Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skaffade värmepump förra vintern som komplement till pellets  (läst 3327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rsdea

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skaffade panasonic värmepump förra vintern för att slippa hålla på så mycket med pelletseldning. Hur ska jag ställa min panna nu när jag vill att pumpen ska sköta den mesta del av värmen och pannan varmvatten och hjälp värme ?
Man vill ju inte att pannan ska elda på som vanligt. Ska man bara sänka tempen på den så den aldrig värmer mer än pumpen är inställd på ? Eller hur gör man ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skaffade värmepump förra vintern som komplement till pellets
« Svar #1 skrivet: 25 september 2017, 11:34:36 »
Jag sätter ner termostaterna på radiatorerna till 16 °C i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumpen når. Blir runt 22 °C i entréhallen där innerdelen sitter och ca 21 °C i vardagsrummet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rsdea

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skaffade värmepump förra vintern som komplement till pellets
« Svar #2 skrivet: 25 september 2017, 12:20:30 »
Jag sätter ner termostaterna på radiatorerna till 16 °C i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumpen når. Blir runt 22 °C i entréhallen där innerdelen sitter och ca 21 °C i vardagsrummet.

Okej har det fungerat bra ?? Har du sänkt din förbrukning mycket ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skaffade värmepump förra vintern som komplement till pellets
« Svar #3 skrivet: 25 september 2017, 12:34:12 »
Jo det har fungerat skapligt bra, extra varmt och gott i entréhallen när man kommer in på vintern. Satte en nertrimmad (tyst) bordsfläkt på hatthyllan som blåser mot vardagsrummet för att få bra spridning på varmluften. Skaffade luftluftvärmepump för kyla och som komplement till frånluftsvärmepump av den traditionella sorten men huset är relativt modernt och energisnålt. Energibesparingen ligger nog kring 3000 kWh/år men skulle bli lite högre om jag bytte senaste årsmodellerna av LLVP som har bättre COP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Principiellt skall du göra som följer:
Sänk tempen på pannan så pass att du ändå får tillräckligt med varmvatten och värme i de rum som luftvärmepumpen inte når att värma.
När detta är gjort så sänker du termostaterna som Josth beskriver, men jag skulle rekommendera att män sänker ännu mer så att man inte riskerar att radiatorerna värmer litegrann (Stor risk speciellt när det är kallt ute och väggen kyler termostaten).
I princip kan man vrida ned dem till froistskyddsläget, 5-10 grader.
De får absolut INTE värma något alls i de rum som luftvärmepumpen klarar på egen hand.

När det blir så kallt att luftvärmepumpen inte klarar värmen trots att den går på full effekt så drar man på en termostat i det rum som ligger längst från värmepumpen till normalläge, typ 21 grader, den radiatorn för då hjälpa luftvärmepumpen med den effekt den kan bidra med.
Räcker det inte att dra på en termostat så tar man en till.
Du skall ALDRIG dra på "litegrann" på alla radiatorer för att avlasta värmepumpen, då kommer radiatorerna att ta över mer eller mindre helt.

Ett bra sätt att inte glömma att dra ned radiatortermostaterna igen är att öka börvärdet på luftvärmepumpen till 27-30°C, när det blir varmare ute kommer det då att bli FÖR varmt i huset, det innebär två saker, radiatorerna slutar värme, och du blir påmind om att dra ned termostaterna på radiatorerna INNAN du sänker börvärdet på luftvärmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
I förra kåken gjorde jag så här.
Jag ställde pannan med fullt öppna termostater på att hålla ca 15grader i kåken.
Sen drog jag igång LL pumpen. Då gick pannan väldigt sällan och bara som en backup. Radiatorerna blir lätt ljumna under vintern och förhindrar det kallras som annars är vid fönster.

Man ska alltid i ett vattenburet system eftersträva så låg panntemp som möjligt och inte sänka på termostaterna.
Sänkte alltsÃ¥ tempen med att förskjuta värmekurvan med 6grader. 
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så länge radiatorerna blir "ljumna" på vintern så har man inte maximerat besparingen som luftvärmepumpen kan bidra med.
I mina ögon är det ett dåligt råd att ge.
Just det rådet är det som brukar göra luftvärmepumpsägare grymt besvikna när de inte sparar så mycket som de trodde att de skulle göra.
Ett annat problem är ju dessutom att du aldrig får tillräckligt varmt i rum som inte värms av luftvärmepumpen om du har ett hus med den typen av planlösning.
Jag skulle hellre acceptera lite kalldrag vid fönstren i de rum som värms av värmepumpen än att bara ha 15 grader varmt i rum som INTE värms av värmepumpen...  ;)
Eller byta fönster i rum där det de facto är ett problem med kallras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Så länge radiatorerna blir "ljumna" på vintern så har man inte maximerat besparingen som luftvärmepumpen kan bidra med.
I mina ögon är det ett dåligt råd att ge.
Just det rådet är det som brukar göra luftvärmepumpsägare grymt besvikna när de inte sparar så mycket som de trodde att de skulle göra.

9500kWh/år på 112kvm i ett 60 tals radhus. Med 10cm isolering på taket.
Tycker nog det talar ett tydligt språk att det var ett vinnande koncept. Lägst förbrukning utav alla hus, jag hade dessutom ytterhörn.

Men jag förstår vad du menar, ha en pannan som värmer ineffektivt när det finns bättre i samma hus. Komforten var väldigt god i huset.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det har säkert fungerat för dig, det ifrågasätter jag inte, men som generellt råd tycker jag inte att det är bra, har sett allt för många som kört med din taktik som inte sparat mycket alls, och varit grymt besvikna.
Otroligt svårt att balansera det så att det bara går "lite" värme i befintliga radiatorer.
Det är inget som medelsvensson fixar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!