Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: snabbladdning av acctank  (läst 6367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
snabbladdning av acctank
« skrivet: 06 april 2011, 06:59:16 »
hej skriver detta om ni vill testa att koppla om en acctank så ni snabbare kommer upp i arbetstemp för varmvatten tillverkning

kopplar man så här så kan man ha stoor tank å ändå lura systemet så det blir litet
i stället för kulventiler så skulle det säkert gå jätte bra med elventiler å termostat styrning av dom säg att det övre utaget va öppet till 80 grader å sen stängdes den å man börjar ladda in kallt vatten från botten på tanken
vattnet skicktar sig faktiskt riktigt nice

brukar feg köra min tank på detta vis å det e riltigt effektivt får snabbt upp topptempen till 80 grader medans botten kan va 40 på tanken
det jag ha märkt med min tank e att värmen räcker längre om botten e kall misstänker att det läcker ut värme i botten på min tank så det kyler tank vattnet

en fördel är att man alltid har botten som laddreserv om det börjar att gå varmt
« Senast ändrad: 06 april 2011, 07:01:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #1 skrivet: 06 april 2011, 07:40:42 »
Hur gör du med givaren till solfångarstyrningen ? den skall väl känna av tank temperaturen där du tar vattnet och skickar till solfångaren ? Har du två givare och väljer vilken som skall användas med en strömställare?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #2 skrivet: 06 april 2011, 16:26:18 »
Hur gör du med givaren till solfångarstyrningen ? den skall väl känna av tank temperaturen där du tar vattnet och skickar till solfångaren ? Har du två givare och väljer vilken som skall användas med en strömställare?

hej tjaa det e det som e lite krux men soldatorn sköter om det
man får lite av å på gång på fångaren då det 40 gradiga vattnet kyler lite för bra så solfångaren riskerar att stänga ner då den går under tanktempens varma topp vatten
men dÃ¥ den stannar Ã¥ gÃ¥r upp i temp sÃ¥ startar den igÃ¥ng dÃ¥ rätt temp diff finns  solfÃ¥ngaren

blir lite av å på en stund men det funkar...

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #3 skrivet: 06 april 2011, 17:43:35 »
var har du dina givare placerade? man kanske kan fixa nått fiffigt för att få det funka ännu bättre.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #4 skrivet: 06 april 2011, 18:40:37 »
hej..start å stopp givaren sitter i topp på min tank..
så den styr allt

jag har ju denna koppling hemma å brukar köra "med" den lilla tank volymen sen höst å tidig vår
får å få vattnet varmt ...även om det inte e super väder

på sommaren kör jag hela tanken rakt av då det oftast finns sol så det blir över...men det går att
feg köra lite...
brukar ta från det översta stället men samtidigt öppna botten utaget jätte lite...så det små suger lite från botten på tanken ...temppen ökar då väldigt lite i botten väldigt långsamt men jag tycker det e bra har gärna 75 i topp å 55 i botten på tanken...

skulle det bli took varmt e det ju bara å öppna för fullt å nödkyla med det 55 gradiga vattnet...
så bromsar man i alla fall en dag...

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #5 skrivet: 06 april 2011, 21:22:45 »
borde man inte vilja ha en separat stoppgivare i botten på tanken så man fyller upp hela tanken med typ 90 gradigt vatten ? eller har jag missat nått?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #6 skrivet: 06 april 2011, 22:48:44 »
Nej Thelander, du har inte missat nå't....både start och stopgivaren skall
föstås sitta på det kallaste stället i lagret.

Sedan kan man möjligen tänka sig att man styr in vattnet i toppen av tanken
om det "duger", annars skall det in i botten av tanken. Det finns solstyrningar
som klarar att gå mot två lager (toppen är ett laget och botter är det andra lagret)
och styra en växelventil beroende på vilket av lagren som skall laddas.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #7 skrivet: 07 april 2011, 00:19:29 »
Nej Thelander, du har inte missat nå't....både start och stopgivaren skall
föstås sitta på det kallaste stället i lagret.

Sedan kan man möjligen tänka sig att man styr in vattnet i toppen av tanken
om det "duger", annars skall det in i botten av tanken. Det finns solstyrningar
som klarar att gå mot två lager (toppen är ett laget och botter är det andra lagret)
och styra en växelventil beroende på vilket av lagren som skall laddas.

Hejsan!
Är det en bra lösning? Att först ladda in på översta slingan och sedan när rätt temperatur har nåtts så börjar det laddas in från bottenslingan.
Skall slingorna vara ihopkopplade på något sätt?

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #8 skrivet: 07 april 2011, 10:46:23 »
Precis hur det skall se ut beror på vilket problem som skall lösas. Laddning mot
två olika slingor i små tankar (500 liter och mindre) är nog ingen större idé.
Man måste ha några hundra liter att spela med för att det skall vara värt att betrakta
toppen och botten av en och samma tank som olika lager.

Massor av parametrar styr hur kopplingen blir i det enskilda fallet. En sak man kan säga
generellt är dock att man ALLTID slösar energi om man bestämmer sig för at ladda mot
ett högtemperaturlager om man samtidigt har ett lågtemp.alternativ där energ kan nyttiggöras.

Att bara ha en tank som man försöker hålla så varm som möljigt i toppen måste vara en dålig idé
även om man har HeatPipe. Massor av energi gÃ¥r till spillo som kunde ha värmt botten av tanken  :'(
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #9 skrivet: 07 april 2011, 15:07:15 »
Hej
ni överdriver problemet ...säg att tanken håller 40 grader i topp å 30 i botten

min termostat styrning är inställd på 50 grader då kommer den först att ladda hela tanken till just 50 grader
nästa varv den laddar in i tanken kommer solfångaren att ladda in 10 grader mer än tank temp
dvs 60 grader  dÃ¥ hela tanken hÃ¥ller 60 kommer en ny cykel att starta pÃ¥ 70 grader

dvs den laddar in tempdiffen jag har mellan tanken å fångaren som i normala fall är just 10 grader

lyser solen på bra så har jag alldrig mer än 10 gradess skillnad mellan tanken å det som laddas in
så att botten skulle va 22 grader å toppen 85 existerar inte
visst det går att ställa in det så om jag vrider termostat styrningen på 75 grader in men det tjänar inget till,har kommit fram till att just 50 grader är en väldigt vettig temp att starta upp från går fort att jag har hela tanken 50 å nästan lika fort att ha 60 i hela tanken

har prövat både att botten ladda å topp ladda å det skijer faktiskt inte speciellt mycket mellan
visst nån grad tjänar jag på hela dan men...86 eller 88 grader kvittar liksom
speciellt då jag med toppinladdningen har varmvatten 50-60 i topp på tanken kl 12 00 varje dag å slipper vänta till kl 19 00 för å bada....om solen skiner hyfsat

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #10 skrivet: 07 april 2011, 15:49:23 »
Om du i dina två olika kopplingsfall "plaskar runt" hela tankens volym och antingen
kör in VVX i botten eller toppen, så kan det ju nästan inte bli någon skillnad alls.

I ena fallet så får du ju vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.
I det andra fallet så tvingar du ju ut det heta vattnet från toppen av tanken direkt till VVX
och måste alltså i praktiken ändå vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.
Moment 22 kallas detta!

Den verkliga skillnaden kommer förstås vid laddning med slinga i botten av tanken.
Då kan du mycket väl ha 60-70 grader i toppen av tanken och 20 i botten.

Men som jag sagt tidigare om man bara skall göra varmvatten på sommarhalvåret och har
HeatPipe och dessutom rejält överdimensionerad solfångare i förhållande till tankvolymen,
så kan man väl slösa med energi och få höga temperaturer istället....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #11 skrivet: 07 april 2011, 16:09:36 »
Om du i dina två olika kopplingsfall "plaskar runt" hela tankens volym och antingen
kör in VVX i botten eller toppen, så kan det ju nästan inte bli någon skillnad alls.

I ena fallet så får du ju vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.
I det andra fallet så tvingar du ju ut det heta vattnet från toppen av tanken direkt till VVX
och måste alltså i praktiken ändå vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.
Moment 22 kallas detta!

Den verkliga skillnaden kommer förstås vid laddning med slinga i botten av tanken.
Då kan du mycket väl ha 60-70 grader i toppen av tanken och 20 i botten.

Men som jag sagt tidigare om man bara skall göra varmvatten på sommarhalvåret och har
HeatPipe och dessutom rejält överdimensionerad solfångare i förhållande till tankvolymen,
så kan man väl slösa med energi och få höga temperaturer istället....

hej ..hur då plaskar runt vattnet ?
en vedpanna med laddomat skulle då inte kunna eldas så skicktning uppstår i tanken ...
flödet i den är flera 100x större än i en fjuttig solfångare

det du pratar om en slinga som höjden av skicktnings utrustning tycker jag e lite underligt
då jag skälv pratat med en som testat båda sakerna å bestämt vidhöll att skicktningen va bättre med topp inladdning än med slinga
skulle du tex toppladda din tank med 60 grader å ha kallt i botten på tanken tror jag du skulle få se att det funkar .......iofs inte nått bra med dina solfångare

men sfinx säljer säkert på dig ett par 30 rörare så du får testa nått som utvecklats på 2000 talet ...LOL
« Senast ändrad: 07 april 2011, 16:41:45 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #12 skrivet: 07 april 2011, 17:59:34 »
hmm det här med solvärme var krångligare än man trodde.
Att toppladda tycker jag spontant verkar som en riktigt bra ide och antar att Sfinx nya "plana vakum solfångare" borde vara bra för detta.

Sen hade jag missförstått hur styrningen funkade trodde den körde så länge det var temp diff mellan startgivaren och solfångargivaren. Sen trodde jag stoppgivaren bara var till för att sluta ladda så man inte fick tanken att koka.

Men kan man ladda hela tanken till 50 grader för att sen börja ladda om den till 60 och sen 70 osv verkar det ju riktigt schysst.


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #13 skrivet: 07 april 2011, 18:25:21 »
hmm det här med solvärme var krångligare än man trodde.
Att toppladda tycker jag spontant verkar som en riktigt bra ide och antar att Sfinx nya "plana vakum solfångare" borde vara bra för detta.

Sen hade jag missförstått hur styrningen funkade trodde den körde så länge det var temp diff mellan startgivaren och solfångargivaren. Sen trodde jag stoppgivaren bara var till för att sluta ladda så man inte fick tanken att koka.

Men kan man ladda hela tanken till 50 grader för att sen börja ladda om den till 60 och sen 70 osv verkar det ju riktigt schysst.


Hej
det enda start /stopp givaren gör e att starta upp solfångaren då den e varmare än tanken
tex 4 grader ..sen har du ochsÃ¥ en stopp temp= en temp som gör att solvärme systemet stannar  tex 2 grader= dÃ¥ solfÃ¥ngaren är 2 grader varmare än tankens topp temp sÃ¥ stannar
solfångaren av för att inte kyla av det varma i toppen på tanken
jag kör min med 6-8 graders start temp å 2 graders stopp temp ,å det funkar fin fint

felet som kan bli är om du har hafft bra väder dan före å har 50 grader i topp på tanken å 35
i botten temp pÃ¥ tanken  dÃ¥ styr ju dom 50 graderna i topp hela systemet
dvs du kommer att ladda in 55 gradigt vatten i tanken trots att du har 35 i botten

men skit samma det funkar Ã¥ man kommer att ha varmvatten ändÃ¥ tanken bilr ju 55 i hela sen laddas den till 65 grader Ã¥ 75 grader  man tappar inte sÃ¥ värst mycket effekt
det går ju som sakt va ställa in termostat styret på 65-70 grader men det verkar onödigt 50 funkar jätte bra



Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: snabbladdning av acctank
« Svar #14 skrivet: 07 april 2011, 18:28:27 »
@Dr Chun-Lan: Att man toppladdar sina tankar vid vedeldning är ju självklart
eftersom vedpannan gladeligen lämnar 80-100 grader utan någon energiförlust.
Där kan det snarare bli problem om man laddar med för låga temperaturer.
Jämförelsen haltar så illa att det inte borde behöva kommenteras.

Om du redan har en enda liten tank som redan är ganska varm, ja då kan du
förstås inte göra annat än att vänta tills det blir ännu varmare på taket. Detta
gäller förstås oavsett vilka solfångare man har. Om din tank dessutom är ungefär
lika varm i toppen som i botten, så spelar det ingen stor roll åt vilket håll du
"plaskar runt" vattnet. Resultatet blir detsamma, precis som dina experiment visade.
Man får dessutom max temperatur om man laddar den varmaste delen av lagret först,
men det sker på bekostnad av energi.

När man värmer en tank med slinga i botten blidas en omvänd skiktning från botten och
uppåt där en allt större del av tanken får precis samma temperatur. På detta sätt laddar
man in max energi.

@Theander: Du hade förstått helt rätt solfångarkretsen startar på en viss diff mellan
temp på taket och temp i den del av tanken man avser mata in energi. I "Doktorns"
recept så mäter man i toppen av tanken och solen startar då först när man kan övertrumfa
den temperatur som redan finns där.

Hur doktorn menar när han säger att han först laddar till 50, sedan till 60, sedan till 70,
det kanske han inte ens förstår själv.

Solen bjuder ju på viss energi och på vissa temperaturnivåer och vi får ju vackert försöka
ta emot det som kommer på de temperaturer som är användbara vid varje givet tillfälle.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!