Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥rdnadstvist  (läst 2127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
VÃ¥rdnadstvist
« skrivet: 03 februari 2009, 19:29:14 »
En arbetskamrat till mig har hamnat i det tråkiga läget att det enda som återstår är en prövning i tingsrätten om vem som ska ha vårdnaden om deras gemensamma barn.

En advokat kommer hon givetvis att behöva, vilket hon naturligtvis inte har råd med. För att få hjälp med att ge rätten en bakgrund till allt så behöver hon juridisk hjälp. Vad kan en fattig ensamstående kvinna göra för att få detta ?

Finns det tex juridik studenter som kan hjälpa till eller har någon en ide där ute ?

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VÃ¥rdnadstvist
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2009, 00:13:25 »
Usch tråkigt.
Man kan få rättshjälp via hemförsäkringen.
Har för mig att man betalar 20% + någon 1000 lapp själv.
Hon bör prata med en advokat om kostnaderna och möjligheten att betala av kostnaden till advokaten.
I vissa fall kan socialen hjälpa till med kostnaden och ge en stöd, men det ser jag som en sista utväg.
Den som mår sämst av en vårdnadstvist är barnet vilket man bör tänka på innan drar igång en jätte cirkus med rätten som bara ökar slitningarna mellan föräldrarna.
Nu vet jag inget om situationen men ett besök på familje rådgivningen kanske kan lätta upp stämningen så dom kan enas om umgänge och hur barnet ska bo.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: VÃ¥rdnadstvist
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2009, 11:24:21 »
Hej!

Vårdnadstvister är aldrig roligt framförallt inte för barnen... Vad är det de tvistar om? gemensam vårdnad är det som är bäst för barnen förutsatt att våld, missbruk eller dyligt förekommer. Då båda föräldrarna verkar vilja ha vårdnaden, eller vill hon ha ensam vårdnad och han bara umgänge??

Historiskt sett är det mamman som får vårdnaden, men det förutsätter ju att pappan är olämplig på något sätt. Är det så att båda kan anses lämpliga som föräldrar(objektivt sätt inte enligt deras upprörda känslor..) så kommer rätten med största sannolikhet att döma gemensam vårdnad, Kan de kanske ta hjälp av en tredje part och försöka medla och därigenom komma till en överrenskommelse?

Är barnen över 12 år får de själva "vittna" i rätten och tala om vart de vill bo, jag ställer mig frågan om man som förälder vill utsätta sitt barn för detta?? Yngre barn får även de säga sitt men innanför stängda dörrar.

Som tidigare nämnts här så ingår rättsskydd i hemförsäkringen, att be en student om hjälp kan vara ett alternativ men jag tror inte att de får företräda i rätten som "advokat" möjligtvis som ombud.. hör av er till Juridikum på Stockholms universitet de vet bättre. Dock tror jag att det rör sig om sistaårs studenter och de vill säkert ha betalt.

Hoppas att allt löser sig för dig kollega!

Therese
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: VÃ¥rdnadstvist
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2009, 22:53:31 »
Jo, det är alldrig roligt. Vi stod mittemellan ett par som gått isär sedan ett x-antal år. Bägge parter respekterade detta och visste att det var lönlöst att försöka "vinna över oss" till deras sida. Vi tog hand om barnen (tvillingar, en av varje) emellanåt, tog med dom på våran semester (vi var barnlösa då) och gjorde vad vi kunde för att de skulle ha roligt och trivas. Årena gick och det var ett herrans bråk hela tiden, det juridiska var inkopplat hela tiden. Det stals bilar och kördes ut i sjön....Det stals motorcyklar som förstördes... detta är bara en bråkdel av allt som hände under årena och vi stod mittemellan, vilket bägge parter respekterade. Ingen av dem ville väl bli av med oss vilket förmodligen hade skett om de strulat med oss. Det intressanta är att en utbildad psykolog som den ena gick hos pga. allt detta tyckte att vi inte var rätt navlade och undrade vad vi var för ena! Eftersom vi inte hade valt sida! Det får en ju att undra, tycker jag iallafall att vad är det för dj...a dyrt avlönat folk som sitter och ger råd till människor i kris, ställa till oreda kan dom!

Jag hade jobbat Lör. em 1400-2200 och sedan skjutsade jag in ena parten till dans till Borgen i Norrköping, skit trevlig var personen, ovanligt trevlig, förlåtande och bekymmerslös för ovanlighetens skull.

Klev upp kl.0445 när klockan ringde på sön. morgon, borstade tänderna, tog en kopp kaffe och åkte till jobbet så jag var där 0530 på sön. morgon. Skiftade av och tog över jobbet från föregående operatör.

Tog emot flera sms medans jag fixade frukost som jag tyvärr missförstod och tolkade fel, vi hade en sms konversation.

När jag kom hem från jobbet kl. 1400 så nämnde jag detta för frugan för det gnagde en oroskänsla i hela kroppen, mina obesvarade sms kunde ju bero på att personen ifråga fortfarande sov ruset av sig, berättade mina farhågor för frugan.

Skippade "gubbvilet" efter jobbet och vi åkte direkt till Finspång (2,5 mil) där personen ifråga hade köpt hus 6 mån. tidigare.

  Jag är stor till växten (186 cm. 110kg. hyffsad kondition efter nÃ¥gra "klassiker")

Bilen stod hemma, hade i mina värsta farhågor kastat in bl.a. kofoten i kofferten. Vi var framme, ytterdörren var låst, jag gick runt husgrunden och kikade in genom dessa små källarfönster, såg inget, frugan ropade plötsligt, LEFFA! KOM! Jag fattade direkt och spang till bilen och plockade ut kofoten. Sprang runt huset och körde in kofoten genom källarfönstret för att rensa rent från glaskärvor, och jag säger er.... man kommer in genom en mindre glugg än man tror. Det räcker med en liten eumoped för att ta livet av sig.... bara det tränger bort syret från hjärnan....När man hittar någon framåtböjd i skräddarställning och lutar denne bakåt för att ge första hjälpen och man ser att benen följer med upp..........ingen höjdare kan jag säga.......och eländes elände blir det hemma ett år framåt i sorg, och det är bara i en familj.

Det var inte min mening att kapa denna tråd men jag kunde inte låta bli att skriva. Det allra bästa är om man kan komma överrens utan yttre påverkan såsom advokater osv, dvs va vuxen och se till barnens bästa!

Nu är det väl kanske svårt att tro att jag är sån, men jag vet med mig att jag kan vara plump i mina uttalanden, men jag jobbar kontinuerligt med att förbättra mig.

Kanske inte var svar på frågan, förmodligen inte.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: VÃ¥rdnadstvist
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2009, 21:57:11 »
Jösses Lefia.K!!

Ja vi får verkligen hoppas att det inte slutar såhär denna gång. Stackars människa(dig) som behövt uppleva något sådant. Och du heder åt dig o din fru som inte tog parti och faktiskt så till att barnen fick en dräglig tillvaro. Fram för fler med sådant civilkurage!

 :-*

Tesso
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥rdnadstvist
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2009, 16:02:27 »
Att bo tillsammans är inte ett alternativ , inte heller är delad vÃ¥rdnad ett alternativ. Den ena föräldern är dessvärre inte helt lämplig att ta hand om barnen. Tyvärr ser det ut att bli en domstol som avgör allt  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!