Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)  (läst 5609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad duttowisch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« skrivet: 07 januari 2011, 22:33:59 »
Hej!
Jag har en fråga till någon duktig person:
Vi har två IVT pumpar (en i huset (12FRN och en ny KHR i garaget).
Det jag noterat är att det är en jäkla massa is under pumparna. Riktigt mycket, isen kommer av vattnet som rinner av kondensorn när den avfrostar. Men jag har tittat på flera andra som har samma pumpar och deras ger inte alls lika mycket is. Varför blir det så?
Till och med den nya KHR pumpen som bara värmer 40kvm i garaget ger mycket is. Bägge pumparna går på full fläkthastiget.
Bor utanför Lund.
mvh
Anders

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 23:21:03 »
Det beror på den relativa luftfuktigheten och hur mycket luften kyls när den passerar förångaren så det är inte mycket att göra åt det än att ta hand om vattnet.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 02:01:38 »
Det positiva är möjligen att ju mer energi pumpen producerar desto mer vatten blir det... Grannarnas pumpar som inte ger lika mycket vatten går säkert inte lika bra som dina *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad duttowisch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 09:52:09 »
Hej,
Lite märkligt är det att dom andra i gatan har så lite is. Men det är nog som Purjo säger att jag tar ut mer effekt ur vår pump än dom. Men det resonemanget håller inte riktigt då KHR pumpen i garaget går nästan på tomgång och ändå ger massa is.

Vid -5 ute ligger den och drar ~500W.
Dock har jag noterat att den (KHR) är felprogramerad på +18 graders inställningen. När den är aktiv (ger värme, ~350W) så går fläkten på minhastighet och när den är passiv (ingen värme, ~75W) så går fläkten för fullt. På +19 och andra temperaturer funkar det som det skall.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 10:21:42 »
En granne till mig hade sin l/l pump på 20 grader vilket gjorde att den knappt jobbade alls. Samtidigt var han förvånad att pumpen inte verkade jobba så mycket tills jag förklarade att det kanske vore bra att höja några grader på pumpen och sänka radiatorerna några grader för att kompensera detta. Så många kanske tänker fel och köper en l/l pump och sedan låter radiatorerna värma mer en vad som behövs och då jobbar inte pumpen och det blir inge isblidning under heller.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 10:53:03 »
Ja helt rätt Jerko! Thumbsup Det finns nog tyvärr alldeles för många som skaffar pump men som inte vet alls hur de skall använda den på rätt sätt för att kunna spara mest energi. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad duttowisch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 17:20:41 »
Så kan det vara. Jag vet att grannen har sin fläkt på Auto trots jag sagt att han skall ha den på fullt. Tror inte att han ändrar temperaturen på fjärrkontrollen heller efter utetempen. Faktum är att pumpen fungerar bra.

Utloggad Ursus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 11:56:17 »
Kan lugna dig med att jag också har enorm isbildning under pumpen. Fick gå loss med hammare och mejsel för att det inte skulle bygga på upp till maskinen. Kör pumpen rätt hårt då jag inte stöttar med el mer än nödvändigt.

Så här i efterhand skulle jag kanske tänkt på isbildningen men vem kunde tro på 1,5 mån kyla utan avbrott i Lund. Nöjde mig med att se till att kondensvattnet rann bort en bit från huset.

Utloggad 780xlt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2011, 12:34:41 »
Jag har en nyinstallerad (början av nov) IVT Nordiv Inverter 12 KHR-N.
Mycket nöjd med själva värmeeffekten.

Men håller med er i tråden; h-vete vad det blir mycket is under. Installatören sa att det blir en del vatten och endel is under.
Men dessa mängder!?

Som tur är har jag den nästan en meter över mark. Hur sjutton fungerar det om man har den i markmontage?

Ger olika driftslägen olika mängd isbildning? T ex; ger det mer is vid utedelen om man kör i funktion auto än i värmedrift?
Vad är för övrigt att föredra; auto eller värme? Smaksak?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2011, 12:37:11 »
Kör du den i auto-läge så man pumpen få för sig att kyla huset om det av nån anledning blir varmare än normalt. Det antar jag att du inte vill betala för...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grymt mycket is under pumpen (utedelen)
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2011, 09:13:08 »
Kör du den i auto-läge så man pumpen få för sig att kyla huset om det av nån anledning blir varmare än normalt. Det antar jag att du inte vill betala för...

Hej,
Is i mängd är ett bra tecken, låga stativ däremot är inte bra när det varit kallt en längre period.
Den största samanhängande ispelare jag sett var 4m (en maskin som gick i +10 uppe i Kiruna, då hade de endå kört bort en omgång is... :)

Auto värme kommer bara att välja det givna behovet just när man väljer det med fjärrkontrollen, den ändrar inte själv mellan värme/kyla. 
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!