Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallation av gammal Thermia!  (läst 14119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #45 skrivet: 04 februari 2013, 09:39:06 »
Men mät hur mycket elpatron drar tydligen inte säkert att en 6 kw är på 6 kw kan vara 5,5 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #46 skrivet: 04 februari 2013, 14:05:13 »
Avvikelsen fån nominell effekt kan bero på tillverkningen, förändring av egenskaper i patronen med tiden och, som jag upptäckte när jag mätte, spänningen på elmatarledningen till VP.
Rickards nya energi och effektmätare är perfekt för ändamålet.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 14:08:22 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2013, 21:08:01 »
Äntligen fÃ¥tt mina ny givare sÃ¥ nu är dom bytt  :)
Pratade med en rörmokare/VP pumpinstalatör idag om mitt problem med högt delta på Brine.
Han sÃ¥g inget problem med en skillnad pÃ¥ 5-6 °C Tyckte det var perfekt  Sc:,h
Vad jag har läst här borde det ligga på 3-4 °C
Däremot trodde han att jag hade för kort slang i marken som fick endast 1 grad tillbaka?
Har luftat så tror inte det är luft kvar nu så jag funderar på ny cp. Vad ska man köpa för modell? Är Grunfos bättre? Vad ska modellen heta i så fall?

Avvikelsen fån nominell effekt kan bero på tillverkningen, förändring av egenskaper i patronen med tiden och, som jag upptäckte när jag mätte, spänningen på elmatarledningen till VP.
Rickards nya energi och effektmätare är perfekt för ändamålet.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Blir nog en sÃ¥dan! Var och skulle köpa en simpel tÃ¥ng amperemätare idag men fick inte tag i nÃ¥gon  :-\
Blir även mer och mer sugen pÃ¥ en logger  :P  VP köpet har stigit en Ã¥t huvet  a:gl

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #48 skrivet: 08 februari 2013, 21:59:48 »
En större cp drar mera ström och kostar naturligtvis en del jag skulle kört på med lite för hög diff. +1 grad in till vp är väl helt ok Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Nyinstallation av gammal Thermia!
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2013, 21:51:42 »
Hade inte tänkt köpa en större cp! Misstänker den jag har inte är riktigt frisk eftersom den inte klarar hålla nere deltat.
Och en nyare kanske tar mindre ström! Undrar bara vad man ska köpa  Sc:,h
1 °C in är kanske inte så fel! Men någon som vet hur mycket man förlorar på högt delta? Eller gör det inget att det ligger på 6 °C mellan Bin och But?

Sugen pÃ¥ logger men det drar iväg med alla givare och grejer  :-\

Men nu har det varit mellan -25 och -30 nÃ¥gra dar och ingen tillsatssvärme behövs   :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!