0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Uteffekten på en 8 kW värmepump är densamma idag som för 15 år sen.Men det som kanske menas är att eftersom COP är lite bättre så kommer en 15 år gammal borra vara för klen?Vet du hur djupt det är borrat?Hur kall blir köldbäraren på vintern när det är kallast ute?
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute. I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."
Däremot så gav din gamla upp lite för snabbt, och jag får det till ca 2600 h/år vilket tyder på att den är ganska väl dimensionerad.Du bör kolla på integral A1 (eller motsvarande) för att få ner antal starter.
Om det är något jag kan kolla och komma med mer information säg till!Så hoppas jag att man kan få lite hjälp och råd.Ang. Om man ska gå på en thermia igen eller inte. Om den går snabbare att installera? Hur tänker ni där!
Hur är det bra att ändra/ öka på integral och hysteres som ni så ofta rekommenderar ? Bättre att åtgärda felet än än att sätta ett plåster på det I detta fall skulle jag stoppat in en 10 kw maskin för köldbäraren tillåter det. Jag skulle löst flödet med en flödesutjämning och sedan haft en väldigt bra anläggning med säkerställda flöden och därmed det enklaste och bästa man kan ha .
HejTycker det verkar skumt med din pump med tanke på drifttimmarna och den verkar inte haft många start och stopp.38000 timmar är inte mycket och kolla ni så inte nollan hade kommit emot fasen på plintboxen L2?Jag skulle tittat på thermia optimum för då behöver ni inte dra om knappt något när det gäller installationen.
Konstigt att du inte attackerar CarlN som anser att" Jag tolkar ditt svar som att KB-in är +3 till +4 C när det är kallt ute. I så fall kan du lugnt byta till en 8 kW värmepump igen.Det finns ingen bra anledning till att välja en mindre storlek på kompressorn."Men du attackerar mig som anser att om man läser uppgifterna i TS profil, du vet - 166 kvm hus byggt 1906 coh totaltrenoverat 1987 Om vi kör det i Thermias program för att TS gillar Thermia så ger det oss 5,8 kw i toppeffekt. En 8 kw Copeland ZHK3E kompressor som det satt i hans maskin ger med 4 plus in från sjön 9,37 kw när den kondenserar i 55K. Som du ser så ger den nästan dubbelt så mkt effekt som huset kräver vid dut. Nu menar sitter det nog R410A ZH kompressorer i, men den isentropiska verkningsgraden på kompressorerna är snarlik så den nya maskinen kommer ge ungefär samma effekt-Har han sedan ett äldre radiator system så bör det gå cirka 0,15l per sunkd i det då det byggdes för en toppeffekt om dryga 9kw innan renoveringen. Även om ingen isolering tillfördes huset i renveringen så är det ändå en fulleffekt maskin och om det tilläggsisolerades så är det drygt 150 % kompressoreffekt som sitter installerat. Och min gissning baserat på 29 års arbetslivserfarenhet inom VVS,Kyla är att detta mest troligt är en bidragande orsak till att kompressorn rasade för tidigt.Vad är din åsikt Smurfen Förutom att du tycker tvärtemot vad jag tycker då Ser du vad otevlig den gubben som du alltid postar är
Dessutom. Om TS kör golvvärme via VP så går det nog mindre än 0,1 lps i det. Och på hösten när det är lite kyligt och sjön fortfarande är 15plu så ger hans maskin 15 kw och hans GV drar 0,5 kw. Ser du nu att det kanske inte är optimalt
Och som jag sa så skulle jag välja en 10kw maskin med en tank. Då kan man göra vad man vill sen Här man inte plats för tank. Gå ned 1 storlek .Justjoking Ja flödet är det som är i rören och elementen.
De flesta radiatorerna kan grovjusteras på en justering antingen under termostaten (om du plockar bort den) eller på kopplet nere vid golvet (sexkantskruv under lock).De flesta verkar inte ha några flödesproblem med sina invertrar, så trots att flödet varierar rätt kraftigt så fungerar det bevisligen helt OK.Med tanke på det stora antalet (Relativt stora i storlek) radiatorer så borde du inte behöva ha några större problem att få ett helt OK flöde förutsatt att vi talar om tvårörs system.
"Nedan finner ni det minsta flödet som krävs för att värmepumpen skall fungera.Om flödet är lägre än i tabellen nedan så visas felkod 7Hi kontrollpanelen och systemet stannar.Minsta flöde (l/min)värmebärarkretsKompressordrift: 6 l/min eller 0.1 l/s
Du säger att det borde vara korrekt flöde över både VP och Radiatorer. Det systemet borde ha 0,13 lps och värmepumpen 0,28. Hur menar du att det blir korrekt över både kondensorn och radiatorer ?När det varit som varmast in från sjön har maskin givit bortåt 11 kw och då har vi haft 20 i DT och ja, du vet start stopp hysteres sånt som tar kål på en VP. Om vi tar en inverter nu och låter den ändra flödet så, hur varmt blir det i de 14 raddarna som skall dela på 0 13l när vi kör 0,04 i systemet? Jo det blir varmt i 4 st och just det.. inget i de andra .Om vi sedan låter VP höja flödet till 0,28l så dånar det i rören och kommer oavkylt tillbaka och VP är nöjd ( om vi står ut med dånet vill säga) och VP börjar ta bort effekt, fast vi fryser ju så vi höjer kurvan , maskinen ökar på flödet mer ändå och snart poppar lite elspets in. Sjökollektor? Bor TS på landet vid en sjö ? Hoppas inte det är lite si och så med strömleveransen , några volt för lite så står maskinen still Det vore oerhört intressant att höra hur tillverkare resonerar runt detta . Vill inte ni andra höra hur dem tänker ? De kanske har löst detta på ett sätt som iaf jag missat
Ser nu att de största enkel elementen ser ut så här är kanske detta möjlighet till flödesjustering.?
Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.
Det finns radiatorventier med fast inställningar, det borde du veta Rikard eftersom du rekommenderar folk att lyssna på dig och inte på VVS tekniker .Det kvittar om stammen är 4 tum , radiatorn skall inte ha mer än beräknat flöde ändå De som monterade TS äldre VP han tänkte som dig Rikard. -Ähh det funkar, cop blir så pass bra att det inte märks i plånboken. Justjoking, märker det nu 40000 timmar för tidigt. Jag skulle säkerställa flödet via en liten tank på 45 cm och sova skönt med vetskapen att oavsett om sjön kokar, eller jag stänger alla ventiler eller kör enbart golvvärme på sommarn när COP blir 7 så funkar min VP perfekt, exakt så som jag ställde in den
Du ser , även fast du har bra förutsättningar så höll maskinen bara halva tiden.En lite tank på 45cm och vi har gjort allt vi kan för att säkerställa flöden samt fått all frihet vi vill ha att designa systemet hur vi vill
Som jag ser det (Varken du eller jag vet dimensionen på stammarna i systemet) så finns inget som hindrar att man kör 10 graders (eller lägre) DeltaT utan att det ger upphov till för höga tryckfall (Jag utgår från att du räknat med DT20 på radiatorerna), 12 mm matning till varje radiator är inget problem, men det hade varit bättre med 15 mm (om det nu är 12 mm på bilderna).10 graders DeltaT ger 0,26 l/s och ligger nära det optimala för värmepumpen.Jag har för övrigt hittat data på Daikins nya värmepump (även om det är off-topic) och minflöde ligger på 0.13 l/s, så den som gav dig uppgifter om 0.04 l/s måste ha chansat.Det finns otaliga ägare av invertrar som intygar att radiatorsystemen funderar bra (värmer alla rum korrekt) även med flöden som är avsevärt lägre än vad deras radiatorsystem en gång designats för.Samma sak gäller de som har ett lite högre flöde, ytterst få är de som klagat på så höga flöden att det blir störande sus och brus t.ex.Flödet i radiatorkretsen är sällan avgörande för COP, utan där finns bara de kyltekniska fakta som styr.Att ett varierande flöde menligt skulle försämra COP ser jag därför inte som troligt, i vart fall tror jag inte att det påverkar mer än vad kostnaden för en tank, en extra cirkpump, ökade värmeförluster och ökade driftskostnader på cirkpumpen ger vid hand.Det hade dock varit väldigt intressant att se en oberoende test på en eller några invertermaskiner som visar på hur maskinerna levererar vid olika uteffekter.
0,13 l/s alltså. Thermia har runt 0,1 l/s i sin maskin som lämnar 3 kw som minst. Daikin har alltså 30% mer flöde trots att Thermian lämnar mer än 300 % mer effekt Daikin lämnar ju 0,85 kw. Och har dem då 0,13 l/s som du med bestämdhet hävdar så kör Daikin ett delta på 1,565 alltså Hur mkt underkylning får dem ut då ? Hinner de ens kondensera allt eller flashar det lite