Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline frÃ¥n 2002  (läst 5164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mach170

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline från 2002
« skrivet: 08 december 2012, 12:00:08 »
Jag har sedan Januari 2002 en bergvärmeanläggning frå IVT ( Greenline ) ! Det har varit helt problemfritt fram till i höstas, då larmlampan blinkade till och från. Det har varit fel på olika
temp.sensorer,men efter kvittering av felen så har det funkat ett par veckor.Det har inte varit
några problem med varken varmvatten eller värme i huset.
I början på veckan,när det var som kallast ute,vaknade jag av att det var "iskallt"i huset.Ringde
en reparatör som kom och bytte en tempsensor(vet inte vilken !!! ).En halvtimme efter att han åkt,
stannade kompressorn pga ett nytt fellarm.Nu var det för hög temperatur i värmebärare GT8.
Jag satte på elelement i huset+köpte 28 säckar ved:)),så jag kunde elda i en insatskamin jag
har på mellanplanet i huset.Jag väntade in en reparatör,men eftersom vädret var som det var i veckan,så hände inget.Gick då ner och plockade bort fronten på pannan för att se om jag kunde
förstÃ¥ nÃ¥got. Efter att jag kollat alla temperaturer,sÃ¥g jag att GT8 sensorn visade +79 grader 
även fast pannan var avstängd ! När jag tog bort den sensorns kontakt i det lilla gröna kretskortet startade pannan, men då vågade jag inte köra pannan längre än en halvtimma.
Jag åkte till en IVT firma som ligger i närheten och köpte en ny sensor för 280:-,och allting
fungerade perfekt !
Men nu i morse märkte jag att det var dåligt med varmvatten,bara fesljummet! Då hade ett nytt
larm kommit.Fel på tempsensor kompressor GT6 !! Efter att jag satt växlingsventilen i mellanläge
genom att flytta plastspaken till mitten,kom även varmvatten.
GT6 larmet återkommer,så jag får kontakta IVT efter helgen!

Min egentliga fråga här på forumet,är om det är normalt att tempsensor efter tempsensor blir defekta ! Inga stora pengar, så man kanske i såna fall ska byta ut alla sensorer,så man slipper
driftstopp !!!

Är kompressorn skyddad om det skulle bli för varmt???
Alla andra temp.värden verkar vara normala,men kompressortemp GT6 visas inte,utan det är bara
ett streck på displayen !!!

Tacksam för synpunkter/tips  !!!!!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #1 skrivet: 08 december 2012, 15:18:47 »
Tempgivarna är tyvärr kända för att ge upp efter en viss tid, och att det händer på detta sättet beror troligen på att man råkar komma åt dem då man är inne och pillrar i värmepumpen.
Kompressorn skyddas av högtryckspressostat + motorskydd om tempgivarna ger upp.

Men priset på 280 kr/st är hutlöst, de kostar ca en tia styck på Elfa.
« Senast ändrad: 08 december 2012, 15:21:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mach170

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #2 skrivet: 08 december 2012, 17:50:29 »
Tack för svar ! Har nu fått fram ett värde på GT6,och det är -39 grader ! Så då borde det betyda att även
tempsensorn för kompressorn är defekt !! Jag vet att det är "dyrt"med 280:- för sensorn,men jag är i bilbranschen själv,och vet att man tar betalt när man kan !!!
Jag ska ta reda på var sensorn sitter och prova att byta efter helgen !!!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 19:40:00 »
Om sensorn visar ett mycket högt värde är det kortslutning i den. Det händer ofta med sensorer som sitter ute eller på köldbäraren där det är fuktigt. Visar de mycket låg temperatur är det avbrott i ledningen någonstans.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mach170

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #4 skrivet: 08 december 2012, 19:51:53 »
Roligt forum det här :)))! Snabba svar !! Har för en timma sen bytt tempgivaren för kompressorn GT6 !
Det låg en givare på pannan som en reparatör bytte i veckan ! Jag mätte den med en ohm-mätare, och jämförde värdena med en lista jag hittade på nätet,och den verkade OK !
Tog en bira och gick ner i pannrummet och gjorde en "fulinkoppling" på GT6 plinten,och nu har jag mellan
75-80 grader på GT6 när pannan går !
Allt verkar funka, och får se i natt eller i morgon bitti om det funkade ! Kommer i såna fall åka och köpa
en ny givare på måndag !
Sjukt roligt och nyttigt att ha lite mer koll hur allting funkar!!

/ Thomas

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 20:05:01 »
Tack för svar ! Har nu fått fram ett värde på GT6,och det är -39 grader ! Så då borde det betyda att även
tempsensorn för kompressorn är defekt !! Jag vet att det är "dyrt"med 280:- för sensorn,men jag är i bilbranschen själv,och vet att man tar betalt när man kan !!!
Jag ska ta reda på var sensorn sitter och prova att byta efter helgen !!!!

finns motvarnade ntc motstånd (tempgivare) på ELFA för max 10:- st (lite jobb då man får löda på kabeln själv, dock ganska bra timpeng och roligt)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #6 skrivet: 10 december 2012, 21:19:10 »
finns motvarnade ntc motstånd (tempgivare) på ELFA för max 10:- st (lite jobb då man får löda på kabeln själv, dock ganska bra timpeng och roligt)
Men hur fungerar den egentligen från elfa? Rent spontant när jag ser den så tänker jag att den är väldigt snabb. Kanske rent av för snabb. Dom jag tex har är ju i någon ljut aluminium som ger givaren en viss tröghet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline från 2002
« Svar #7 skrivet: 11 december 2012, 08:23:05 »
Om givaren sitter mot ett rör så gör det ju inget om den är snabb - Trögheten kommer ju av massan på röret och det som finns inuti. Aluminium-/kopparrören som orginalgivarna är ingjutna i är nog till för att dom skall få bättre värmeöverföring mot objektet man vill mäta på, dvs reagera snabbare. När man mäter lufttempen vill man oftast ha lite trögare givare, men då brukar man lösa det genom att stoppa dom i en kapsling.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!