Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sugen pÃ¥ nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...  (läst 4704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sugen på nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...
Kan någon förklara för mig varför jag inte skall köpa den?
Mike, du kanske har koll?
Det jag vet talar emot är nog (om de inte ändrat på något) att bensinmotorn startar för att hålla värmen i kupén vintertid.
Kanske kan undvikas om man stänger av värmen helt och kör på pure electric?
Jag har ju bara några hundra meter till jobbet så då behövs ingen värme utöver det jag kör med elektriska kupevärmaren.

Men i övrigt verkar den ju ha allt man behöver, dragkapacitet, bra effekt, många säkerhetssystem och funktioner, snygg instrumentering och ett eget utseende, jag tycker den är skapligt snygg.

Har svårt att tänka mig en ren elbil då jag vill ha en SUV, och det inte finns mycket att välja på därvidlag.
Skulle vara en Skoda då i så fall... Men vet inte om jag har något vidare förtroende för VW-koncernens produkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sugen på nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2022, 16:18:16 »

Jag har ju bara några hundra meter till jobbet...


« Senast ändrad: 30 maj 2022, 16:19:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Sugen på nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2022, 16:39:40 »
Jag har en sedan en månad!
Den är kanonbra.
Sätter man värmen på lägsta kommer den inte att starta bensinmotorn, så gör jag.
Snittade 0,2 på de första 140 milen.

Kom 78km innan bensinmotorn startade i lördags, dock extremt lugn landsvägskörning.

Hade jag köpt privat hade jag valt GT-line nu är detta en Advance.

Laddning med 7,4kW kräver 32A då det är enfasladdning, det kan vara bra att veta, ställer man sig vid en 22kW trefasladdare eller 7,4kW enfasladdare om man är hemifrån får man alltså fulladdat på ca 1h 50 minuter.
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 16:42:27 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sugen på nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2022, 07:13:58 »
Hmm, vi behöver ju värme här minst 6 månader/år, så det är en stor kompromiss att det inte finns värmepump - man får väl tredubbla den utlovade förbrukningen för att komma i närheten av vad den faktiskt kommer att förbruka sett över året.
Nu kör jag ju så väldigt lite att det inte blir några större pengar alldeles oavsett om jag kör diesel, bensin, hybrid eller elbil.
Inte så att man tjänar in bilbytet i alla fall, om jag säger så.
Vi får väl se om det här bilbytar-ilet går över av sig självt, men klart är i alla fall att Kia har tagit fram en mycket bra bil, som det verkar i alla fall.
Hur mycket kan man dra med den om man utrustar den med dragkrok?

Tror du att de kopierat Mustang-blå, eller är det bara en slump?
Jag siktar nog på en vit om det blir nåt av, både snyggt och praktiskt.

Såg ett program på youtube i morse där man argumenterade för att vänta till 2025 med att byta, dels p.g.a. de långa leveranstiderna, dels på grund av de skenande råvarukostnaderna, och dels på grund av det begränsade utbudet av bilar i varje segment.
Med den nya batteritekniken som kommer så kommer instegbilarna kunna bli avsevärt mycket billigare om man talar om rena elbilar, och det kommer att finnas bilar "på hyllan" som man kan köpa och få tillgång till inom rimlig tid när man väl bestämt sig.
Med tanke pÃ¥ vÃ¥rt behov av värme i kupén större delen av Ã¥ret sÃ¥ kanske det vettigaste för mig ändÃ¥ är att vänta tills det finns en ren elbilsmodell som väcker mitt habegär.  dontknow

Tesla är fortfarande för fula för att jag skulle vilja lägga pengar på en sådan, även om det säkert är bra bilar.
EV6 är ingen SUV: och för mig känns det som att förflytta sig till 80-talet att sätta sig i en lågbyggd bil, det kommer inte på fråga om jag inte skulle köpa en sportbil.
Skall man ha en kompakt/mellanklass-SUV som jag är ute efter så finns det inte en uppsjö av alternativ än så länge, och det är Skoda eller Sportage som jag kan tänka mig än så länge.
Såg en bild på KIA EV4 som skulle kunna bli intressant, jag behöver egentligen ingen stor bil.
« Senast ändrad: 31 maj 2022, 07:21:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Sugen på nya KIA Sportage pluginhybrid GT-line...
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2022, 18:03:45 »
Sambon har tio mils pendling varje dag. Kollade på en KIA hybrid men även om räckvidden var ok skulle den vintertid gå alldeles för mycket på fossilt. Ingen ekonomi i det.
Bara intresserad av en EV få se när/om sambon kan bestämma sig. Och bara leasing.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!