Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntar pÃ¥ offert frÃ¥n en av de större installatörer.. nÃ¥gra frÃ¥gor under tiden  (läst 10286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

youji

  • Gäst
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
HejTycker det verkar skumt med din pump med tanke på drifttimmarna och den verkar inte haft många start och stopp.38000 timmar är inte mycket och kolla ni så inte nollan hade kommit emot fasen på plintboxen L2?Jag skulle tittat på thermia optimum för då behöver ni inte dra om knappt något när det gäller installationen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur är det bra att ändra/ öka pÃ¥  integral och hysteres som ni sÃ¥ ofta rekommenderar ? 
Bättre att Ã¥tgärda felet än än att sätta ett plÃ¥ster pÃ¥ det  tummenupp

I detta fall skulle jag stoppat in en 10 kw maskin för köldbäraren tillåter det. Jag skulle löst flödet med en flödesutjämning och sedan haft en väldigt bra anläggning med säkerställda flöden och därmed det enklaste och bästa man kan ha . tummenupp

Man måste ju göra den åtgärd som funkar.
När du skriver flödesutjämning, menar du en arbetstank då?
Kan ju hålla med om att det är en effektiv åtgärd, om det finns plats för en sån.
Men att justera integral och hysteres är inte fel enligt mig, sen kanske jag ska vara lite tydligare om att man bör följa upp åtgärden och kolla att grejerna funkar som det är tänkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

youji

  • Gäst
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!
Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.
Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
Alla värden som syns i displayen är standard värden från fabrik så där är nog inget ändrat.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HejTycker det verkar skumt med din pump med tanke på drifttimmarna och den verkar inte haft många start och stopp.38000 timmar är inte mycket och kolla ni så inte nollan hade kommit emot fasen på plintboxen L2?Jag skulle tittat på thermia optimum för då behöver ni inte dra om knappt något när det gäller installationen.

Plintbox L2.. är inte hemma just nu men inget jag kommer ihåg att jag sett...

Är det den som är på kompressorn?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att

" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute.   tummenupp
I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.
Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."

Men du attackerar mig som anser att om man läser uppgifterna i TS profil, du vet - 166 kvm hus byggt 1906 coh totaltrenoverat 1987 ;)
Om vi kör det i Thermias program för att TS gillar Thermia så ger det oss 5,8 kw i toppeffekt. En 8 kw Copeland ZHK3E kompressor som det satt i hans maskin ger med 4 plus in från sjön 9,37 kw när den kondenserar i 55K. Som du ser så ger den nästan dubbelt så mkt effekt som huset kräver vid dut. Nu menar sitter det nog R410A ZH kompressorer i, men den isentropiska verkningsgraden på kompressorerna är snarlik så den nya maskinen kommer ge ungefär samma effekt-
Har han sedan ett äldre radiator system sÃ¥ bör det gÃ¥ cirka 0,15l per sunkd i det dÃ¥ det byggdes för en toppeffekt om dryga 9kw innan renoveringen.  Även om ingen isolering tillfördes huset i renveringen sÃ¥ är det ändÃ¥ en fulleffekt maskin och om det tilläggsisolerades sÃ¥ är det drygt 150 % kompressoreffekt som sitter installerat. Och min gissning baserat pÃ¥ 29 Ã¥rs arbetslivserfarenhet inom VVS,Kyla är att detta mest troligt är en bidragande orsak till att kompressorn rasade för tidigt.

Vad är din Ã¥sikt Smurfen  Sc:,h Förutom att du tycker tvärtemot vad jag tycker dÃ¥  Sc:,h  Ser du vad otevlig den gubben som du alltid postar är  Sc:,h
Ber om ursäkt om du tycker att jag attackerar när jag ber om en förklaring på en rekommendation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Dessutom. Om TS kör golvvärme via VP sÃ¥ gÃ¥r det nog mindre än 0,1 lps i det. Och pÃ¥ hösten när det är lite kyligt och sjön fortfarande är 15plu sÃ¥ ger hans maskin 15 kw och hans GV drar 0,5 kw.    Ser du nu att det kanske inte är optimalt  :)
Men blir det optimalt av att montera in 1 storlek mindre maskin  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är inte säkert att det blir optimalt, men det blir mest troligt mindre Ooptimalt  ;)  Skillnaden i besparing är cirka 500 kwh om Ã¥ret och maskinerna köper spets frÃ¥n -29 och -33 grader enligt programmet förutsatt att huset är tilläggsisolerat.   

Mindre maskin klarar sig med mindre flöde än en större  :)

De flesta gÃ¥nger ni rekommenderar 10 kw med 200 m hÃ¥l sÃ¥ skule det bli bättre med en 6a och 130 m.   För radiatorsystemet klarar inte att tillgodogöra sig effekten pga flödesbrist.

Justjoking   jag skulle lätt köpa en Thermia Diplomat optimum, enkelt montage som du trodde  ;)    men jag skulle inte köpa ngn inverter för dessa fÃ¥r ännu mer problem med flöde än on off. En del kör sina maskiner mellan 0,85 och 9,4 kw men de säger inget om hur mkt flöde som krävs  dontknow  mest troligt kommer bara 1 eller 2 element bli varma när den gÃ¥r med lägsta flödet och när du vill ha de 9 kw som maskinen kan ge, ja dÃ¥ finns inte flödet till att kunna fÃ¥ effekten för ditt system är inte byggt för det. :)
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 11:36:50 av Luka 3 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle i allra fall valt en annan lösning om jag skulle värma ett 2 m2 toagolv hela året dvs även sommartid än att gå ner 1 nummer i storlek på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skulle något kunna ändra era tankar om jag beskriver/mäter ev. tar en bild på och hur många element jag har.(dom har alla samma konstruktion) Golvvärme finns det med, men det styrs med en vanlig element termostat!?
När ni pratar om flödet är det då hur mycket vatten som cirkulerar i elementen/systemet eller?
« Senast ändrad: 17 juni 2019, 14:27:31 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och som jag sa så skulle jag välja en 10kw maskin med en tank. Då kan man göra vad man vill sen

Här man inte plats för tank.  GÃ¥ ned 1 storlek .

Justjoking

Ja flödet är det som är i rören och elementen. 

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och som jag sa så skulle jag välja en 10kw maskin med en tank. Då kan man göra vad man vill sen

Här man inte plats för tank.  GÃ¥ ned 1 storlek .

Justjoking

Ja flödet är det som är i rören och elementen.
Hur stor är en tank....  jag förstÃ¥r att det har med hur mycket flöde och hur stora elementen är. Tänkte mer pÃ¥ om man har plats för en.

Det där lät konstigt som jag skrev, men det blir så när man är inne på saker som man inte begriper...
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tankar finns i flera olika storlekar och förenklat,  ju större desto bättre.
Man kan fÃ¥ dem med VV slingor sÃ¥ varmvattnet blir förvärmt.  Man kan fÃ¥ dem sÃ¥ att man kan fÃ¥ aktiv VV laddning, alltsÃ¥ att tanken bÃ¥de säkerställer flöde i värmesystemet samt att den blir en förstoring av varmvattenberedaren.

Tanken gör i första hand att kompressorn alltid får det flöde den vill ha, och att värmesystemet får det flöde det är byggt för, den separerar flödena och du har nu 2 olika flöden.

Du frÃ¥gar om storlek. I ditt fall med 8 kw sjö, minst 200l  helst 300.

Men det finns mindre tankar om man saknar plats.  Om du har dÃ¥ligt med plats,, sÃ¥ skulle jag om jag var du, ta en 6kw Diplomat Optimum, eller en 8Kw G3, för den nyttjar hetgas till VV.  Fast jag skulle aldrig betala extra för det personligen. ( det kostar runt 10000 mer )


Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FÃ¥tt offert !?
Inverter
Pris före ROT- avdrag:
ROT- avdrag:
Pris :
Mini 1,5-7kw
100.891 Kr inkl.moms
4.391 Kr inkl.moms
96.500 Kr inkl.moms

I offerten ingår följande:
• 1 st. Värmepump Thermia, inklusive varmvattenberedare av rostfritt stål
• 1 st. Expansionskärl
• Rör och rördelar på värmesidan för inkoppling mot bef. Värmesystem.
• 1 st. Magnetitfilter.
• Rör och rördelar på tappvattensidan för inkoppling mot bef. tappvattensystem.
• Rör och rördelar på Brine-sidan.
• Demontering befintlig Värmepump.
• EL-installation av värmepump.
• Isolering ledningar.
• Isoleringsarbetena utförs av Auktoriserad VVS-Isolerare.

 
 
« Senast ändrad: 08 juli 2019, 11:46:09 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Personligen skulle jag undvika Thermias inverters,  jag vet inte om deras villamaskiner är annorlunda men deras Mega fastighetsmaskin har stora problem med varm KB, och du har en sjökollektor där du säkert fÃ¥r 15-20 grader in pÃ¥ sommar höst. 

Jag skulle ta en vanlig Diplomat

Lycka till

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med tanke på den korta livslängden på gamla värmepumpen, och att det finns golvvärme (som kanske man vill värma på sommarn?) så skulle bristen på en tank kunna vara orsaken till kort livslängd.
Framgår någonstans antalet start och stopp?

Vad gäller husets effektbehov så kan det variera med typ 30% beroende på om det är enplans eller 1.5-planshus, så att dra några tvärsäkra slutsatser baserat på 166 m2 som varmhålls skulle i vart fall jag inte göra.
Det har ju bevisligen gått en del elpatron, så några 100% överdimensionering verkar det i vart fall inte vara.
Om jag som lekman får gissa så kan orsaken till den korta livslängden (drifttimmar på kompressorn) bero på många olika saker, om jag får gissa så tror jag på väldigt många start och stopp p.g.a. en dålig eller obefintlig injustering av värmepumpen, möjligen en för hög kurvinställning i kombination med termostater som stryper bort flöde.

Kombinera detta så får man höga börvärden, lågt flöde, och många start och stopp.

Sätter du in en erbetstank så ger du anläggningen förutsättningar att KUNNA gå bättre och leva längre, men det finns ingen automatik i detta, installationen, flödesjusteringen och injustering av kurvan måste göras på ett seriöst sätt för att det skall bli bra.

Är huset 1.5-plans och med delvis golvvärme + termostater som styr rumstemperaturen så skulle mitt råd bli en 8 kW värmepump med en arbetstank på 200-300 liter.

Är villan enplans och ni inte kör golvvärmen under sommarhalvåret så borde en 8 kW värmepump som justeras in på ett korrekt sätt (helt öppna termostater och justering av grundflöde, kurva, integral och sommarstopp) borda fungera bra också.
Efter injusteringen skall i så fall bara ett fåtal termostater tillåtas vara "aktiva", i de rum där ni är mest kinkiga med eventuella temperaturvariationer.

Låt inte installatören komma undan med att strunta i att montera rumsgivaren, i en anläggning utan tank och med inga eller ett fåtal termostater i drift är det rumsgivaren som primärt ser till att hålla rumstemperaturen på en bra nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!