Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir + EcoEl, dÃ¥ligt med varmvatten  (läst 6419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel Koks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« skrivet: 21 mars 2014, 09:22:48 »
Hej!
Varmvattnet här hemma räcker knappt för en dusch. Efter några minuter (4-5 kanske?) så är det dags att vrida upp värmen över den där säkerhetsknappen på blandaren. Sen är det bara fisljummet tills man stänger av vattnet helt och hållet och väntar några minuter (t.ex. tvålar in sig). Efter det får man värme igen, men kanske 1-2 minuter max innan det blir märkbart kallare. Flera duschar efter varandra är otänkbart utan man måste antingen ge pannan tid att "komma ikapp" eller gå ner och trycka in extra varmvatten i menyn.

Hade rörmokaren här för ett tag sen på andra ärenden som jag bad titta på inställningarna på pannan. Han sa att de såg bra ut, men att flera klagat över samma sak och att några behövt komplettera med varmvattenberedare. Tänkte om någon här kanske har någon annan åsikt innan jag får krypa till korset och köpa en beredare.

Här är inställningarna, taget för 10 minuter sedan:
Rum°C18,1(17,5) jag kör med rumsgivare och låg temperatur så att man ska få sig en spark i arslet och lägga in ved i spiskassetten
Panna°C48
Extra VVNej
Aktuell driftinfo
Ute°C6
Rum°C18,1(17,5)
Panna°C48(46)
Framledn°C31(30)
Panna nedre°C39(40)
Hetgas°C44
Komprfrån
Fläktfrån
Laddpumpfrån
VP in/ut°C27/38
Ute VP°C6
Radiatorpumptill
Eleffekt kW0,0+0
Strömuttag A0(16) Jag har 20 ampere i proppskåpet, men jag inbillade mig att den kanske drar mindre el om den är inställd på 16?
Fördr shunt240
Program ID1011111
Prog datum07-11-12
Historisk driftinfo
Total drifttid h52980
Elvärme kWh24633
Högsta framl°C57
Kompressor total drifttid h19399
Drifttid /24h h:min6:04
Starter /24h st29
Nattsänkning
Aktiveradnej
Typdag för dag
Rumstemp sänks°C-2
Dag för dag
Inställningar
Språksvenska
ProduktEcoAir
Värmepumptillåten
Rumsgivareja
Elpanna°C46
Elpanna max kW6,0
Elpanna nedre°C50
Elpanna nedre kW6
Fördr shunt240
Huvudsäkring A16
Extra VV min120
Extra VV elpanna50
FjärrstyrningNS
Min utetemp°C-15
Semesterfrån
Inst husparametrar
Max framledn°C60 Jag har gamla radiatorer från gissningsvis 50-60 talet. Räcker 60°C?
Min framlednfrån
Husvärme från°C16
Huskurva
Lutning°C45
Justering°C0



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2014, 11:09:22 »
Om du har 20A säkring så ska du ställa in det, förutsatt att du har effektvakt monterad. Om du vill begränsa elförbrukningen så är det elpatronerna i övre tanken du ska begränsa.

Min utetemp ser ut att vara för lågt ställd. Enligt mina beräkningar går din brytpunkt vid -11. Vid -12 kommer VPn stanna så fort den startar, pga för hög VPin. Övre elpatronen kommer gå för fullt, men VPn kommer inte kunna hjälpa till, men eftersom den inte är "spärrad" pga för kallt ute så kommer inte patronerna i nedre tanken kunna hjälpa till, och då får du kallt inne.

Övriga värden ser ok ut, när jag snabbkollar.

Om varmvattnet tar slut så beror det helt enkelt på att du förbrukar mer värme än vad systemet kan leverera. Detta kan delas in i olika delar:
Hur mycket vatten du spolar per minut, hur varmt vatten du har när du duschar, hur varma övre och nedre tanken var när du började, och framförallt hur länge du duschar.

Temperaturen i nedre tanken styrs av det som är högst av två olika värden: framledning+5 grader eller VPmin. I och med att du väljer att ställa in innegivaren så lågt som 17,5 så kommer du behöva väldigt låg framledning. Om du då dessutom eldar så att det blir varmare inne än du har ställt in så kommer styrsystemet dra ner framledningen ännu mer. Det gör att nedre tankens börvärde hamnar på VPmin+5 grader dvs i ditt fall 40 grader. Om ditt duschvatten då är 38-40 grader så innebär ju det att nedre tanken inte har nån extra värme att leverera till duschvattnet utan det blir elpatronen i övre tanken som måste stå för nästan allt varmvatten när du duschar, och den övre tanken är ganska liten så alltså tar vattnet slut.

Det syns inte om du har ställt in VVhöjning JA, dvs att den ska köra till maxtemp var fjärde körning. Att tempen i nedre tanken är så låg får mig att gissa att VVhöjning inte är aktiverad.

Ställ om säkringsnivån till det du har, dvs 20A. Ställ istället ner patronen i övre tanken till 4,5 om du vill begränsa uttaget av el.
Sätt på VVhöjning = Ja.
Höj innetemp till 20 grader så värmesystemet får en chans att göra det det är gjort för.
Höj Extra VV elpanna till 60 grader, så det får nån effekt, men sänk å andra sidan tiden till 60 min.
Varför ska den värma duschvatten två grader extra (från 48 till 50 som du har nu) i två timmar?

Börja där och se om det blir någon skillnad. Det du också kan göra är att höja VPmin i Servicemenyn från 35 till 40. Då får du aldrig lägre börvärde än 45 grader i nedre tanken.

Vi har varit fyra i hushållet till i höstas, och alla fyra har duschat i följd på morgnarna. Ett tag körde vi med schemalagd ExtraVV, men insåg efter ett tag att det inte behövdes. När vi bastar duschar vi före, när vi "pausar" och efteråt, utan att det tar slut. En skillnad är i och för sig att vi har en PolarEdition och den har VPmin 40 som standard. Sen har jag dessutom höjt Start/stopp-diff från 5 till 7, så börvärdet i nedre tanken blir aldrig lägre än 47.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Onkel Koks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2014, 13:03:48 »
Oj, tackar det var ett bra svar!

Bara en sammanfattning på vad jag ska göra så jag fattat dig rätt:

Höja till 20 amp (effektvakt vet jag inte om det är monterat, men pannan stog på 20 amp när vi flyttade in för 1½ år sedan).
Ändra från -15 till -11 på min. utetemp (lite osäker på om jag verkligen förstod varför här, hur räknade du ut att den inte kommer gå som den ska på -12?)
Elpanna max kW sänks till 4,5
Höja till 20 grader inne kan jag väl göra, men då får man kanske inte direkt den där sparken i arslet att elda?
VPmin i Servicemenyn till 40

Start/stopp-diff från 5 till 7 är detta något man ändrar i servicemenyn också? vad gör denna funktionen?


Extra VV använder vi aldrig längre, vi har lärt oss att inte duscha direkt efter varandra så den spelar egentligen ingen roll på vad den står på. Anledningen till att den står på 50 grader och 2 timmar är för att jag använde den när jag tvättade bilden senast.

VVhöjning har jag tyvärr inte på min gamla mjukvara. Rörmokaren sa att det fanns i den nyare mjukvaran, men att uppgradera innebar byte av chip och skulle kosta mer än det smakade. Med andra ord, den kör aldrig upp till maxtemp.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2014, 15:34:06 »
Jag tog för givet att du har en "vanlig" EcoAir.
Den kan leverera 55-gradigt vatten som mest och värmer vattnet 7 grader (diff VPin/VPut) när det är plusgrader ute. Därför är den inställd att stanna när inkommande vatten (VPin) når 48 grader (55-7), så länge det är någorlunda varmt ute. När temperaturen sjunker under -7 börjar maxvärdet (55) sjunka och är vid -15 nere i 47 grader. Då stoppar den alltså när VPin når 40 grader. Samtidigt sjunker diffen VPin/VPut så att redan vid -10 kan VPn bara värma vattnet 3-4 grader.

Det betyder att vid -10 kan VPn teoretiskt ge 52 grader, den stoppar därför på VPin=45, men kan ju bara värma 3 grader så du får inte ut varmare vatten än max 48 (eller i praktiken 47) till framledningen. Vid -15 är VPmax 47, VPin-stopp 40 och du får alltså ut max 43 grader till framledningen (men i praktiken bara 42).

Du har valt huskurva 45 och behöver alltså ca 43 grader vid -12. Det som händer då är att VPn startar när nedre tankens temp är lika med framledningen, alltså 43, och börvärdet sätts till 48 (framledning + Start/stopp-diff). VPin-stopp är också 43, så VPn stoppar så fort den startar. Tio minuters startfördröjning, sen upprepas proceduren. Under tiden går elpatronen i övre tanken för fullt för att klara framledningen, vilket gör att du med lite tur klarar värmen. Efter 10 min VPn igen, men stoppar nästan direkt eftersom VPin fortfarande är 43 tack vare elaptronen i övre tanken.

Om temperaturen sjunker ytterligare så kommer inte övre elpatronen ensam orka hålla värmen uppe, men VPn kommer fortfarande inte mer än starta-stoppa eftersom VPin-stopp sjunker när temperaturen sjunker, men den nedre elpatronen är spärrad eftersom systemet tror att VPn ska sköta värmen. I det läget börjar tempen i tanken sjunka, och den kommer fortsätta sjunka, och då får du till slut inte ens ljummet vatten ur systemet.

Om du höjer Min utetemp till -11 eller -10 så kommer VPn att funka som tänkt, och när det blir kallare så spärras den och nedre elpatronen aktiveras istället och hålla temperaturen i systemet.

Start/stopp diff beräknar börvärdet i nedre tanken - framledning plus start/stopp-diff. Det är många som ökar den till 7 på sommaren och sänker till 5 igen på vintern, men jag har den på 7 året om för då når inte VPn upp till börvärdet mellan avfrostningarna utan fortsätter att gå kontinuerligt. När jag hade den på 5 så nådde den börvärdet, VPn stannade, men laddpumpen fortsatt ju att cirkulera vattnet rakt genom VPn så att det kalla vattnet från botten släpptes in i toppen, vilket gjorde att den ville starta direkt igen, men hindrades av startfördröjningen.

-----
Varför vill du prompt elda? Har du gratis ved? Värmepumpen är normalt så effektiv att det inte lönar sig att elda såvida du inte har veden gratis. Vi har både en kökspanna och en vanlig kamin men eldar normalt inte så länge VPn går. Det lönar sig helt enkelt inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Onkel Koks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2014, 00:41:14 »
Jodå, det är en helt "vanlig" EcoAir. Tyvärr med en äldre mjukvara bara som inte gör att den maxar var fjärde start. För övrigt trodde inte min rörmokare att det var någon skillnad, så vad jag minns tyckte han inte att det gjorde någon skillnad för mig (förutom att jag skulle få betala någon tusenlapp tror jag för chippet).

Hm, okej, tror jag förstår lite av vad du säger. Men angående huskurvan, jag trodde inte den spelade någon roll när man körde med rumsgivare (vilket jag gör)? Om huskurva 45 är optimalt eller inte för huset har jag ingen aning om egentligen. Ska väl vara minusgrader utomhus när man ställer in det där också va? Jag har isolerat vinden under vintern så det kan mycket väl vara som så att huskurvan går att sänka lite ytterligare om det skulle spela någon roll?

Då testar vi att ändra start/stopp diffen till 7 här också då. Inget jag kommer märka av förrän nästa vinter, men teoretiskt låter det åtminstone bra det du skriver.

Angående ved, så ja, jag har gratis ved under en period till. Vi fick med en massa ved när vi köpte huset för 1½ år sedan och jag gissar på att det förhoppningsvis räcker nästa vinter också innan det är slut. Det vore ju dumt att bara låta det ligga där när det kan värma upp huset "gratis". Men om jag förstår dig rätt, så måste jag ändra även rumstemperaturen från 17,5 till 20 grader för att det ska bli tillräckligt varmt i pannan? Hade ju kunnat köra 17,5 tills veden är slut tänkte jag (men jag vill ha varmvatten).

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir + EcoEl, dåligt med varmvatten
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2014, 14:49:06 »
Det är huskurvan som styr och innegivaren är tänkt att justera på marginalen om det blir lite varmare pga sol eller lite kallare pga blåst.

Huskurvan går att justera när som helst utom sommartid. CTC enkla instruktion är att ändra själva kurvan upp/ner när det är minus ute och ändra justeringen plus/minus när det är plusgrader. När man lärt sig hur det fungerar måste man ibland nog göra båda delar oavsett temperatur ute.
"Kurvans" värde anger lutningen, dvs ju högre värde desto brantare lutar kurvan, och justeringen lyfter/sänker hela kurvan uppåt/neråt utan att ändra lutningen. Mitt gamla timmerhus har inga problem att hålla värmen när det är plus ute eller ner till ca 5-10 minusgrader, men när det börjar bli kallare så tycks det bli allt svårare, så jag kör 54 -3 just nu, men det händer att jag höjer/sänker nån grad ibland på något av värdena när jag inte är riktigt nöjd.

Innegivaren är ställd på 21,5 därför att då blir det 20,5 i köket, där vi är mest. Men innegivaren sitter i kammaren, som vetter mot norr, vilket gör att den inte kan reagera när solen lyser in som intensivast från söder, eller om det blåser från något annat håll än norr så att kammaren inte kyls ner lika fort som andra rum.

Sammantaget gör det att jag får trixa lite om det är långa perioder med väldigt kallt och blåsigt eller väldigt soligt och vindstilla. Fast det stora problemet är att värmesystemet totalt sett i huset inte är rätt dimensionerat från början. Vi har mer radiatorkapacitet på övervåningen än på nedervåningen, så nere är alla radiatorer vidöppna men uppe är alla strypta med termostaterna.

Men jämfört med hur det var innan vi bytte ut den gamla elpannan så är det ett himmelrike nu. Normalt sett gör jag ingenting alls åt systemet, mer än att hålla koll ibland på hur värdena ser ut, och vi har sänkt elförbrukningen från ca 37 till ca 23 MWh/år, inklusive 6 MWh hushållsel. Så investeringen på 100 kkr kommer att ha betalat sig på 7 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!