Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bedöma hur medeltemp pÃ¥verkar förbrukningen ?  (läst 2896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« skrivet: 15 december 2007, 22:19:46 »
Hej.

Har gjort en del åtgärder hemma, både värmetekniskt med värmepumpar och byggtekniskt med mer isolering. Problemet är hur jag ska kunna jämföra från ena året till det andra, det skiljer ganska mycket mellan 2006 och 2007.

Skillnaden är exempelvis att nov 2006 var 2,4 grader varmare än nov 2007. Samma tendens i december.

Man kan ju räkna förlustfaktor och sedan räkna ut hur mycket mer kWh det behövs om det blir 2,4 grader kallare ute, men COP sjunker ju också med temperaturen.

2,4 graders skillnad pÃ¥ ett hus med 100 W/K i förlustfaktor: 2,4 X 100 X 24 X 30 = 173 kWh...inte mer ? Och sedan ska man ju applicera en COP pÃ¥ detta, sätter man 2 sÃ¥ blir det bara hälften: ca 85 kWh.  Sc:,h

-Känns som att det inte stämmer någonstans. Kan ju vara att jag har underskattat förlustfaktorn....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2007, 08:41:11 »
Vid -20 ºC ute så skulle ditt hus dra ca 4 kW vilket låter väldigt lite...

Energifaktorn på mitt hus är ca 150 W/K.
« Senast ändrad: 16 december 2007, 08:46:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2007, 09:47:32 »
Hej.

Har gjort en del åtgärder hemma, både värmetekniskt med värmepumpar och byggtekniskt med mer isolering. Problemet är hur jag ska kunna jämföra från ena året till det andra, det skiljer ganska mycket mellan 2006 och 2007.

Skillnaden är exempelvis att nov 2006 var 2,4 grader varmare än nov 2007. Samma tendens i december.

Man kan ju räkna förlustfaktor och sedan räkna ut hur mycket mer kWh det behövs om det blir 2,4 grader kallare ute, men COP sjunker ju också med temperaturen.

2,4 graders skillnad pÃ¥ ett hus med 100 W/K i förlustfaktor: 2,4 X 100 X 24 X 30 = 173 kWh...inte mer ? Och sedan ska man ju applicera en COP pÃ¥ detta, sätter man 2 sÃ¥ blir det bara hälften: ca 85 kWh.  Sc:,h

-Känns som att det inte stämmer någonstans. Kan ju vara att jag har underskattat förlustfaktorn....

MVH/Gano

Helt rätt kan du aldrig få det. Men om du skall kunna jämföra måste du ta dig till läget att du har en ungefärlig bild av hur mycket ditt hus behöver i verklig effekt vid olika temperaturer utomhus. Verkliga effekten kan du få fram uppskttning på genom att veta förbrukningen och dessutom COP-faktorn vid motsvarande temperatur.

Så snart du har fått fram effektbehovet blir det lättare, då är det bara att jämföra effektbehov för samma temperaturer från år till år.

Ju bättre situation du har, dess mindre relativ vinst har du av en förändring. Förutom billiga luft-luft värmpeumpar (typ rusta) är det få åtgärder du skall kunna räkna hem en vinst på inom en 5-års period.

--- Mats ---

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2007, 14:34:19 »
Vid -20 ºC ute så skulle ditt hus dra ca 4 kW vilket låter väldigt lite...

Energifaktorn på mitt hus är ca 150 W/K.

Mitt hus är byggt 1979, med underisolerad bottenplatta, 22 mm frigolit och träparkett på bottenplanet. Väggisoleringen låg på 140 mm, (nu 190-250 mm på gavlarna), Vinden hade tidigare 200 mm, idag 700 mm. Sidovindarna+väggarna 2:a planet hade tidigare 200 mm, idag 600 mm. Snedtaken har fortfarande originaltjockleken 190 mm. Fönstren är 1+2-glas (1 yttre glas och en inre isolerglaskassett).

Jag utgick tidigare från ett W/K-värde på 125, men sedan har jag räknat ner detta värde och hamnat på 100 efter tilläggsisoleringen. Möjligen är det för lågt, men då antog jag fel utgångsvärde. Jag hämtade ett ungefärligt värde från SP från deras energibehovstabell (testet av LLVP). Kanske skulle ha varit 135 W/K. Om du har kvar de gamla kopplade 2-glasfönstren kan säkert 10-15 W/K härledas dit. Jag kanske dessutom har mer isolering ?

Men jag kom just pÃ¥ att jag glömde räkna med att inomhustemperaturen är höjd.   :-[ Vi har höjt med ca 1,5 -2 grader. DÃ¥ ser det lite annorlunda ut. Istället för bara 2,4 grader sÃ¥ blir det 2,5 + 1,5 = minst 4 grader. DÃ¥ blir det bortÃ¥t dubbelt sÃ¥ mycket.  :-[

MVH/Gano

EDIT: La till ett diagram...



 
« Senast ändrad: 16 december 2007, 14:42:27 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2007, 14:56:48 »
Vid -20 ºC ute så skulle ditt hus dra ca 4 kW vilket låter väldigt lite...

Energifaktorn på mitt hus är ca 150 W/K.

Mitt hus är byggt 1979, med underisolerad bottenplatta, 22 mm frigolit och träparkett på bottenplanet. Väggisoleringen låg på 140 mm, (nu 190-250 mm på gavlarna), Vinden hade tidigare 200 mm, idag 700 mm. Sidovindarna+väggarna 2:a planet hade tidigare 200 mm, idag 600 mm. Snedtaken har fortfarande originaltjockleken 190 mm. Fönstren är 1+2-glas (1 yttre glas och en inre isolerglaskassett).

Jag utgick tidigare från ett W/K-värde på 125, men sedan har jag räknat ner detta värde och hamnat på 100 efter tilläggsisoleringen. Möjligen är det för lågt, men då antog jag fel utgångsvärde. Jag hämtade ett ungefärligt värde från SP från deras energibehovstabell (testet av LLVP). Kanske skulle ha varit 135 W/K. Om du har kvar de gamla kopplade 2-glasfönstren kan säkert 10-15 W/K härledas dit. Jag kanske dessutom har mer isolering ?

Men jag kom just pÃ¥ att jag glömde räkna med att inomhustemperaturen är höjd.   :-[ Vi har höjt med ca 1,5 -2 grader. DÃ¥ ser det lite annorlunda ut. Istället för bara 2,4 grader sÃ¥ blir det 2,5 + 1,5 = minst 4 grader. DÃ¥ blir det bortÃ¥t dubbelt sÃ¥ mycket.  :-[

MVH/Gano

EDIT: La till ett diagram...


Som ägare till ett gammalt hus blir jag avundsjuk på så låga nivåer. Men om jag förstår det rätt så är siffran du har rent teoretisk? Har du jämfört den med verklig elförbrukning, och har du då i så fall stor förbrukning av hushållsel?

--- Mats ---

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2007, 15:56:16 »
Hej

Rent teoretisk är den inte, siffran stämmer hyfsat. Jag jämför med den förbrukning jag hade tidigare med enbart eluppvärmning. Jag har även en del grannars förbrukningar att gå på. Ett enpersoners hushåll med enbart elvärme ligger på ca 13-14000 kWh/år i samma typ av hus.

Hushållsförbrukningen är låg, speciellt på sommaren då diskmaskinen är kopplad på solvärmt varmvatten. Då ligger den < 10 kWh/dygn. På vintern ligger den högre, ca 12 kWh/dygn. Skulle tro att den ligger på 4000 kWh/år eller strax däröver.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2007, 17:22:58 »
Hej

Rent teoretisk är den inte, siffran stämmer hyfsat. Jag jämför med den förbrukning jag hade tidigare med enbart eluppvärmning. Jag har även en del grannars förbrukningar att gå på. Ett enpersoners hushåll med enbart elvärme ligger på ca 13-14000 kWh/år i samma typ av hus.

Hushållsförbrukningen är låg, speciellt på sommaren då diskmaskinen är kopplad på solvärmt varmvatten. Då ligger den < 10 kWh/dygn. På vintern ligger den högre, ca 12 kWh/dygn. Skulle tro att den ligger på 4000 kWh/år eller strax däröver.

MVH/Gano

Så med 9000 i total förbrukning och 4000 av dem från hushållsel, har du en elförbrukning för värmesidan på 5000 kwh per år, det är verkligen litet. Om din temperatur är någorlunda lik den i Stockholm, och ditt hus behöver runt 100 W/K, då skulle du kunna få ner förbrukningen ännu mer, eftersom det tyder på att du inte ens får ut COP 2 i snitt. Men det kan ju vara varmvattnet som inte ingår i de 5000 KWHna och är direktvärmt som resulterar i en så låg COP-siffra.

--- Mats ---

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2007, 19:34:17 »
Hej igen

Nej, i de 4000 för hushållsel ingår inte varmvattnet. Varmvattnet kanske uppgår till 1400 kWh, det är enbart tillsatsel i det solvärmda varmvattensystemet. Solen står för ca 65% av vårt varmvatten. Värmedelen är ca 3600 kWh.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2007, 20:04:24 »
Hej igen

Nej, i de 4000 för hushållsel ingår inte varmvattnet. Varmvattnet kanske uppgår till 1400 kWh, det är enbart tillsatsel i det solvärmda varmvattensystemet. Solen står för ca 65% av vårt varmvatten. Värmedelen är ca 3600 kWh.

MVH/Gano

Tack, för den etra infon. Det du skrev var faktiskt vad jag försökte säga jag gissade på, det vill säga att varmvattnet ingick i de 5000 för värme. Men med de siffror du nu ger blir det lättare att räkna på det. Jag tyckte din COP blev väldigt låg. Med tilläggsinformationen ger det en högre snittCOP på runt 2.7 för värmepumparna och soleenergin om dina 100 w/K är rätt. Troligen är den siffran (100 w/k) lite i underkant, men oberoende av vilket, ett fantastiskt ekonomiskt värmesystem.

--- Mats ---

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2007, 22:53:36 »


2,4 graders skillnad på ett hus med 100 W/K i förlustfaktor: 2,4 X 100 X 24 X 30 = 173 kWh...inte mer ?

MVH/Gano

Gano:
Antar att formeln är:  ºC * W/K * tim * ?
Vad är siffran 30?

mvh Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bedöma hur medeltemp påverkar förbrukningen ?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2007, 08:55:35 »
Hej

30 = antal dagar i november....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!