Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frikyla - kylkapacitet  (läst 6710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
frikyla - kylkapacitet
« skrivet: 07 juni 2015, 21:44:58 »
Hej, är ny på forumet och har kommit en bit på väg i researchen kring frikyla. Någon av alla experter här som vet ungefär hur mycket kylkapacitet man kan ta ut från ett 160m djupt borrhål och om vi har en tempskillnad på 4 grader på upp/ned vattnet (när värmepumpen körs)?

Tacksam för all input.   :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2015, 04:28:32 »
Nja, jag vet inte hur man räknar på det där, men de 4 grader du talar om står ju i direkt korrelation med den effekt du tar ut ur borran och det flöde du har på brine.
Beroende på hur stor kyleffekt du tar ut kommer borran sommartid att stabilisera sig på en viss temperatur, exakt vilken temperatur det blir är svår eller omöjlig att säga, det finns för många okända faktorer för att kunna säga det.
1. Bergarten
2. Eventuellt vattenflöde i borran (mellan sprickor i berget)
3. Kyleffekt (Hur stort ditt kylbehov är)
4. Flöde, inte säkert samma flöde när du kör frikyla som när du kör kompressorn för värme

Normalt sett kan du ju kolla vad temperaturen i orört berg är på din bostadsort, det kan variera med flera grader beroende på var i landet du bor, kallare ju längre norrut.
Räkna sedan med att det kan bli ett antal grader högre temp än så i borran innan säsongen är slut.
I början av kylsäsongen har du dock väldigt bra kyleffekt eftersom berget under vintern har kylts ned.

Man skulle även kunna tänka så här:

Om temperaturen i orört berg på din ort är +7 grader och du tar ut 6 kW effekt ur borrhålet vintertid, med en temperatur på inkommande som ligger på +1 grad så har den effekten sänkt temperaturen i berget med 1°C/kW.
Hålet borde fungera likadant åt andra håller.
För varje kW kyla du plockar ut så blir borrhålet alltså 1 grad varmare än det orörda bergets temp.
Tar du ut 3 kW kyla så blir det alltså till sist ca +10 grader på inkommande KB. (7 + 3)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2015, 07:01:12 »
Räkne exemplet stämmer säkert vid kontinuerligt effekt uttag men så stort kylbehov har man tyvärr sällan i Sverige. Jag har en vent återvinning som värmer kb till ca 4 grader över bergets temp och den laddar borran med ca 1 kw kontinuerligt kb låg tidigare på ca 0 vid riktig kyla och då tar man ca 6 kw från berget men under några få dagar för så kallt är det ju inte ofta så vp går kontinuerligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2015, 07:15:47 »
I slutklämmen så räknar jag alltså med att man tar ut 3 kW kyla i snitt över dygnet, totalt alltså 72 kWh/dygn.
Det bygger dock på att man har ett relativt stort kylbehov, och att man verkligen kör frikylan om man skall komma upp i den förbrukningen.

Vi kör ju en 3 kW kylare mot jordvärme och får mellan 13 och 17 grader varm KB i slutet av sommaren, trots att vi värmer poolen samtidigt, i snitt behöver poolen ca 70 kWh energi ur marken varje dag hela uppvärmnings-säsongen.
Tvivlar på att kylaren ger mer än 1.5 kW när KB-tempen ligger på mer än +10 grader.

Ett borrhål är självklart bättre, och det kyls ju lite av tappvarmvattenproduktionen också, säg att du på en sommar kanske plockar ut 1500 kWh värme ur borran till tappvarmvattnet, det motsvarar ca 21 dagar med 3 kW kyleffekt till frikylan om den går dygnet runt och ger i snitt 3 kW.
Hur man än räknar borde borran bli någon grad varmare än orört berg i slutet av sommaren, eller?

Slutsats.
Bygg en pool.  ;)
« Senast ändrad: 08 juni 2015, 07:17:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2015, 07:20:06 »
Lit komplettering till Rickards inlägg. Om borrhÃ¥let är som mitt borrhÃ¥l, det bör vara samma bergtemperatur, ska det gÃ¥ att ta ut 0,6 kW kyla kontinuerligt per grad temperaturhöjning pÃ¥ köldbäraren (har tagit hänsyn till att borrhÃ¥let är djupare än mitt). Är kylbehovet 3 kW blir köldbärarens medeltemperatur 5 grader högre än bergets temperatur som är 7-8 grader i Stockholm vilket med t.ex. 4 graders differens blir 11 grader in och 15 ut. Sen fÃ¥r man skaffa en kylare för luften som klarar av att med de temperaturerna pÃ¥ köldbäraren kyla bort 3 kW vid önskad innetemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2015, 13:18:08 »
Stort tack för alla svar och info. SÃ¥ om vi antar 7grader pÃ¥ vattnet upp ur hÃ¥let och borrhÃ¥l pÃ¥ 160m, sÃ¥ tänkte vi installera 2-3 konvektorer med totalt 6-8kw kylkapacitet. LÃ¥ter det rimligt?  :)

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2015, 23:13:40 »
Roland och Richard har räknat på 3kW kyla och om du har 7C i berget när det vilar så får du då de temperaturer som de har angett upp ur hålet. Du får alltså inte 7C upp ur hålet när du kör kylan. Om du istället tar ut 6kW kyla så dubblas även medeldifferenstemperaturen (mellan berg och KB) och du får ännu varmare vatten i KB.

Rolands poäng är att du måste ta hänsyn till detta när du väljer konvektor. Effektiviteten sjunker förstås när KB blir varmare. Du kan inte gå efter konvektorns "märkeffekt" utan måste titta noggrannare i databladet.

Borrhålets vilotemperatur (för säsongen) kan du kontrollera genom att tvångsköra brinepumpen med blockerad kompressor och läsa av brinens temperatur efter ett par timmar.
« Senast ändrad: 08 juni 2015, 23:32:53 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2015, 07:37:26 »
Det gÃ¥r inte att anta 7 grader pÃ¥ inkommande köldbärare. Tillförs det värme till borrhÃ¥let blir temperaturen högre. Man mÃ¥ste som sagt titta närmare i databladen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2015, 07:59:48 »
Samtidigt får man ju normalt sett en temperatursänkning i borrhålet som blir lite större för varje år.
Så man kanske inte heller kan räkna med så hög temp som +7 grader heller, speciellt inte i början av "kylsäsongen".

?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2015, 19:35:16 »
TS fick egentligen inte svar på sin fråga. Går det att få ut 6kW? Om vi fortsätter på Rolands approximation så blir det 10 istället för 5 grader över hålets temperatur i medel på KB. Så det skulle då bli 16 in och 20 ut.

Databladet för min konvektor (Kinnan CVP) sträcker sig bara till 14/18 och då anges korrektionsfaktorn till 43%. Med 16/20 blir den ännu lägre. Det betyder att du skulle få ut mindre än 43% av märkeffekten (vid 27 grader inluft).

Vid lägre lufttemperatur än 27 grader blir korrektionsfaktorn ännu sämre.

Svaret är att det antagligen går rent teoretiskt men att du måste skaffa konvektorer vars summa märkeffekt ligger en bra bit över 12kW och det är ju frågan om du vill. Du måste också se till att dimensionera flödet så att du verkligen uppnår det som specen säger - även summaflödet blir rätt groteskt för detta med grova rör och/eller kraftig cirkulationspump som följd. Och så lär du få köra fläktarna på max.

Det är nog mer rimligt att säga att det är meningsfullt att installera konvektorer vars märkeffekt summerar upp till 6-8kW - det kanske var det som var den egentliga frågan? Isåfall kan man göra om beräkningarna och se hur mycket effekt du får ut av detta när man korrigerar. Men det tror jag mer på - jag kommer nog att utöka så i mitt nästa steg.

Utöver korrektionsfaktorn för KB temp så är det en korrektionsfaktor för etanolen men den hittar jag inte just nu. Kanske någon annan vet? Och så tillkommer korrektionsfaktorer om du inte nöjer dig med 27 grader i taket.
« Senast ändrad: 09 juni 2015, 19:43:06 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frikyla - kylkapacitet
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2015, 20:30:56 »
Min erfarenhet är att man vill ha lite varmare än normalt i rum som kyls, och där fläktar sätter lite fart på luften.
Även 24 grader varmt är OK o ett rum som kyls tycker jag.
Men visst, det blir mycket "korrektion" innan det är klart - en rätt bra tumregel tror jag är att en fläktkonvektor ger ca 1/3-del till 1/2 av den effekt de är stämplade med om man tänkt kyla ett egnahem med de förutsättningar som finns där, och med den fläkthastighet man står ut med.
Med förutsättningar menar jag då det som PEN är inne på:

Varm brine
LÃ¥g lufttemp
Svårt att acceptera höga fläkthastigheter
Svårt att nå de vätskeflöden som specificeras utan att rördragningen blir dyr och ful.

Är det RIKTIGT varmt så accepterar man hög rumstemp och högt fläktbuller, så när det verkligen kniper kan man kräma ut rätt skapligt med kyla trots allt. Och som sagt, draget från fläkten kyler ju också en del.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!