Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?  (läst 7353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stolpskott

  • Gäst
stolpskott
Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« skrivet: 09 januari 2012, 20:13:34 »
Tjena!

Behöver lite råd och hjälp här!

Flyttar om några veckor in i en 1 ½ plans villa på 150 kvm.
Idag är huset uppvärmt med direktverkande el.
På ovanvåningen står det en kakel-ugn och på nedan våningen skall jag montera en TT20RS braskamin. Huset är från början av 1900 talet och fönstrena är 3-glas från slutet på 90-talet.

Så min tanke är att köra en luft-luft och jag har ringt runt och fått lite olika offerter.

Förslag 1: Toshiba RAS35 7,7 kw 19100kr inkl installation (sidoimport) 3 års garanti

Förslag 2: Toshiba Polar 2, 6.2kw(?) 18400 kr inkl installation (vent. utv ÅF) 5 år

Förslag 3 Mitsubishi FD35 6.6 kw 19500 kr inkl installation (ME-ÅF) 5 år

Förslag 4 Daikin FXLG35 6.6 kw 19000 inkl installation. (Daikin-åf) 5 års garanti

Kan ni ge mig lite köpråd?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 20:32:52 »
Mitsubishi FD35 4,3 kW vid -15, finns inte många pumpar som är så felfria som ME FD.

Toshiba RAS35 har inte testats ännu av energimyndigheten sÃ¥ jag vet inte men tror inte den kommer att ge 4,3 kW vid -15. Tidigare stora testade (Toshiba 13/16) har inte gett mycket mer än de mindre (Toshiba 10) när det är -15 grader kallt. runt 3kW.    se länk http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=20&productCompareList=406,244,408,245&PageID=5140

Toshiba RAS35 tror jag kommer att ligga som 25an när det är -15. runt 3,3kW
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=750   Men det är vad jag tror  :)
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 20:39:16 av Zelda »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 20:36:19 »

Förslag 4 Daikin FXLG35 6.6 kw 19000 inkl installation. (Daikin-åf) 5 års garanti


Vad är detta för värmepump ?  Känner inte igen beteckningen  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 20:45:59 av Zelda »

stolpskott

  • Gäst
stolpskott
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 20:45:05 »
FTXL35G heter den visst. Jag som fick det om bakfoten. Sorry. Är Daikin inget intressant? ÅF för Daikin i min hemstad är bra att ha att göra med vet jag iaf.

Skulle vilja se ett test FD35 mot RAS35 då det är dom det lutar åt mest nu.

Hur är FD35 att kombinera med en braskamin? De underbara konstanta fläktläget på polar2 finns väl inte på den? Eller är det överreklamerat?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2012, 20:45:18 »
The vote from the norwegian jury: Förslag 3 Mitsubishi FD35 6.6 kw 19500 kr inkl installation (ME-ÅF) 5 år
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2012, 20:55:49 »
Kommer du att elda mycket så är Polar 2 bra val.
Själv eldar jag mindre och mindre för varje år. Blir det jättekallt -20 så kan det hända att jag bara eldar och kan då välja fläktläge och blåsa runt luften. Min värmepump sitter i mitten av huset och kaminen sitter i ena ändan av huset. Vill till att jag eldar på rejält för att inte luften ska kännas kall som kommer ur pumpen. Men det kan vara skönt att slippa slå om till fläkt om man eldar varje dag. För mig som betalar för veden ca 3-400kr/m2 är det lika billigt att köra värmepump om det inte är riktigt kallt.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2012, 21:00:50 »
Är det Daikin ftxl 35 du menar, är det troligen den kraftigaste i gänget.
Den lider liksom ME av lÃ¥gvarvig kompressor som kan ge stomljud, samt hög lägsta avgiven effekt.  i övrigt är dessa kanon-pumpar med nästan noll fel pÃ¥ ME...och Daikin knappt bakom  Thumbsup
Bägge två ser mycket bra ut med serviceutrustningen påkopplad.

Toshiban har alltid fungerat felfritt. är vibrationsfri samt gÃ¥r mycket lÃ¥gt i effekt . tyvärr vet jag inte hur de nyare ser ut kyltekniskt, eftersom jag slutat sälja dem. (slutade pga att de äldre inte sÃ¥g sÃ¥ roliga ut med service-utrustningen pÃ¥kopplad)  men ska enligt rykten ha blivit bättre...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2012, 21:04:31 »
Är Daikin inget intressant? ÅF för Daikin i min hemstad är bra att ha att göra med vet jag iaf.



Den Daikin du uppger är nog lite svag mot de andra. Kolla isåfall på de andra Daikin modellerna som ger mer.
Daikin ska vara bra kvalite. Men det verkar finnas lite smÃ¥fel om du läser under Daikin här pÃ¥ forumet. Strulen var nog mest igenisningar av utedelar har  jag för mig.
En bra säljare  som tar ansvar är mycket viktigt om det strular. Lokalt = känner ansvar, annars fÃ¥r de snabbt dÃ¥ligt ryckte.
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 23:25:08 av Zelda »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2012, 21:22:20 »
Den Daikin du uppger är nog lite svag mot de andra. Kolla isåfall på de andra Daikin modellerna som ger mer.
Daikin ska vara bra kvalite. Men det verkar finnas lite smÃ¥fel om du läser under Daikin här pÃ¥ forumet. Stulen var nog mest igenisningar av utedelar har  jag för mig.
En bra säljare  som tar ansvar är mycket viktigt om det strular. Lokalt = känner ansvar, annars fÃ¥r de snabbt dÃ¥ligt ryckte.
svag gentemot de andra ??  det var en ftxl35 han hade fÃ¥tt offererad!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2012, 22:42:08 »
Det var ju inte Emura 5kW han menade, kom ju fram sen.

stolpskott

  • Gäst
stolpskott
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 23:00:16 »
Denna är det jag har fått offert på :
http://www.daikinsverige.se/pdf/produktblad/DaikinFTXL.pdf

Den skall ge 6.6 kw precis som ME. Sen hur det verkligen är vet jag inte men den verkar vara deras kraftigaste modell?

Frågan är hur den står sig mot ME när det är -15 grader.

Vad kan man göra för att motverka det här storm-ljudet då?

Pratade med vent.utv-ÅF:en idag och några RAS35 som kommer från dom kan vi inte räkna med att se förrens i Juni sa han.

Några andra fördelar som någon av pumparna har som inte den andra har?

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2012, 23:18:11 »

Om garantitiden är en faktor i beslutet så jämför också garantivillkoren. Är det inte så att vissa kör med "normal" garanti, d.v.s. om pumpen pajar kommer leverantören och fixar det. Andra kör väl med någon slags självriskreducering, d.v.s. om pumpen pajar får du ta det med ditt försäkringsbolag och leverantören betalar självrisken och kanske värdeminskningen?

Obs. Detta har jag "hört" nÃ¥gonstans nÃ¥gon gÃ¥ng, men jag har inte forskat sÃ¥ mycket i det.  ::)
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

stolpskott

  • Gäst
stolpskott
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2012, 23:30:06 »
Alla med 5 års garanti som jag fått offert av hävdar "full-garani".

Finns det risk att Daikinen börjar gå on-off i ett så pass stort hus som jag har, 150kvm?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Beslutsångest! Toshiba , Daikin eller Mitsubishi?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2012, 23:42:02 »
Alla med 5 års garanti som jag fått offert av hävdar "full-garani".

Finns det risk att Daikinen börjar gå on-off i ett så pass stort hus som jag har, 150kvm?

Om 1,7kW stämmer som lägsta effekt så kommer den nog göra det ganska ofta när det är + grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!