Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kombinera självdrag med luft/luftvärmepump  (läst 11794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad marga

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hur kombinera självdrag med luft/luftvärmepump
« skrivet: 05 september 2010, 14:07:54 »
Hej!
Jag bor i ett radhus i två våningar byggt 1978, huset är från början uppvärmt med direktverkande el och ventilerat med självdrag.
"Utsug" finns i pÃ¥ bottenplan i badrum,  kök (genom fläkten) och tvättstuga. PÃ¥ ovanvÃ¥ning finns "utsug" i badrummet.
NÃ¥gon tillluftsventil finns inte.

Fönstren är original, sidohängda 2 glas, läcker ganska mycket luft.

Sen början av 90-talet finns en luft/luftvärmepump placerad innanför ytterdörren.

Som alltid med självdrag så fungerar ventilationen bäst vintertid. fönstren läcker in ute luft som lämnar huset i "utsugen". Med den ursprungliga uppvärmingen med el-element fungerar detta bra.... kall uteluft faller ner över elementen och värms upp och strömmar in i rummen. Dock har jag inte blivit klok på hur det ska fungera med luftvärmen när elementen är avstängda. Ska fönstren tätas helt och en "central" tillluftsventil placeras i anslutning till värmepumpen? eller finns det någon annan tanke om hur det ska fungera?

Tacksam för svar!


Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur kombinera självdrag med luft/luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 06 september 2010, 22:52:55 »
Att det blir varmt i rummen är en sak, att det blir ventilerat är en helt annan sak.
DIrektverkande el ger förstås varmt överallt efter behov, men självdragsventilation
är nästan aldrig "rätt".

En L/LVP sittande i hallen som skall "kasta" luft förbi kök, toalett och tvättstuga
(som alla drar åt sig luft) bort till ett vardagsrum som är tänkt att leverera in luft via
sina stora fönster, verkar ju inte så bra. Luft skall gå från rum med höga krav på
luftkvalité mot rum med lägre krav.

På motsvarande sätt blir det med den varmluft som går uppför trappan. Den går raka
vägen till toaletten och de två sovrummen får förstås inget alls...

Hur en L/LVP överhuvudtaget skall gÃ¥ ihop med vettig ventilation är en gÃ¥ta för mig  ???
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur kombinera självdrag med luft/luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 13 september 2010, 23:33:41 »
Hej!
Jag bor i ett radhus i två våningar byggt 1978, huset är från början uppvärmt med direktverkande el och ventilerat med självdrag.
"Utsug" finns i pÃ¥ bottenplan i badrum,  kök (genom fläkten) och tvättstuga. PÃ¥ ovanvÃ¥ning finns "utsug" i badrummet.
NÃ¥gon tillluftsventil finns inte.

Fönstren är original, sidohängda 2 glas, läcker ganska mycket luft.

Sen början av 90-talet finns en luft/luftvärmepump placerad innanför ytterdörren.

Som alltid med självdrag så fungerar ventilationen bäst vintertid. fönstren läcker in ute luft som lämnar huset i "utsugen". Med den ursprungliga uppvärmingen med el-element fungerar detta bra.... kall uteluft faller ner över elementen och värms upp och strömmar in i rummen. Dock har jag inte blivit klok på hur det ska fungera med luftvärmen när elementen är avstängda. Ska fönstren tätas helt och en "central" tillluftsventil placeras i anslutning till värmepumpen? eller finns det någon annan tanke om hur det ska fungera?

Tacksam för svar!

Hej Marga och välkommen till forumet! Thumbsup  Ja när det gäller att kunna ha en ändamÃ¥lsenlig ventilation i ett hus Ã¥ret runt sÃ¥ är ju inte direkt självdrag att rekommendera som du redan har nämnt utan dÃ¥ är det nÃ¥gon form av mekaniskt styrd ventilation som man skall ha för att man skall kunna säkerställa att man har i stort sett samma ventilationsförutsättningar i hela huset oavsett Ã¥rstid och oavsett inne resp utetemperaturer.
DÃ¥ är det alltsÃ¥ ett motoriserat eller s.k mekaniskt utsug som gäller frÃ¥n alla s.k vÃ¥tutrymmen som t.ex kök (via köksfläkten alt självdraget frÃ¥n denna), WC, badrum, dusch, tvättstuga mm och inluft via väggventiler alt fönsterventiler frÃ¥n samtliga sovrum och samvaroutrymmen som vardagsrum, allrum mm. Tanken med detta att man har utsug i vÃ¥tutrymmena och inluften ifrÃ¥n sovrum och samvaroutrymme är dÃ¥ att man därmed fÃ¥r rätt luftströmmar (luftombyte) i hela huset och därmed en bra och ändamÃ¥lsenlig ventilation.  
Antingen så kan man dra ihop utsugskanalerna från samtliga våtutrymmen i huset till ett huvudrör och sätta dit en skaplig kanalfläkt med varvtalsstyrning eller också sätter man in mindre utsugsfläktar i de resp våtutrymmena och till vissa av dessa kanske med varvtalsstyrning om man har lite överkapacitet på en del av fläktarna. Köksfläkten blandar man inte ihop med det här ev huvudröret utan till denna har man då kvar befintlig separat rörkanal och köksfläkten till denna.
Ja det var lite om ventilationen i huset och nu till uppvärmningen av huset då. ;) Nu är det ju på det sättet att vad du har för uppvärmning i huset har absolut ingenting med husets ordinarie ventilation att göra eftersom detta är 2 helt skilda saker nämligen. Det går alltså alldeles utmärkt att använda sig av en luftvärmepump i t.ex hallen som värmer upp hela huset och samtidigt ha elradiatorerna under ev fönster helt avstängda, detta vet jag av egen erfarenhet eftersom jag själv har tillämpat detta uppvärmningssätt i mitt hus och med elradiatorerna under fönstren helt avstängda i snart 5 år och jag har också bara vanliga 2-glasfönster.
Sen kan det självklart vara bra att se till att täta fönstren med tätningslist så att man får en bra komfort och slipper ev kalldrag och kallras om dessa nu skulle vara otäta och det drar in kalluft genom karmarna även om vissa t.om brukar plocka bort den övre tätningslisten i karmarna som ett alternativ till väggventil eller fönsterventil för inluften till resp utrymme.
Själv har jag riktiga infrästa tätningslister i samtliga mina fönster och dörrar i huset sedan hösten 1975 och de är fortfarande lika fräscha och absolut täta, faktiskt en av de allra bästa investeringar som jag har gjort på mitt hus om jag ser tillbaka i tiden. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 14 september 2010, 01:26:32 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!