Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor kring Ecoair 107  (läst 2998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oakie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Havdhem, Gotland
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lite frågor kring Ecoair 107
« skrivet: 09 februari 2010, 14:49:29 »
Har sedan nov 2008 en 107:a kopplad till en 300 liters Stömsnäspanna som matar golvvärme. Har ingen EcoEl eller EcoLogic. Fungerar helt OK. Dock har jag nÃ¥gra frÃ¥gor till expertisen pÃ¥ detta eminenta forum. 

Det anges i manualen att VP kör till  55 grader var 4:e körning. Vad räknas egentligen som en körning när pumpen i dessa bistra tider verkar gÃ¥ närmare 100 % av tiden?

Hur skulle man kunna lura VP att köra till 55 grader varje gång?

I manualen står det att i menyn under punkt 4 visas utetemperaturen. Vid temp under noll grader, hur visas temperaturen då?
Displayen på min VP visar ex.vis 4.11 när det är –3 grader ute.

Tillsammans med EcoEl och/eller EcoLogic ska VP:n kunna köra ner till –15 grader istf -10. Hur skulle man kunna lura VP:n att göra detta även utan EcoEl eller EcoLogic? Det är iofs inte många gånger detta inträffar här på Gotland. Min EP har sedan installationen bara dragit kring 150 kWh.
EcoAir 107 v3 dockad mot 300 liters Strömsnäspanna. Inst. nov 2008. Gotländskt stenhus byggår 1880. Boyta 90 kvm. Vattenburen golvvärme. Braskamin. Kakelugn. Tot. el-åtgång tidigare c:a 31000 kWh (el-patron direkt på golvvärmen). 2009 c:a 21200 kWh

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2010, 15:38:36 »
107an går konstant för att den inte lyckas värma upp din EP till önskat BÖR värde, mao spelar det ingen roll om du vill att det ska bli ännu varmare, energin räcker inte till.

Om nu 107an går konstant...så har jag svårt att förstå att du kan förbruka 21000KWh El medans Elpannan bara dragit 150KWh sedan installationen. Sc:,h




Utloggad oakie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Havdhem, Gotland
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2010, 15:52:39 »
Vid de temperaturer vi nu har (c:a -3) går den cirka 20 tim/dygn.

När det gäller energiåtgången är 21000 kWh VP+EP+hushållsel.
Med andra ord sparade jag cirka 10000 kWh under första året. Stödeldar vanligen med en Roslagsspis samt med kakelugnen när det smäller till.
EcoAir 107 v3 dockad mot 300 liters Strömsnäspanna. Inst. nov 2008. Gotländskt stenhus byggår 1880. Boyta 90 kvm. Vattenburen golvvärme. Braskamin. Kakelugn. Tot. el-åtgång tidigare c:a 31000 kWh (el-patron direkt på golvvärmen). 2009 c:a 21200 kWh

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2010, 13:01:12 »
Har sedan nov 2008 en 107:a kopplad till en 300 liters Stömsnäspanna som matar golvvärme. Har ingen EcoEl eller EcoLogic. Fungerar helt OK. Dock har jag nÃ¥gra frÃ¥gor till expertisen pÃ¥ detta eminenta forum. 

Det anges i manualen att VP kör till  55 grader var 4:e körning. Vad räknas egentligen som en körning när pumpen i dessa bistra tider verkar gÃ¥ närmare 100 % av tiden?

Hur skulle man kunna lura VP att köra till 55 grader varje gång?

I manualen står det att i menyn under punkt 4 visas utetemperaturen. Vid temp under noll grader, hur visas temperaturen då?
Displayen på min VP visar ex.vis 4.11 när det är –3 grader ute.

Tillsammans med EcoEl och/eller EcoLogic ska VP:n kunna köra ner till –15 grader istf -10. Hur skulle man kunna lura VP:n att göra detta även utan EcoEl eller EcoLogic? Det är iofs inte många gånger detta inträffar här på Gotland. Min EP har sedan installationen bara dragit kring 150 kWh.


I och med att du inte har EcoEL jobbar din EcoAir att endast mot det förinställda börvärdet som du valt på manöverpanelen ute på pumpen (sk Fast kondensering). 55 ºC körningarna är enbart aktuella om du har den inkopplad mot EcoEl.

Tanken med 55 ºC endast var fjärde gÃ¥ng är bättre ekonomi. Sytemet gÃ¥r som billigast om VP inte behöver jobba upp en högre temp än vad huset kräver i framledning (Flytande kondensering), därmed inte max temp  55ºC varje gÃ¥ng om det inte finns behov.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad oakie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Havdhem, Gotland
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 11:18:31 »
Tackar för svaret. Du har nog rätt. Efter lite noggrannare genomläsning av manualen hittar jag ingenting om var 4:e körning.

Min tanke med en 55-graderskörning var inte att den skulle ske 'varje gång' utan snarare vid något tillfälle när behov kan tänkas uppstå ex.vis när frun vill duscha lite längre och varmare istf att då ha dragit på elpatronen.

I dagsläget har jag löst det problemet med en låda med några reläer i. När behovet är nära förestående kopplar jag in den varvid EP startar samtidigt som cirkulationspumpen till golvvärmen kopplas bort under cirka tio minuter (sätts på ett tidrelä) samt kopplar tillbaka allt igen efter cirka tjugo minuter. Har trots allt inte behövt detta hittills trots alla kalla dagar. En sån kort EP-körning kostar ju iofs inte mången krona, men VP:n hade ju varit billigare.

Vad gäller menyns punkt 4 (yttertemperaturen) borde det nog förehålla sig så att 4.00 motsvarar -15 grader.

Har för mitt liv inte blivit klok på vad "MV" (plint X1 6 o 7) på kopplingsschemat är för enhet. Nån som vet...
EcoAir 107 v3 dockad mot 300 liters Strömsnäspanna. Inst. nov 2008. Gotländskt stenhus byggår 1880. Boyta 90 kvm. Vattenburen golvvärme. Braskamin. Kakelugn. Tot. el-åtgång tidigare c:a 31000 kWh (el-patron direkt på golvvärmen). 2009 c:a 21200 kWh

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 11:45:35 »
Har du inte EcoEl eller EcoLogic utan kör VP på den inbyggda styrningen går den ned till -10 ºC. -15 ºC är endast om VP styrs av EcoEl alt EcoLoic.


EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad oakie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Havdhem, Gotland
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 12:08:40 »
Det är ju lite irriterande, men som sagt händer det normalt inte många gånger att VP:n stänger av för temp < 10 ºC här på Gotland.
Men man kan ju undra varför det är gjort på detta vis.
EcoAir 107 v3 dockad mot 300 liters Strömsnäspanna. Inst. nov 2008. Gotländskt stenhus byggår 1880. Boyta 90 kvm. Vattenburen golvvärme. Braskamin. Kakelugn. Tot. el-åtgång tidigare c:a 31000 kWh (el-patron direkt på golvvärmen). 2009 c:a 21200 kWh

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2010, 20:11:39 »


Har för mitt liv inte blivit klok på vad "MV" (plint X1 6 o 7) på kopplingsschemat är för enhet. Nån som vet...


Lite sporadiskt kanske "Motor Ventil" har ej sett det i schemat....
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor kring Ecoair 107
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2010, 02:11:42 »
MV är en fyrvägsventil....

som vänder strömmen av köldmedia vid avfrostning. Varje timme så känner avfrostningsuret via bulben om det behövs avfrostas. Då växlar bulben spänningen som matar utefläkten (som stannar) till ventilen (som slår om och kör köldmediat baklänges och värmer upp lamellerna).

Det går naturligtvis att koppla ett motstånd och lura utegivaren i Ecoair att tro att det alltid är 5 ºC varmare ute. Men jag skulle absolut inte göra det. Du får flera nackdelar, framförallt så riskerar du att skada pumpen om du kör fast kondensering på hög temp. Dessutom minskar du utefläktens hastighet redan vid +5 ºC och får litet sämre verkningsgrad.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!