma sak
Det är därför vi har och fÃ¥r garantier pÃ¥ enheterna , 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Rätt eller fel

  • Gäst
Rätt eller fel
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2017, 18:49:10 »
Har in tänkt på att ni kanske diskuterar pumpar med programvaru problem ?
Vänta tills det har kommit ny programvara innan ni forsätter!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2017, 18:55:24 »
Det är bra om det kommer ny programvara som löser problemet men diskussionen rör ju produkten som den ser ut i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2017, 18:57:11 »
jag har inte blandat ihop något ,, du fick ett exempel på när en tank kan behövas

sen varför hänger du upp dig på styrbuggen ? som dem kommit fram till att det är
enligt MLÖF

Du såg jag skrev att en tank kan inte ta bort en Bugg ,

Du har aldrig tittat i en kurva för kompressorer va ?
Berätta för mig  och alla andra Rickard vad som händer inne i kondensorn och i kompressorn
vid dina nämda temperaturer ,,  Ska du köra sönder grejerna ? bara för att du Tycker nÃ¥got ,, NEJ
Copeland sätter sina gränser manerup  Mitsubishi  Danfoss Daikin  med flera , gör precis samma sak
Det är därför vi har och får garantier på enheterna ,
Det är bra att tillverkarna hÃ¥ller sig inom gränserna men dÃ¥ bör man ange det i infon kring sina produkter nu kanske Thermia ändrat pÃ¥ hemsidan har inte kollat om det stÃ¥r min effekt 3 kw fortfarande  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2017, 19:00:36 »
jag har inte blandat ihop något ,, du fick ett exempel på när en tank kan behövas

sen varför hänger du upp dig på styrbuggen ? som dem kommit fram till att det är
enligt MLÖF

Du såg jag skrev att en tank kan inte ta bort en Bugg ,

Du har aldrig tittat i en kurva för kompressorer va ?
Berätta för mig  och alla andra Rickard vad som händer inne i kondensorn och i kompressorn
vid dina nämda temperaturer ,,  Ska du köra sönder grejerna ? bara för att du Tycker nÃ¥got ,, NEJ
Copeland sätter sina gränser manerup  Mitsubishi  Danfoss Daikin  med flera , gör precis samma sak
Det är därför vi har och får garantier på enheterna ,
:)
Jag har väl aldrig kritiserat skyddsfunktionerna, jag kritiserar Thermia för att de marknadsför en värmepump som 3-12 kW när den bara kan lämna så låg uteffekt under vissa specifika förutsättningar.
Styrbuggen som gör att den inte provar en lägre växel än den hade innan är ju en sak, men Mlöf kommer ändå att hamna i samma situation om behovet av framledning är högre än 28 grader vid 3 kW effektbehv.
SÃ¥ tolkar jag i alla fall det som skrivits.
Men vi får väl se hur pass bra dom för till det hela, det vore ju för väl om allt löste sig till det bästa.

Både för Mlöf, Thermia och alla blivande kunder.

Mlöf har i så fall gjort väldigt många människor en stor tjänst.
Frågan är om det hade blivit så även utan forumet...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2017, 19:23:55 »
Frågan är infekterad tyvärr Rätt eller fel

Det är hur kritiken läggs fram som jag reagerar starkt på !
sen att en del icke fackmänniskor inte hänger med i VVS frÃ¥gorna  dontknow Det är som vanligt

Då det framkommit av MLÖF att det är en Bugg finns egentligen inget mer satt diskutera i den frågan
Det som är intressant däremot är när Buggen är fixad .
Då ska värmepumpen styra som deras utvecklare har bestämt att den skall göra
Inte vad någon tycker ,
Det är inte Tyckarna som betalar eventuella Garantiärenden .
Vill man ha det på ett eget sätt får man bygga det själv ,, Punkt
Det gäller allt egentligen .

Ja och du gjorde det igen  kritiserade skydds funktionerna
ser du vad du skrev
jag kritiserar Thermia för att de marknadsför en värmepump som 3-12 kW när den bara kan lämna så låg uteffekt under vissa specifika förutsättningar

Kontrollera Kompressortillverkarnas skydds områden ,
kolla också vad det innebär i driften och vad den lilla tempökningen skulle göra
har du en förÃ¥ngning pÃ¥ 0 + Rickard  och 25° i kondensering  i en on- off   cop 7,19 kör du 30 ° cop 7,0
höjer du förÃ¥ngningen lite grann nu är du direkt utanför kurvan +5  25 ° gÃ¥r bort
+5 30 °  8,17 cop ,,,, med en Copeland ZH05k1p
sÃ¥ sjuka cop värden  eller hur   
Det skiljer 9watt :o per drift timme att tvingas höja tempen  och du tappar 10 watt i kyleffekt 
pÃ¥ invertern skiljer det nog nÃ¥gon watt mindre  men i samma % räkning ungefär
Är det en katastrof  Nej !!!
Det blir det om man inte har en susning om vad man uttalar sig om
skyddar tillverkaren  konsumenten   ja
lever produkten längre    ja
kan vi lita pÃ¥ tillverkarna  ja
hade felet uppmärksammats utan forumet Defentintivt JA!
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2017, 19:36:19 »
Buggen är väl att den inte provar växla ned till ettan efter tappvarmvattenvärmning annat än första gången efter en omstart.
Det har inget med skyddsfunktionerna att göra utan är en bugg.
Skyddsfunktionerna gör däremot att den inte fungerar som en 3-12 kW värmepump i en anläggning som inte är lågtemp-projekterad.
SÃ¥ tolkar jag det hela.

Huruvida COP är bra eller bättre om värmepumpen tvingas gå på en högre växel är oväsentligt för min kritik.
Jag skulle blivit oerhört förbannad om jag köpt en inverter på 3-12 kW och den inte gick på lägre effekt än 5 kW för att mitt värmesystem kräver mer än 28 grader på framledningen vid effektbehovet 3 kW.
Det jag kritiserar är alltså att man marknadsför en sak som man inte (hittills) kan hålla.
Jag hoppas att finjusteringarna gör att den kan hålla utlovad lägsta uteffekt oberoende av avspeglingsytor, men OM den inte kan det så måste Thermia informera om det i sitt säljmaterial, eller i vart fall i manualen.
Mer korrekt vore att lova 5-12 kW och informera om att den kan ge ned till 3 kW i lågtempererade system.

Det stora problemet här är att du ser rött så fort jag uttalar mig om något alls, och speciellt om det skulle vara kritik mot Thermia.
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 19:43:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2017, 20:18:20 »
Förutfattade meningar igen
Du skrivet massor med inlägg  i olika ämnen
Som jag inte bryr mig ett dugg om
Tyckande frÃ¥gor  politiska frÃ¥gor  vart bildäck ska sitta
Dem råd du ger i alla möjliga ämnen

Det jag blir besviken på den här gången är din framställan
Av hela styrbranschen  och alla dessa dÃ¥liga skämt och pÃ¥stÃ¥enden
Har ingenting med Thermia att göra
Hade du kallat IVT s tekniker för samma sak  och helt utan
Kunskap och erfarenheter om produkten hade jag skrivit exakt!! Samma
Sak
I detta fall kallas det för civilkurage . NÃ¥gon vÃ¥gar  orkar säga ifrÃ¥n
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2017, 20:24:07 »
Att Nibe inte kan låta kunderna justera förstärkning och i-tid är uselt, varken mer eller mindre.
Samma sak att Thermia försöker föra kunderna bakom ljuset med halvsann och utelämnad information.
Tror det är många som uppskattar mitt civilkurage när det kommer till att kritisera tillverkarna.

Många i min situation skulle nog vara tysta som en mus av rädsla för att bli av med annonsörer, eller riskera att de inte vill ha med mig att göra alls.
Jag tycker inte det är konstigt alls att kritisera, tvärt om, om de tar till sig av kritiken så kan de bli bättre, och det är ju det jag vill.

Att du sen inte kan ta ett skämt om fyllefesten som ett skämt, det är inte mitt problem, det är ditt problem.
Jag vidhåller dock min ståndpunkt att det skulle vara otroligt intressant att veta vem och i vilken situation som kom med den briljanta iden att göra en nioväxlad inverter.
Jag fattar inte vad det skulle ha för fördelar.   dontknow

Å andra sidan är det ju som du säger, det spelar inte så stor roll i det stora hela.
Jag skulle kunna svälja den där principen om jag bara fick en förklaring till varför.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2017, 21:05:39 »
Så dy tycker skämtet är ok ?
Oraklets inlägg tas bort direkt
Jämför man  spär det en barnsaga han skrivit

Dem 9 stegen har jag skrivit om
Vad ger  det för pÃ¥verkan pÃ¥  beräknat flöde
När effekten ökar .  Om vi fÃ¥r dryga 1 g per steg
Räcker det till mer en väl
En värmepump som ges möjlighet att reglera dryga 1 grad
Över bör  är toppklass 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!