Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥sningsluft frÃ¥n innerdelen  (läst 10502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utblåsningsluft från innerdelen
« skrivet: 02 december 2016, 16:17:47 »
Har precis köpt en Samsung smart comfort 9.
Jag upplever att den inte ger någon riktig värme, den är inställd på heat 22 grader och fläktläge låg till medium.
När man kommer upp på morgonen får man i en känsla av kyla, men den är korrekt inställd.
Mäter temperaturen ca 10 cm från utblåset och får där 28 grader.
Om jag höjer tempen till 30 grader och full fläkt får jag efter 10 minuter ca 44 grader i utblåstemp.
Har just nu en utetemp på +2 grader
Har tidigare ägt en Toshiba som gav betydlig högre temp redan vid 25 grader.
Borde jag nöja mig med dom resultaten?



Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #1 skrivet: 02 december 2016, 18:54:13 »
Utblåstemperaturen på en luftvärmepump mäter man alltid genom att köra på högsta fläkthastighet och högsta börvärde inställt på fjärrkontrollen dvs +30 grader. Vänta ca 15-20 minuter från att du har gjort dessa inställningar så att pumpen hinner komma upp ordentligt i full effekt innan du mäter bara.
 

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #2 skrivet: 02 december 2016, 19:58:15 »
Har nu kört på max värme och max fläkt drygt 20 min och mäter upp 49 grader vid utblåset.
Är det ok?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #3 skrivet: 02 december 2016, 20:15:41 »
Det är ju inte helt orimligt
Även om andra fabrikat typ Mitsubishi kan få högre värden

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #4 skrivet: 02 december 2016, 20:34:04 »
Det känns lite konstigt att min gamla värmepump gav en upplevelse av värme, (över 37 grader?) vid 21 grader. Medans denna ger en känsla av kyla 22-23 grader?
Kände på det tjockare av rören som går från ute delen. Vid 30 gr inställd var det riktigt varm. Vid 22 gr var det inte ens ljummet.
Det känns som jag får kontakta installatören efter helgen.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #5 skrivet: 02 december 2016, 22:14:59 »
Vi installerade samma modell men en 12:a för en vecka sedan. Har inte haft någon LLVP i min ägo tidigare så har inget att jämföra med men tycker nog att vi får det varmt och gott.
Läste ditt inlägg och hänger inte med på din känsla som du beskriver. Klarar den inte att hålla värmen?
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #6 skrivet: 02 december 2016, 22:27:51 »
Jag får ingen värme förrän jag höjer till 27, (värmande borde väl vara kroppstemperatur eller högre) sätter jag den på typ 22 är den värmande effekten på samma sätt som när jag sätter den i läge fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #7 skrivet: 02 december 2016, 23:15:00 »
Ja nu är det väl så att även vid en utblåstemperatur på +28 grader så tillför faktiskt pumpen värme till huset även om det är i en mindre mängd förstås. Du säger ingenstans här vad du har för innetemp i huset normalt sett, får man fråga vad ni ligger på ungefär i innetemp??

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #8 skrivet: 02 december 2016, 23:20:12 »
Har ca 22 grader på nedervåningen i en 1 1/2 villa och något svalare på övervåningen

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #9 skrivet: 02 december 2016, 23:22:12 »
Klarar pumpen av att hålla den innetempen konstant i huset utan hjälp av andra värmekällor då eller??

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #10 skrivet: 02 december 2016, 23:24:04 »
Du kan inte köra på låg/medium fläkthastighet, kör på högsta och mät efter 20-30 minuter. Det är stor skillnad på värmespridningen om jag kör min Mitsu på näst högsta eller den högsta fläkthastigheten vid den utetemperatur som jag har nu -3 grader. Jag har fullgod värme inne drygt +22 grader och pumpen står inställd på 20 grader.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #11 skrivet: 02 december 2016, 23:49:52 »
Pumpen klarar inte av att värma huset utan hjälp av elelement.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #12 skrivet: 02 december 2016, 23:58:42 »
Kör du högsta fläkthastighet?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Snacky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #13 skrivet: 03 december 2016, 00:03:03 »
Du kan inte köra på låg/medium fläkthastighet, kör på högsta och mät efter 20-30 minuter. Det är stor skillnad på värmespridningen om jag kör min Mitsu på näst högsta eller den högsta fläkthastigheten vid den utetemperatur som jag har nu -3 grader. Jag har fullgod värme inne drygt +22 grader och pumpen står inställd på 20 grader.
Jag har kört på max temp och max fläkt 20 min och fick då 49 grader vid ut blåset, men den inställningen är väl inte meningen att det skall vara dygnet runt. Min tidigare pump en toshiba hade jag på 20grader och fick som du ca22 grader på nedervåningen med fläkten på läge 2.
Stod man då utan tröja framför fläkten kände man en varm vind,men med min nya pump känns det ingen värme utan precis som om man endast kör den som fläkt.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Utblåsningsluft från innerdelen
« Svar #14 skrivet: 03 december 2016, 00:05:07 »
Nå är det som du beskriver så lär du nog kontakta installatören för att få någon rätsida på detta.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!