Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 nattsvalka funktion  (läst 14548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MegakriLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västragötaland
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Nibe F750 nattsvalka funktion
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2018, 15:28:15 »
Har sam40, om man inte har det sÃ¥ dras det ju in mer uteluft via ventilerna man har i väggarna iom att F750:s fläkt gÃ¥r för fullt.   Men är det nÃ¥n som vet om även Sam40:s fläkt ökas, via nattsvalkan?     Annars blir det väl bara ett väldigt undertryck i huset om man inte har nÃ¥gra fönster öppna?

Ahh, Sam40, missade det.
Men kommunicerar inte Sam40 men F750 så bådas fläkt hastighets ökar?
Borohus enplansvilla 117 kvm boyta. (Byggår 2017) 2 vuxna 2 barn.
2017: 8076 kWh
2018: 9171 kWh
2019: 8850 kWh
2020: 8650 kWh
2021: 10250 kWh, Uppvärmd pool.

 

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 nattsvalka funktion
« Svar #16 skrivet: 23 augusti 2018, 13:41:37 »
Ahh, Sam40, missade det.
Men kommunicerar inte Sam40 men F750 så bådas fläkt hastighets ökar?

Jag vet inte, tänkte nÃ¥n kanske visste?   

Det är ju inte säkert det blir bra om bÃ¥da fläktarna gÃ¥r pÃ¥ max, om det är sÃ¥ att det blir övertryck i huset dÃ¥.  Är nattsvalkan bara igÃ¥ng väldigt sällan, har det nog ganska liten betydelse.

Jag har mätare för att kolla ventilationen, så får väl kolla värdena när nattsvalkan är igång, när jag får tid och lust.

« Senast ändrad: 23 augusti 2018, 17:17:40 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 nattsvalka funktion
« Svar #17 skrivet: 11 september 2018, 12:05:03 »
Hej!

Jag har 750 och sam40 och körde nattsvalka i somras. Det är bara 750 som snurrar för fullt. Sam40 höjer inte hastigheten.. det blir visseligen ett undertryck och kanske torrare luft. Men det har nog mindre betydelse, huvudsaken man inte har övertryck och får in fukt i huset gissar jag.

Man upplever ändå en svalkande effekt. Speciellt när det blir riktigt svalt på natten. Tyvärr var det många tropiska nätter iaf för oss i Norr hela sommaren.

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Rikard_L

  • Tamburmajor och glad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg!
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ett nej är ocksÃ¥ service.
SV: Nibe F750 nattsvalka funktion
« Svar #18 skrivet: 30 september 2018, 20:33:50 »
Jag körde nattsvalka under sommaren, men tyvärr var den inbyggda funktionen lite för trög för att få så stor effekt. Använde mig av schemaläggningen av ventilationen istället. Samt var nitisk med att inte ha dörrar & fönster öppna om utetemperaturen var högre än innetemperaturen.

Vi testade fram och tillbaka, och i genomsnitt fick vi ned temperaturen 1-1,5°C med nattsvalka enbart, och 3-3,5°C grader med schemaläggning + eftertänksamhet. Justerade även lite tilluftsdon så att flödet ökade genom det sovrum som används.

Jag gjorde två olika fläkthastigheter, en lägre för dagtid och en max för natt. Jag ställde schemat så att den växlade vid 21:00, vilket var tidpunkten när utetemperaturen var minst 1°C lägre än innetemperaturen. Syftet var att så fort det bara går, maxa fläkten och dra in kall luft, om den luften så bara är 1°C kallare. Den körde på fram till 10:00, då temperaturen ute blev varmare än inne.

Hus har ju rätt mycket massa, så det behövs rätt mycket flöde för att sänka innetemperaturen om temperaturskillnaden mellan utetemperatur och innetemperatur bara är några grader. Därför körde vi fläkten på max även på morgonen, för att få ner temperaturen i huskroppen så långt det gick.

Slutresultatet blev 23-24°C i sovrummet istället för 27-28°C.
Nibe F730 som värmer en 145m² enplanskåk med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!