Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f370 cirkulationspumpar  (läst 6997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2018, 12:22:16 »
Har du nåt värde på någon givare typ bt52 på sidan 7 under serviceinfo?

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2018, 12:31:33 »
Har för mig att vattnet från fjärrvärmen måste vara minst 61 grader varmt, för att den ska starta den externa cirkulationspumpen, och medan denna går, så lyser ikonen för tillsats.
Har varit och felsökt en sådan anläggning, som istället var kopplad mot vedpanna med acktank.

Så cirkulationspumpen ska alltså inte gå, eller ens lysa?

Kan tyvärr inte se det direkt. FJVM 220 har två olika fördragna kablar som kopplas in till F370 samt en el-kabel med stickpropp till ett vanligt vägguttag. Sitter stickproppen i? Är säkringen till vägguttaget ok? Är strömbrytaren på FJVM 220 i läge 'till'?
Svar ja på alla tre frågor. Allt annat går utom just den pumpen.

Har du nåt värde på någon givare typ bt52 på sidan 7 under serviceinfo?

Har tyvärr ingen sådan givare enligt min meny. Sidan 7 är "Internet". Hittar inte heller den någon annanstans.



Uppskattar all hjälp ni bidrar med. Är helt grön på detta men vill gärna lära mej!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2018, 12:50:00 »
Kanske är det tempgivaren BT2 framledning på FJVM 220 som syns som "Extern framledning (BT25)" på F370? Någon servicetekniker behöver gå igenom installationen på plats och se om det är rätt kopplat och testköra cirkulationspumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2018, 12:54:22 »
Kanske är det tempgivaren BT2 framledning på FJVM 220 som syns som "Extern framledning (BT25)" på F370? Någon servicetekniker behöver gå igenom installationen på plats och se om det är rätt kopplat och testköra cirkulationspumpen.

Okej, då får jag höra med servicebolaget om dom kan kika på detta.
Ser resten av värdena rimliga ut annars? Så att det inte är något som sticker ut annars?

Tack för svar!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2018, 17:19:26 »
Jo det är ju bra garanti på grejerna och man ska inte behöva riva bland ledningarna själv. Tycker värdena ser bra ut. Det är bara "beräknad framledning 1" som är aningen hög som jag ser det. Är den inställd på värmekurva eller att styra till viss rumstemperatur på rumsgivaren BT50? De flesta termostaterna på radiatorerna bör stå helt öppna på max. I sovrum och rum som t.ex. har stora fönster och värms mycket av solen kan man ställa in termostaterna så de begränsar värmen till lagom nivå.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2018, 20:04:16 »

Okej!

Ni bor inte i ett byggomrÃ¥de eller vid en trafikerad grusväg eller sÃ¥?  a:gl


Beträffande förbrukningen om 0.083 MWh pÃ¥ en mÃ¥nad sÃ¥ känns det rimligt som tillsats om det hade varit en F730/F750,  kan dock inte svara pÃ¥ om F370 klarar sig med sÃ¥ lite tillsats.

Kan du kolla dina elräkningar och rapportera månadsvis förbrukning?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2018, 09:49:37 »
Baserat på min erfarenhet hade vi 13.000 kWh elförbrukning totalt första året med oinredd övervåning och 96,7 kvm boyta på nedervåningen. Pannan en NIBE Fighter 310P, nästan exakt jämförbar med F370 när det kommer till energibesparingen. Uppskattar hushålls-el det året till 3000 kWh och 10.000 kWh gick då till uppvärmning. NIBE manual anger att ca 15% av total uppvärmning går åt i december, alltså ca 1500 kWh. COP 3 för kompressorn i F370 som ger runt 2 kW värme. Elförbrukning kompressor som går konstant i december (2/3)*24*31=500 kWh. Tillsats blir runt 1000 kWh. Nytt hus i TS fall så lite bättre isolering men fjärrvärmeförbrukningen borde åtminstone ha varit 0,5 - 1,0 MWh för december som jag ser det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2018, 14:19:03 »
Hej, ville bara ge en uppdatering.
Hade serviceteknikern ute som konstaterade att efter OVK så hade inte cirkulationspumpen aktiverats och jag har då gått hela vintern utan fjärrvärme i stort sett utan endast gått på kompressor och el-tillsats, som har en gångtid på 270 timmar på två månader, lite drygt. Detta har ju då medfört en ganska hög elräkning. Nu efter att pumpen blivit aktiverad så har jag inte behövt använda eltillsats alls, vilket känns väldigt bra.

Tack för all input!

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #23 skrivet: 17 februari 2018, 14:40:47 »
DÃ¥ har jag en annan fundering.
Efter att detta åtgärdades så har min avluft och förångare betett sej annorlunda. Min kompressor stannar när dessa nåt en temperatur runt +1 grad, efter vilket dessa temperaturer stiger till ungefär rumstemperatur och kompressorn får "status: 5min". Efter dessa fem minuter så startar den igen, avluft och förångaren sjunker och denna procedur upprepas. Vad beror detta på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #24 skrivet: 17 februari 2018, 16:32:01 »
Är inte säker men ni har ju bara 96 kvm än så länge innan övervåningen är inredd och då räcker 2 kW värme ganska långt i ett nybyggt hus när det är strax över nollgradigt ute. Kan vara att kompressorn uppnår ordinarie stopp p.g.a. uppnådd temperatur och startar igen efter en kort stund(?) Har du uppdaterat er F370 med senaste programvaran från Nibe?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2018, 02:51:19 »
Är inte säker men ni har ju bara 96 kvm än så länge innan övervåningen är inredd och då räcker 2 kW värme ganska långt i ett nybyggt hus när det är strax över nollgradigt ute. Kan vara att kompressorn uppnår ordinarie stopp p.g.a. uppnådd temperatur och startar igen efter en kort stund(?) Har du uppdaterat er F370 med senaste programvaran från Nibe?

Har inte uppdaterat.
Ja så kan det ju vara, känns lite udda bara att den startaroch stannar med fem minuters intervaller och att förångare och avluft pendlar mellan +1 och +22 hela tiden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2018, 10:03:29 »
Ja fem minuter är en kort stopp-tid. En parameter har ändrats i den senaste programvaran för att uppnå längre gångtider på kompressorn. Detta minskar också risken för att få larm om kort gångtid.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!