Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2-rörskoppel pÃ¥ 1-rörssystem  (läst 2768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
2-rörskoppel på 1-rörssystem
« skrivet: 19 november 2019, 20:48:21 »
Hej.
Vad händer i ett enrörssystem om det sitter 2-rörskoppel på radiatorerna?
Vad händer med nästa radiator i slingan om en har ett 2-rörskoppel?
Hur kan jag på ett lätt sätt kolla upp vilka koppel som sitter?
Mvh
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

B

  • Gäst
B
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #1 skrivet: 19 november 2019, 21:04:06 »
Stänger 2rörskopplet stannar hela slingan
Alla radiatorer i den slingan 2rörs kopplet sitter
Blir kalla
Mvh
B

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #2 skrivet: 20 november 2019, 00:07:55 »
enrörssystem kan ha påstick ifrån röret/slingan......två st till en radiator.....och då kan man ha tvårörskoppel...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

B

  • Gäst
B
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #3 skrivet: 20 november 2019, 05:44:58 »
@Rocas
DÃ¥ monterar man inte kopplet i slingan !
I dem fallen ersätter kopplet radventilen och trimventil
Eftersom fångstläppen /flödesfördelsren sitter i t-rören

Finns ett problem till .
Tryckfallen i dem övriga ventilerna när man monterar en
Vanliga rad ventiler i dessa system .


B


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #4 skrivet: 20 november 2019, 14:18:40 »
Elementhus ifrÃ¥n Mockfjärd har  enrörssystem med pÃ¥stick......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

B

  • Gäst
B
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #5 skrivet: 20 november 2019, 15:05:50 »
Ja det stämmer att mockfjärds element hus
Slutet 50 början 60 tal är utrustade med dem t-rören
Och i dim 28  stÃ¥l och deras egna kopplingar  ( gummislang  bakom badkar med slangklämmor )
Sen finns det dim 25 svarta aducerade t-rör med samma
Konstruktion ocksÃ¥ . 
Dem andra 98% av 1 rörs system  har fördelningen i ventilen . Mindre dim pÃ¥ slinga 
Här kan du inte montera 2 rörs koppel !
B

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #6 skrivet: 20 november 2019, 20:17:25 »
Vi har iaf ett vanligt 1-rörssystem men ofta levereras radiatorer med 2-rörskoppel enligt en vvs'are. Vi har problemet är sista elementet i en slinga är kallare än övriga och när jag höjer termostaten på näst sista (ett mindre än sista) så blir sista kallare. Kan det vara pga 2-rörskoppel på näst sista?
Mvh
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #7 skrivet: 20 november 2019, 20:34:19 »
Är det många radiatorer på den slingan där det är problem med att få upp tempen på det sista elementet?

Om det är många element och klena rör så brukar det kunna vara svårt att få upp tempen i dom sista. Skulle gälla att strypa in elementen före i slingan så det blir lite värme över även till det sista. Kan möjligen lösa sig om du har möjlighet att öka på hastigheten på radiatorpumpen också. Men baserat på vad du skriver så tror jag inte problemet beror på att det skulle ha kommit in fel typ av koppel i linjen i misstag.

Jag hade ett projekt där det fanns 12 radiatorer delade på två klena (15mm pex) slingor, där var det svårt att få värme i dom sista elementen i slingan. Där delade vi upp dem i totalt 5 slingor i slutändan och några nya element samt lite ny rördragning, det fungerade klanderfritt och fungerar fortfarande (var där på söndagen och tittade då de boende larmade om att de var utan varmvatten - visade sig att de glömt borta/hemma brytaren i bortaläget och då värms inte varmvatten).
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #8 skrivet: 21 november 2019, 17:56:13 »
Är det många radiatorer på den slingan där det är problem med att få upp tempen på det sista elementet?

Om det är många element och klena rör så brukar det kunna vara svårt att få upp tempen i dom sista. Skulle gälla att strypa in elementen före i slingan så det blir lite värme över även till det sista. Kan möjligen lösa sig om du har möjlighet att öka på hastigheten på radiatorpumpen också. Men baserat på vad du skriver så tror jag inte problemet beror på att det skulle ha kommit in fel typ av koppel i linjen i misstag.

Jag hade ett projekt där det fanns 12 radiatorer delade på två klena (15mm pex) slingor, där var det svårt att få värme i dom sista elementen i slingan. Där delade vi upp dem i totalt 5 slingor i slutändan och några nya element samt lite ny rördragning, det fungerade klanderfritt och fungerar fortfarande (var där på söndagen och tittade då de boende larmade om att de var utan varmvatten - visade sig att de glömt borta/hemma brytaren i bortaläget och då värms inte varmvatten).

Det är bara 4 st därför tycker jag det är så konstigt. Första och tredje är också små element. Det borde ju inte tappat grader så snabbt. Slingan är inte särskilt lång heller.
Mvh
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2-rörskoppel på 1-rörssystem
« Svar #9 skrivet: 21 november 2019, 18:08:32 »
Temp ut från en radiator blir ju temp in på nästa i slingan. Mät och kolla. Tvårörskoppel med aktiva termostater blir dåligt, hela slingar stryps när en termostat stänger.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!