Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 15 maj 2024, 10:19:05 »

Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.

Jag har min åsikt, men kanske missar något.

Ska försöka med utgång från mina erfarenheter på min anläggning och 100l ukv nibe.

Har provat på min med olika inkopplingar enligt guider här och kommit fram till att i mitt fall så verkar det bäst med 3-rör men med t-kors ovan tanken och 1 i topp och 2 i botten.

1: känns dumt att kyla ner framledning med c:a 3-2,5 grader när jag kan få ut det direkt på slingan istället, endast överskott går ner i tanken samt att slingas returvatten blir högre vilket gör att VP verkar kunna klara lägre utetemp utan tillskott. Beroende på hur flöden ställs och eventuella termostater etc kan jag vid kallt väder även få en kortslutning genom tanken som gör att VP blir piggare och inte verkar då behöva extra tillskott, detta vill jag åstadkomma vid slutet av cykel. Kör jag samma inställning men skiftar mellan t-kors uppe och nere så gör det stor skillnad inne.

Hade jag haft 2 i topp och t-kors i botten så upplever jag att det fungerar sämre.

2:Provade 4-rör men hade nog inte trimmat in flöden tillräckligt bra och med gamla VP som inte var frisk till 100% men i detta fall får jag då en salig omrörning i tanken och i mitt tycke dåliga gångtider med i mitt fall onoff VP. Tanken är som det beskrivs lite för liten på detta sätt.


I JockeHX fall om jag minns rätt så har han fast flöde på CP men kompressor justerar fart. Han behöver bli av med överskottet pga delta och jag tänker mig att mest optimala är 4-rör så att allt får blanda sig ordentligt och det går att få till en jämnare temperatur ut då slingorna går helt fritt från varandra, kompressor borde kunna ställa in sig på en bättre nivå och hålla lugnare tempo. Med 3-rör så tänker jag att det finns risk för större variationer på framledning då det snabbt kan värma vatten ut utan att det blandar sig ordentligt varpå den kan stanna som tidigare.

Skrivet av: Börje__
« skrivet: 13 maj 2024, 18:52:47 »

Har du två flöden kan du variera vpns flöde hur du vill oberoende av hur radiatorflödet varierar.
Men jag tänker att det också är en fråga om hur kallt retur flöde det går att få. Tex att koppla på källarbetonggolv vid vp start skulle ge en kallare retur.
Fast egentligen verkar allt handla om någon pissig projekt/produktansvarig på CTC, eller så får hen inget budget för förbättringar. Så tråkigt👎.

Hur menar du?

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 13 maj 2024, 11:40:05 »

Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.

Jag har min åsikt, men kanske missar något.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 12 maj 2024, 19:24:07 »

Jag har loggat hela vintern så det är nog en bra utgångspunkt. Att få lägre framledningstemp är förvisso vad jag är ute efter (i alla fall fördröjd en liten stund framförallt när det är varmare ute och börvärdet är lägre), men däremot är jag osäker på var framledningstempen ska mätas. Ska man flytta framledningsgivaren till efter den externa cirkulationspumpen? Antar att mina kurvor som jag justerat under vintern annars inte stämmer?

Visst va det så att det var fast flöde nu och sen varva kompressorn efter behov?
Givaren sätter du efter tanken på framledning, före eller efter pump spelar ingen roll.
Förutsatt att flödena blir lika som nu så kanske det räcker att justera upp temp med lika mycket som tempdiff eventuellt minskar.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 12 maj 2024, 15:18:18 »

Eftersom du har VP går direkt på systemet så får du räkna med att du kan få justera flöden etc då delta på systemet förmodligen ändras med tank, om det blir som på mitt system så skiljer det c:a 3-2,5 grader lägre på framledning om man tar båda in i toppen. Men skriv upp hur värden är nu och se hur det sen skiljer sig efter.

Jag har loggat hela vintern så det är nog en bra utgångspunkt. Att få lägre framledningstemp är förvisso vad jag är ute efter (i alla fall fördröjd en liten stund framförallt när det är varmare ute och börvärdet är lägre), men däremot är jag osäker på var framledningstempen ska mätas. Ska man flytta framledningsgivaren till efter den externa cirkulationspumpen? Antar att mina kurvor som jag justerat under vintern annars inte stämmer?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 11 maj 2024, 16:20:11 »

Låter klokt att låta dem garantera att det kommer funka, men oavsett är det kanske inte en dum idé att sätta avstängningsventiler till tanken så att den går att byta ut mot större. Anledningen till tråden är dock främst för att jag vill ha problemet löst en gång för alla utan återbesök.

Eftersom du har VP går direkt på systemet så får du räkna med att du kan få justera flöden etc då delta på systemet förmodligen ändras med tank, om det blir som på mitt system så skiljer det c:a 3-2,5 grader lägre på framledning om man tar båda in i toppen. Men skriv upp hur värden är nu och se hur det sen skiljer sig efter.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 11 maj 2024, 16:02:56 »

Låter klokt att låta dem garantera att det kommer funka, men oavsett är det kanske inte en dum idé att sätta avstängningsventiler till tanken så att den går att byta ut mot större. Anledningen till tråden är dock främst för att jag vill ha problemet löst en gång för alla utan återbesök.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 11 maj 2024, 14:32:00 »

Du skulle ha tanken på kallaste stället och så den skickar kallvatten vid uppstart för att hålla ner framledningen.
Starta en cp samtidigt med vpn med ngt relä, så tänker jag.
Hur mycket vatten behövs under uppstarten?
Tänker fritt, finns massa olika lösningar tror jag
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 11 maj 2024, 13:59:31 »

Tror att interna cirkpumpen går hela tiden, men å andra sidan är det en inverter. Kompressorn körde i vinter non stop vid 2 plusgrader och kallare vilket var i princip hela vägen från november till mars i år. Så utifrån det du säger kommer flödena ”bråka” med varandra hela tiden oavsett… ???

De kommer stå för hälften av kostnaden som de säger nu…

Surt att dom bara betalar hälften. Kanske du kan få till så det är klämkoppling runt tanken så du lätt kan ta isär om du vill prova 4- rör om det inte blir bra med 3-rör. Samt kranar så du kan stänga av på lämpliga ställen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 11 maj 2024, 12:54:42 »

Hade varit fint om det gick få någon garanti kring tankstorlek. Med tillräckligt stor tank kommer det fungera, men helsurt om man behöver punga upp ombyggnad nummer 2 ur egen ficka.

---

En liten tankeplanterare med 3-rörs eller 4-rörs är att du har radiatorflöde och värmeavgivning även när värmepumpen inte går. Det kan öppna möjlighet för att värmepumpen startar med mer underskott av värme och drifttiden blir längre.

---

Har du kontrollerat att alla dina termostatpiggar rör sig som de ska, backar ut helt när du släpper osv? För en enda halvöppen kan fåra hela systemet att väsa obehagligt och i sin tur göra att du tvingas hålla nere flödet i onödan.

Fel koppel någonstans kan störa ditt system. Om du har 2-rörs och ett 1-rörskoppel på ett ställe så blir det inte bra i sin helhet. Blir som en bypass som inte går bli av med.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 11 maj 2024, 12:11:32 »

Med den lösningen så ska interna cp stanna, gör den inte det så bråkar flödena med varandra, antingen fyller den tanken och skickar ut returvatten om interna går fortare än externa. Tänker mig att vid vissa tillfällen kan det uppstå att vatten står still i tanken och när den den eventuellt startar så kan du få varmare retur från tank mot slinga beroende på hur CP blir inställd och fungerar. Med 4 rör så ska den alltid tömma tanken och VP borde kunna gå på låg fart hela tiden istället för att stanna. Du minimerar risken att den skickar ut för varmt vatten genom tanken med då det blandar sig på annat sätt.

Är det en lösning dom står för eller får du betala?

Tror att interna cirkpumpen går hela tiden, men å andra sidan är det en inverter. Kompressorn körde i vinter non stop vid 2 plusgrader och kallare vilket var i princip hela vägen från november till mars i år. Så utifrån det du säger kommer flödena ”bråka” med varandra hela tiden oavsett… ???

De kommer stå för hälften av kostnaden som de säger nu…
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 11 maj 2024, 11:24:41 »

CTC rekommenderar enligt den ritningen jag bifogat. Kan inte riktigt ta diskussion om att ändra deras rekommenderade setup. Däremot så när jag tittar på deras ritning ser det ut som med en pil från returen in i tanken så måste ändå allt flöde runt i mitt övriga värmesystem. Förstår då inte riktigt hur man kan uppnå ett högre flöde till arbetstanken från VP?

Höjer jag interna cirkpumpen från det jag redan höjt till får det två effekter:

1. Det susar i mina element.
2. Jag får ner delta mellan vb-in och vb-ut, men samtidigt stiger returen snabbare.

Grundproblemet som måste tacklas är att diff mellan framledning och börvärde får inte överstiga 5 grader för då stoppar pumpen och vill starta igen efter 10 minuters fördröjning på kompressorn eftersom gradminutrarna aldrig räknades ner till 0. Vad som gör saken värre är att när den hamnar i detta läge kollar den inte delta när den varvat ner till lägsta varv, utan kollar det direkt vid uppstart 50rps.

En bypass kommer höja flödet, men returen kommer stiga snabbare också vilket höjer framledningen. Bypass kommer således inte lösa problemet. Pumpen stoppar inte pga HP-larm eller liknande, den stoppar enbart för att CTC valt att max diff framledning och börvärde får vara 5 grader.

Eftersom jag misslyckats med att få CTC att ge mig ett inställningsbart värde (som Nibe har exempelvis) på detta så ser jag ingen annan lösning än en arbetstank som de nu rekommenderat. Frågan är bara om den är tillräckligt stor.

Med den lösningen så ska interna cp stanna, gör den inte det så bråkar flödena med varandra, antingen fyller den tanken och skickar ut returvatten om interna går fortare än externa. Tänker mig att vid vissa tillfällen kan det uppstå att vatten står still i tanken och när den den eventuellt startar så kan du få varmare retur från tank mot slinga beroende på hur CP blir inställd och fungerar. Med 4 rör så ska den alltid tömma tanken och VP borde kunna gå på låg fart hela tiden istället för att stanna. Du minimerar risken att den skickar ut för varmt vatten genom tanken med då det blandar sig på annat sätt.

Är det en lösning dom står för eller får du betala?
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 11 maj 2024, 10:04:03 »

Inte säker på jag fattar, men det jag tänker är att det är enkelt att prova en bypass med lite olika flöden utan att först köpa en volymtank och se vad som händer i verkliga verkligheten.
Sedan kanske 4 rörskoppling med "arbetstank" är bäst, som Nisse175 menar, jag vet inte, men verkar ju rimligt.

CTC rekommenderar enligt den ritningen jag bifogat. Kan inte riktigt ta diskussion om att ändra deras rekommenderade setup. Däremot så när jag tittar på deras ritning ser det ut som med en pil från returen in i tanken så måste ändå allt flöde runt i mitt övriga värmesystem. Förstår då inte riktigt hur man kan uppnå ett högre flöde till arbetstanken från VP?

Höjer jag interna cirkpumpen från det jag redan höjt till får det två effekter:

1. Det susar i mina element.
2. Jag får ner delta mellan vb-in och vb-ut, men samtidigt stiger returen snabbare.

Grundproblemet som måste tacklas är att diff mellan framledning och börvärde får inte överstiga 5 grader för då stoppar pumpen och vill starta igen efter 10 minuters fördröjning på kompressorn eftersom gradminutrarna aldrig räknades ner till 0. Vad som gör saken värre är att när den hamnar i detta läge kollar den inte delta när den varvat ner till lägsta varv, utan kollar det direkt vid uppstart 50rps.

En bypass kommer höja flödet, men returen kommer stiga snabbare också vilket höjer framledningen. Bypass kommer således inte lösa problemet. Pumpen stoppar inte pga HP-larm eller liknande, den stoppar enbart för att CTC valt att max diff framledning och börvärde får vara 5 grader.

Eftersom jag misslyckats med att få CTC att ge mig ett inställningsbart värde (som Nibe har exempelvis) på detta så ser jag ingen annan lösning än en arbetstank som de nu rekommenderat. Frågan är bara om den är tillräckligt stor.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 10 maj 2024, 21:32:15 »

Inte säker på jag fattar, men det jag tänker är att det är enkelt att prova en bypass med lite olika flöden utan att först köpa en volymtank och se vad som händer i verkliga verkligheten.
Sedan kanske 4 rörskoppling med "arbetstank" är bäst, som Nisse175 menar, jag vet inte, men verkar ju rimligt.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 10 maj 2024, 18:37:14 »

Förstår inte riktigt varför den verkar gå som en on off om det är en inverter? Är lägsta effekt för mycket även om yttertemp är några grader +?

Jag hade nog kört 4 anslutningar så kan dom jobba fritt, samtidigt borde det gå bra att få en jämn temperatur hela tiden och VP kan reglera fart bäst den vill.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 10 maj 2024, 17:45:27 »

Jag vet inte hur stor diameter på rören mellan vpn och arbetstanken som krävs för att få tillräckligt flöde för delta max 5°.

Om man tänker 50/50 flöde till radiator/buffert-tank, hur fort fylls bufferten givet det flödet vpn behöver?

Bara några kontrollfrågor, 🤔😉

Lite oklart om just flödet behöver ge max 5gr delta vb-in och vb-ut. Viktigast är att delta mellan är- och börvärdet är under 5 grader. Just nu har jag 10 grader delta vb-in och vb-ut vidpumpens uppstart på 50rps och 4,5gr vid 20rps när den varvat ner. Inbyggda cirkpumpen är kraftig så jag tror inte det blir problem att få till flödet så delta hamnar betydligt lägre med arbetstank om den står bredvid pumpen så oklart med rördimension som krävs.

Men om returen stiger snabbt för att arbetstanken blir varm snabbt så hamnar kanske diff är- och börvärde ändå över 5gr och då är jag tillbaka på ruta noll igen. Flödet till övriga värmesystemet kommer trots allt vara betydligt lägre?

Men det kanske inte är ett praktiskt problem med en extra volym på 100 liter som arbetstanken ändå ger. Har bara svårt att förstå hur systemet kommer bete sig när flödet är högre till arbetstanken och extern cirkpump drar runt det övriga.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 10 maj 2024, 15:37:55 »

Jag vet inte hur stor diameter på rören mellan vpn och arbetstanken som krävs för att få tillräckligt flöde för delta max 5°.

Om man tänker 50/50 flöde till radiator/buffert-tank, hur fort fylls bufferten givet det flödet vpn behöver?

Bara några kontrollfrågor, 🤔😉
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 10 maj 2024, 13:26:20 »

Ska nog klarar sig, det är bara ca 3 minuter och det hinner inte VP värma på direkt, men klart en viss start/stopp blir det vår/sommar/höst

3 minuter ja, men 10 minuter innan den varvat ner helt.

Bifogar skiss på hur de tänkt koppla arbetstanken. Ser det bra ut?

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 08 maj 2024, 18:34:43 »

Ska nog klarar sig, det är bara ca 3 minuter och det hinner inte VP värma på direkt, men klart en viss start/stopp blir det vår/sommar/höst
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 08 maj 2024, 17:22:13 »

Min erfarenhet av Nibe ukv 100 är att om du kör in och ut i toppen så kyler du framledning med c:a 2,5-3 grader, minskar ju mer du fyller den. Detta tyckte jag kändes fel på min anläggning därför kör jag med t-kors ovan, 1 rör ner och 2 returer anslutna under, endast överskottet går ner i tanken då men framledning håller det VP ger om inte elementslingan går fortare, då kyler den av framledning, men i ditt fall vill du bli av med övertempen så då skulle nog 4-rör vara bäst så kan den reglera helt oberoende av varandra.

Frågan är om en liten 100 liters arbetstank funkar till en inverter på 4-16kW.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 08 maj 2024, 16:06:47 »

Jag har en CTC GSi 616 som vill ha ett betydligt högre flöde än vad mitt blandade radiator/golvvärmesystem klarar av.

Jag har noll problem vid kallare väderlekar, men vid +7 grader utetemp och uppåt så levererar pumpen vid uppstart (inverter, startar alltid på 50rps av 80, varvar sedan ner till 20rps) så mycket effekt att deltat hinner bli större än 5 grader mellan är- och börvärde. Den kan då hamna i en loop av stopp/start var 10-15 minut varpå den bara kör 3 minuter åt gången.

I vilket fall. För att lösa detta vill inte CTC ge mig en inställning på max diff framledning som Nibe har exempelvis. Så de rekommenderar istället en arbetstank med separat cirkulationspump.

Arbetstanken vill de ska vara på 100 liter. Nu är det inte en on/off pump, men den levererar säkert 10kW i 3 minuter vid uppstart och sedan varvar den ner till 20rps där den ger 4kW. Hela denna uppstart och nedvarvningscykel innan den levererar mineffekt tar ca 10 minuter.

Rent praktiskt hade det varit bra med en liten 100 liters-tank pga ytan i pannrummet, men jag undrar om jag inte ersätter ett problem med ett annat?

Min erfarenhet av Nibe ukv 100 är att om du kör in och ut i toppen så kyler du framledning med c:a 2,5-3 grader, minskar ju mer du fyller den. Detta tyckte jag kändes fel på min anläggning därför kör jag med t-kors ovan, 1 rör ner och 2 returer anslutna under, endast överskottet går ner i tanken då men framledning håller det VP ger om inte elementslingan går fortare, då kyler den av framledning, men i ditt fall vill du bli av med övertempen så då skulle nog 4-rör vara bäst så kan den reglera helt oberoende av varandra.

Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 08 maj 2024, 15:03:25 »

Jag har en CTC GSi 616 som vill ha ett betydligt högre flöde än vad mitt blandade radiator/golvvärmesystem klarar av.

Jag har noll problem vid kallare väderlekar, men vid +7 grader utetemp och uppåt så levererar pumpen vid uppstart (inverter, startar alltid på 50rps av 80, varvar sedan ner till 20rps) så mycket effekt att deltat hinner bli större än 5 grader mellan är- och börvärde. Den kan då hamna i en loop av stopp/start var 10-15 minut varpå den bara kör 3 minuter åt gången.

I vilket fall. För att lösa detta vill inte CTC ge mig en inställning på max diff framledning som Nibe har exempelvis. Så de rekommenderar istället en arbetstank med separat cirkulationspump.

Arbetstanken vill de ska vara på 100 liter. Nu är det inte en on/off pump, men den levererar säkert 10kW i 3 minuter vid uppstart och sedan varvar den ner till 20rps där den ger 4kW. Hela denna uppstart och nedvarvningscykel innan den levererar mineffekt tar ca 10 minuter.

Rent praktiskt hade det varit bra med en liten 100 liters-tank pga ytan i pannrummet, men jag undrar om jag inte ersätter ett problem med ett annat?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!