Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia  (läst 18643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #45 skrivet: 20 januari 2006, 09:05:55 »
Jag ser inget problem som helst med att köra CTC Ecoheat mot lågtempsystem som tex golvvärme.
Eftersom ctc shuntar ut värmen så är den perfekt för golvvärme.
Mitt radiatorsystem (se nedan) är ett lågtemp, har haft som mest 38 grader på framledning.
Huset håller 22 grader inne vid -20 ute och +36 grader på framledning vilket betyder att pumpen oftast jobbar i intervallet 35-40 grader.
Vi har enligt mig inga problem överhuvudtaget med varmvatten.
Vid normalt varmvatten behov så fungerar det utmärkt och behöver man fylla ett stort badkar så är det bara att planera lite innan. Angående tillskottsel så vad är problemet? Har man lärt sig hur en ctc fungerar så behöver det inte bli så mycket extra el.
Vad spelar det för roll om man har en total årsförbrukning på 12' eller 14 000 Kw/h, när man som vi hade 36 000 Kw/h innan vi monterade pumpen.

Jag antar att alla ni som är livrädda för lite ts också åker Nissan Micra eller motsvarande med tanke på dagens bensinpriser.
Eller var det inte så, att allt som kostar mer än det minimala ska kapas bort.
Själv åker jag en Audi med en bensinslukande V6 och det bekommer mig inte det minsta, den är dessutom en quattro som drar en dl extra per mil pga fyrhjulsdriften. Det skulle inte vara tänkbart för mig att byta den till en minibil bara för att spara lite bensin.

/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #46 skrivet: 20 januari 2006, 09:46:21 »
Hej ,valla. Ett bra svar på tal.Håller helt med. Gillar man att optimera och är intreserad och vill ha ut sista procenten så skall man inte köpa en ctc men igentligen så har ju inte folk tid o lust att hålla på o bry sig så då är väl ctc ett bra val./Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad etxgmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #47 skrivet: 20 januari 2006, 10:20:06 »
Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Kan man förresten med fördel koppla en säg 100l vvb i serie efter CTCn senare om man skulle känna att vp's tappvarmvattenkapacitet är otillräcklig. Liksom för de andra märkena (vilka vissa Nibe- & Thermia-säljare rekommenderar mig. IVTarna rekommenderar delat system direkt. CTC-säljarna tycker inte att jag behöver nån extra tank alls.)




Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #48 skrivet: 20 januari 2006, 11:26:30 »
Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Med planera menar jag att tex titta på var kompressorn befinner sig i sin laddning av acken.
Om tempen i den nedre delen är låg men på väg upp, då väntar jag tills den nått drygt 50 grader
och börjar att tappa upp badet innan den når sin maxtemp och stänger av.
På så sätt så utnyttjar man all den energi som pumpen kan leverera.
Tappar man dessutom upp badet lite långsammare så orkar kompressorn med att stötta tempen så den inte tokrasar.
Jag antar att det skiljer lite beroende på hur kraftig vp man har, vi har en 8,5 så det är den som jag har som ref.

Eller så ställer jag upp tempen i eldelen till 65 grader en liten stund innan (Typ 20 minuter) det beror lite på hur många Kw man vräker på. Efter badet så ställer jag självklart tillbaka till normaltemp. Jag ändrar i styren för att då får man förbrukningen i loggen men vill man inte det så kan man använda sig av den svarta ratten på fronten.

OBS: En liten varning dock, glöm ej att ändra tillbaka.
Det är lite synd att det inte finns en knapp att trycka på vid behov av extra vatten. En liten funktion där man kan ställa in sina egna inställningar som man vill ha, typ vattentemp och tid, (65 grader i 45 min) eller liknande.
Det borde gå att fixa med en pgm uppdatering om ctc vill.

/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #49 skrivet: 20 januari 2006, 16:39:58 »
Har sagt det förrut, för oss som är här funkar nog alla sorter. Vi är ju nördar  :o

Men mer än 90% är noviser, då kan det bli som hos en kompis, får rådet ställ upp rejält här så blir det aldrig problem med varmvattnet.
När drygt ett år gått, får han en chock besparingen uteblev nästan.

det du säger om tidur för extra VV som tex Nibe har är en bra idé i den mån det fattas VV.

Sen måste det väl oxå va en funktion om man behöver spets för värmen oxå.
Men den borde ligga efter pumpen som på andra VP det skulle förbättra en hel del.
Men det skulle iofs fördyra inst.

2000 kwh/ Ã¥r extra vad det spelar för roll?  Nja i slutändan fÃ¥r vi med oss intet  ;)

Men jag vill inte gärna köra en Trabant även om den är billig, men kanske en bra bil även om den är liiite dyrare...

Jag har aldrig sagt att det är problem med att få varmt inne även i ett lågtempsystem med en CTC.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #50 skrivet: 20 januari 2006, 22:25:37 »
Varmt inne med ett lÃ¥g temperarat värmesystem är inget prblem med CTC, men hur funkar det med varmvattnet ? och hur är det med mängden varmvatten ??  Jag som ligger lite över lÃ¥gtemperat kan "lÃ¥na" värme av värmesystemet när det duschas....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #51 skrivet: 20 januari 2006, 23:22:55 »
men hur funkar det med varmvattnet ? och hur är det med mängden varmvatten ?? Jag som ligger lite över lågtemperat kan "låna" värme av värmesystemet när det duschas....

Javisst, jag håller med att elspets på varmvatten kan vara dyrt i onödan.
Med dom inställningar som jag kör med (50 grader och 3 Kw) så ser det ut som om vi landar på ca 1000 Kw/h extra elförbruking på ett år för att värma vatten. Dessutom så har jag ökat tempen till omkring 65 grader vid bad. Jag tycker det är helt ok, den totala förbrukningen är ändå en enorm besparing. men visst det är el som man kunde göra en krogrunda för istället.

Men som sagt, jag bryr mig inte.
Frugan jagar mig med tapetsering och det är inte gratis heller.

/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #52 skrivet: 20 januari 2006, 23:54:21 »
Nä, det är inte så farligt, det kanske är en merkostnad på 600-750 kr/år. Och kanske det mest possitiva är att du har inte fastnat i optimerinagar och Behöver terapi för att du springar ned i källaren en gång i timmen :)

ps, borosan tapeter är billiga  ;)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #53 skrivet: 20 januari 2006, 23:58:01 »
ps, borosan tapeter är billiga ;)

Jag vet men av någon outgrundlig anledning så tittar hon inte på dom, jag vet inte varför.
De e väl nå't kvinnligt antar jag.
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #54 skrivet: 21 januari 2006, 01:53:44 »
Valla, exakt vad menar du med att planera lite? Någon särsild knapp att trycka på ~45 min innan badet???

Med planera menar jag att tex titta på var kompressorn befinner sig i sin laddning av acken.
Om tempen i den nedre delen är låg men på väg upp, då väntar jag tills den nått drygt 50 grader
och börjar att tappa upp badet innan den når sin maxtemp och stänger av.
På så sätt så utnyttjar man all den energi som pumpen kan leverera.
Tappar man dessutom upp badet lite långsammare så orkar kompressorn med att stötta tempen så den inte tokrasar.
Jag antar att det skiljer lite beroende på hur kraftig vp man har, vi har en 8,5 så det är den som jag har som ref.

Eller så ställer jag upp tempen i eldelen till 65 grader en liten stund innan (Typ 20 minuter) det beror lite på hur många Kw man vräker på. Efter badet så ställer jag självklart tillbaka till normaltemp. Jag ändrar i styren för att då får man förbrukningen i loggen men vill man inte det så kan man använda sig av den svarta ratten på fronten.

OBS: En liten varning dock, glöm ej att ändra tillbaka.
Det är lite synd att det inte finns en knapp att trycka på vid behov av extra vatten. En liten funktion där man kan ställa in sina egna inställningar som man vill ha, typ vattentemp och tid, (65 grader i 45 min) eller liknande.
Det borde gå att fixa med en pgm uppdatering om ctc vill.

/Valla
Jag har endast läst och haft kul i detta ämne men detta måsta jag kommentera...
Med en mantel VP som Nibe, Ivt, Thermia så tappar man bara upp sitt bad utan att vrida på något eller några inställningar oavsett om man har lågtemp system eller inte och närsomhelst oavsett var vp är inne i för skede....
Personligen tycker jag det verkar MYCKET enklare...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2006, 16:30:52 »
Hur stort badkar har du?
Mitt är på 250 liter
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2006, 17:05:18 »
Jag säger bara TWS det tar ungefär 15 min. att höja vattentempen från 44 till 56 obs. med enbart pump, att den sedan rymmer 180 liter gör ju inte saken sämmre. Så ni som orkar kan ju räkna hur mycket (och hur länge) 40 gradigt vatten jag kan tappa vid ett flöde av 12L/min.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #57 skrivet: 21 januari 2006, 17:25:51 »
Hur stort badkar har du?
Mitt är på 250 liter
Nä det är nog så att de tre av fyra stora tillverkare av Värmepumpar inte vet hur dom ska göra...
Jag duschar...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #58 skrivet: 23 januari 2006, 14:47:53 »
TWS'n är ett sätt för Thermia att försöka efterlikna CTC, men teknikerna pÃ¥ Thermia förstog inte hur CTC fungerar, sÃ¥ dÃ¥ blev det lite som det blev  ;D ;D 8)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC jfrt med IVT/NIbe/Thermia
« Svar #59 skrivet: 23 januari 2006, 15:37:48 »
Tänk om CTC insett vilken hög tillgänglig effekt dom har till vv produktion största delen av året, istället för att medvetet satsa på onödig elspets!

Hmm en del av er har fattat hur yra CTC är, ni har gjort det enda vettiga. Stängt av elpatronen.

Men att den fÃ¥r tillverkas utan stor varningsskylt, vid vredet för elpatronen!   knUp knUp
 
Ja fattar inget  >:D >:D

Ja du om dom gör som i TWS´n i ctc oxÃ¥ blir den bättre.... tar bort skiktningsplÃ¥ten... Man kan ju använda dysor, varvtalsreglera eller va som helst för att bibehÃ¥lla skiktningen.  har jag sagt det förrut  Sc:,h >:D

Nu Ã¥ker jag motvilligt mot Östersun/Frösön en sväng mot staden   :o
ha dé
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!