Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solenergi till befintlig VV Beredare  (läst 15336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Solenergi till befintlig VV Beredare
« skrivet: 02 oktober 2013, 13:00:29 »
Hej! Vi har en VV beredare som blev nyinstallerad precis innan vi tog över huset för tre år sedan. En NIBE Compact 300 emaljberedare.
Eftersom vi sitter med direktverkande el så ser vi över våra möjligheter till att minska driftskostnaderna och samtidigt om möjligt göra oss av med så mycket elberoende som möjligt.
Jag är rätt sugen på att installera någon solfångaranläggning för varmvattnet, men det som gör mig lite irriterad är att vi har en helt ny vv beredare, dock utan solslinga.

Finns det något smart sätt att ladda in varmvatten i befintlig vv beredare och bara låta den toppa med el när det behövs?
Hur skall en sådan konstruktion i så fall se ut?

Eller är detta bara dumt och kanske bättre att lägga 15 loppor på en ackumulatortank?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2013, 15:11:20 »
Det finns inget sätt att koppla solfångare direkt till en vanlig varmvattenberedare.
Ett enkelt sätt att inse detta är att en förrådsberedare för varmvatten skall hålla
vattnet på minst 60 grader hela tiden i hela volymen. En solfångare skulle då tvingas
att arbeta på nivåer över 60 grader och det blir inte många timmar per år i så fall.

En ack.tank blir nödvändig för att få till något fungerande. Då kan du också låta solen
hjälpa till med uppvärmning av huset under för- och eftersäsong. Man kopplar då in en
eller flera fläktkonvektorer placerade på strategiska platser i huset.

Varmvattenberedaren behöver du i vilket fall som helst för att spetsa varmvattnet när
solen inte orkar göra hela jobbet.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2013, 22:15:13 »
På vilket sätt tvingas en solfångare jobba med 60 °C vatten om man inte har solslinga i beredaren?

Kopplar man en plattväxlare som drar vatten ur botten på beredaren (kallvatten anslutningen) och pumpar upp det i toppen på beredaren (varmvattenanslutningen) så ser inte jag hur detta skulle vara sämre än en solslinga?

Det är samma temp på vattnet som solfångaren värmer?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2013, 22:34:19 »
Allt vatten i en förrådsberedare skall vara minst 60 grader i hela volymen i viloläge.
Resten är självförklarande  tummenupp
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2013, 22:54:57 »
Allt vatten i en förrådsberedare skall vara minst 60 grader i hela volymen i viloläge.
Resten är självförklarande  tummenupp

och hur skiljer den tempen sig om du laddar med en solslinga eller en plattväxlare?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2013, 23:09:26 »
Den skiljer sig inte, men hur får du solfångaren att jobba med lägre temp än 60 grader om hela tanken är minst 60 grader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2013, 23:32:45 »
Hej

Men använder man inte normalt en tappvarmvattenslinga eller liknande i ackumulatortanken (som också är utrustad med elpatron) varvid vv beredaren blir överflödig? Finns det egentligen någon mening med att behålla vv beredaren? Där är plats i källaren till fler apparatr så det är i sig inget problem.

Jag är medveten om art det inte går att göra solvärme direkt in i en vv beredare utan solslinga men jag leker lite med tanken på hur man kan göra. En ide jag har är att bygga en egen ackumulatortank antingen av plasttunna eller plåtfat. Ladda den med solvärmt vatten och göra en egen slinga av prisolrör som matar vv beredaren. Sen bygga det i en låda och isolera utav helvete. Är detta en helt galen ide eller något som jag skall spinna vidare på?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2013, 07:01:02 »
Det går att ladda en VVB utan solslinga med solfångare.

Men Sobris menar att det inte går att ladda en VVB med solslinga heller.
« Senast ändrad: 03 oktober 2013, 07:04:07 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2013, 07:33:32 »
Hej

Men använder man inte normalt en tappvarmvattenslinga eller liknande i ackumulatortanken (som också är utrustad med elpatron) varvid vv beredaren blir överflödig? Finns det egentligen någon mening med att behålla vv beredaren? Där är plats i källaren till fler apparatr så det är i sig inget problem.

Jag är medveten om art det inte går att göra solvärme direkt in i en vv beredare utan solslinga men jag leker lite med tanken på hur man kan göra. En ide jag har är att bygga en egen ackumulatortank antingen av plasttunna eller plåtfat. Ladda den med solvärmt vatten och göra en egen slinga av prisolrör som matar vv beredaren. Sen bygga det i en låda och isolera utav helvete. Är detta en helt galen ide eller något som jag skall spinna vidare på?

Hei.
Jeg har den "gale" ide, to plastfat à 200 liter varmes av 60 vakuumrør. Har i hver av fatene 30 meter kobbercoil, og det er så langt at jeg får ut vann som så og si holder samme temperatur som varmeste i akkumulator.
Vannet fra fatene går til vv-bereder og til blandebatteri som står på 38 grader, og som videre går til kaldvannet på dusj. Når det er over 38 grader i plastfatene dusjes kun i ren solvarmet vann.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51927.msg533433#msg533433
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2013, 08:04:01 »
Det går att ladda en VVB utan solslinga med solfångare.

Men Sobris menar att det inte går att ladda en VVB med solslinga heller.
GÅR och BÖR är två skilda saker....

Jag tror Sobris menar att det inte går att få en vettig lösning som följer BBR om du använder en förrådsberedare, det är klart att du kan kuckla ihop en hemma-lösning med förrådsberedare och värmeväxlare och få till en anläggning som laddar tappvatten direkt i beredaren genom att låta den kallna för låta den ta emot solvärmen....
Visst, men det blir inte rätt eftersom du inte får lagra tappvarmvatten kallare än 60 gr.

Det är därför vi använder genomströmningsberedare eller förrådsberedare med förrådet i toppen av tanken och solslingor och förvärmningsslingor i botten, då kan solen ladda i botten medans elen värmer i toppen och vi lagrar inget tappvatten med kall temp men använder all värme solen producerar någonstans i tanken.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2013, 08:32:49 »
Man borde ju iallafall kunna göra som dom flesta vp-tillverkare gör och ha en legionellakörning, diskussitionen om det är ok eller inte har behandlats ett antal gånger... (och som BBR ser ut så är det inte ok, men det är mycket i gamla hus som inte kan uppfylla BBR men om man kan uppfylla kraven så kanske man bör se till att göra det)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2013, 11:43:43 »
Hej tucsonor, kan du inte förklara hur din anläggning ser ut inuti huset, alltså hur det är kopplat etc?

Jag tänker mig något sådant här,
Varmvatten cirkuleras så länge det ger energi mellan solfångare och tank.
Inkommande kallvatten går genom tanken i en slinga innan den går in i VV beredaren.
Givetvis med möjlighet för att också koppla förbi tanken. Säg då att inkommande vatten har en temp på 45-50 grader i vv beredaren så skall den ju bara toppa med att värma upp de sista 10 graderna.
Eftersom där inte är någon kontakt mellan bruksvattnet och det som snurrar i solpanelerna/tanken är väl det inget tal om legionella etc.


Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2013, 12:59:30 »
Nu vet jag inte om det hjälper dig, men så här har jag gjort.
Jag kör med två 100L tankar med slingor i, LVEn matar ena slingan som sedan går till radiatorer och den andra matar solpanelerna. Båda har alltså tappvv och är ihopkopplade för självcirkulation. De matar sedan en VVB som spets. Det plus övriga grejer och rör är precis vad jag kan knö in mitt miniatyrpannrum.
Det är förmodligen helt vrickat, men det fungerar.  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2013, 15:32:21 »
Man borde ju iallafall kunna göra som dom flesta vp-tillverkare gör och ha en legionellakörning, diskussitionen om det är ok eller inte har behandlats ett antal gånger... (och som BBR ser ut så är det inte ok, men det är mycket i gamla hus som inte kan uppfylla BBR men om man kan uppfylla kraven så kanske man bör se till att göra det)
Det står inte i BBR att legionella bränning inte är ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solenergi till befintlig VV Beredare
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2013, 15:55:17 »
Men Smurfen då..., nu halkade du väl galet i alla fall? Dels är dubbla negationer sällan bra,
dels finns det ofantliga mängder information som INTE stÃ¥r i BBR  a:gl

Faktum är att det inte, mig veterligen, finns någon oberoende källa som har påvisat att
s.k. legionellabränning skulle vara ett fullgott alternativ till regeln att hålla minst 60 grader
i en varmvattenberedare. Jag har utmanat många under lång tid att plocka fram länkar
till sådan forskning, men hittills har inget dykt upp.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!