Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: antal starter nibe 1245  (läst 14528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
antal starter nibe 1245
« skrivet: 07 februari 2011, 19:43:08 »
sitter och läser lite inlägg pÃ¥ forumet och jämför lite med vÃ¥r anläggning installerad okt 2010. den har hitintills startat  4178 ggr. tot drifttid är 872 timmar varav varmvatten 120 timmar. allt fungerar som det ska, vi har jättefint inneklimat och strömförbrukningen verkar vettig. under den svinkalla december förbrukades det 1700 kw inklusive hushÃ¥llsström. bra isolerat hus pÃ¥ 170 kvm. men det är antal starter jag funderar pÃ¥ men enligt nibe är siffror mellan 4000 och 14000 per Ã¥r inget att reagera för. det finns säkert andra Ã¥sikter om detta och det vore roligt att fÃ¥ höra eller läsa om dessa. nybörjare som man är inom värmepumpar vore det bra med lite tips. hälsningar torbjörn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2011, 21:04:06 »
Jag tycker det låter mycket.
Har du termostaterna fullt öppna?
Räkna antalet starter/dygn just nu, mer än 30/dygn är mycket, jag brukar rekommendera max ca 20/dygn.
Prova att justera upp startvärde kompressor (meny 4.9.3), justera samtidigt start tillsats så det värdet är minst 5 x start kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 18:54:36 »
hej carl n. tack för tips. lite mer data. kollat antal starter= 44/dygn. ändrat kompstart till -80 gradmin och tillsats till -400. gångtid för komp ca 6 min vilket verkar kort tid jämfört med andra jag läst om. måhända har vi lite överdimensionerad pump. tips om åtgärder emottages gärna. mvh torbjörn!

Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2011, 08:53:05 »
Hej Torbjörn .

Är i nästan i samma fas som dig *s* , fick min 1245 monterad o klar vid Sep 2010 , och har nu 7400 starter , har provat och kört med olika inställningar , ligger nu på strax under 1 start per timme om man slår ut det på ett dygn , där verkar jag inte kunna göra så mycket mer .

Lite revedering :::: har gradminuterna på -200 och start tillsatts på -750 i min VP

Får se om det blir annorlunda då jag lägger ner kuverten på 50m till garaget och kopplar in det , blir det kanske mer att värma och längre körtid på kompressorn ! , pumpen är väl rätt stor och då får man väl leva med många starter ! .
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 11:22:28 av J.B »
Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2011, 10:48:38 »
hej carl n. tack för tips. lite mer data. kollat antal starter= 44/dygn. ändrat kompstart till -80 gradmin och tillsats till -400. gångtid för komp ca 6 min vilket verkar kort tid jämfört med andra jag läst om. måhända har vi lite överdimensionerad pump. tips om åtgärder emottages gärna. mvh torbjörn!
-80 är nog väl litet, jag har under flera år haft -160 som startvärde. Har du liten vattenvolym i systemet? 20 liter per kW VP-effekt brukar rekommenderas. (Jag har också överdimensionerat, klarar mig ner till -27 ºC utan tillsats.) Som max 12-13 starter per dygn i månadssnitt. Vintertid har jag ca 30 liter/kW i värmesystemet. Sommartid är det nominellt 20 liter/kW men i praktiken mindre eftersom VP då levererar mycket mer effekt. Ca 4 starter per dygn räcker då för trivselvärme i källaren + VV.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2011, 19:59:35 »
hejsan! torbjörn igen. har kollat upp volymen i vattensystemet och kommer bara upp till hälften av rek mängd. håller nu på att göra om mitt gamla rostfria expkärl till bufferttank och kommer då upp till ca 25 l/kw. får se hur det inverkar på antalet starter. bbörjar där till en början. en liten fråga till insatta, spelar det någon roll om jag placerar tanken liggande istället för stående ( 400 rör 800 långt). utrymmesfråga. hälsningar torbjörn

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2011, 20:25:39 »
hejsan! torbjörn igen. har kollat upp volymen i vattensystemet och kommer bara upp till hälften av rek mängd. håller nu på att göra om mitt gamla rostfria expkärl till bufferttank och kommer då upp till ca 25 l/kw. får se hur det inverkar på antalet starter. bbörjar där till en början. en liten fråga till insatta, spelar det någon roll om jag placerar tanken liggande istället för stående ( 400 rör 800 långt). utrymmesfråga. hälsningar torbjörn

Ska nog funka det med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2011, 04:26:09 »
Torbjörn, har du kollat så att värmeavgivningssystemet är i flödesbalans? Du bör ha en diff mellan VBfram och VBretur över pumpen på cirka 7-9 grader, och ingen värmeavgivningsenhet (rad/gv) bör ha mindre än 5 grader diff.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Whiteout

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2011, 19:49:15 »
Hej kapar tråden med en liknande fråga (sorry Torbjörn52)
Har en nyinstallerad 1145-8 som jag skulle vilja ha lite synpunkter på antalet starter repektive driftstimmar. Har loggat i 3 dagar och fått följande resultat. (Det saknas för tillfället två lågtemp system i form av en fläktkonvektor (omnia UL 16) och en golvvärmekrets på 8kvm. Detta ska installeras senare. Just jobbar pumpen enbart mot radiatorer och ett golvvärmesystem med en shunt.)
Dygn1: 27 st 14h driftstid
Dygn2: 20/15 
Dygn3: 22/15 varmv:2 (KB in:2,4 KB ut:-0,8)
Utetempen har varierat mellan -7 och -1 på nätterna varmare på dagarna.

NIBE 1145-8, 500l vvb,180 m borrdjup (aktivt?), 148 m2 boyta 60 m2 biyta, Tegelvilla by -62 i norra Stockholm. Tidigare 32000 kwh, huset delvis tilläggsisolerat. 2 vuxna + 2 barn (1,3)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2011, 23:02:27 »
Hej kapar tråden med en liknande fråga (sorry Torbjörn52)
Har en nyinstallerad 1145-8 som jag skulle vilja ha lite synpunkter på antalet starter repektive driftstimmar. Har loggat i 3 dagar och fått följande resultat. (Det saknas för tillfället två lågtemp system i form av en fläktkonvektor (omnia UL 16) och en golvvärmekrets på 8kvm. Detta ska installeras senare. Just jobbar pumpen enbart mot radiatorer och ett golvvärmesystem med en shunt.)
Dygn1: 27 st 14h driftstid
Dygn2: 20/15 
Dygn3: 22/15 varmv:2 (KB in:2,4 KB ut:-0,8)
Utetempen har varierat mellan -7 och -1 på nätterna varmare på dagarna.



Låter inte sååå tokigt men går garanterat att bättra på. Samma svar som ovan får det bli... Se till att systemet är i flödesbalans så du inte har några raddar/gv med för liten diff. Räkna ut systemvolymen, om mindre än 20 liter/kW så ta ställning till att öka volymen. Sen kan du också fippla med gradminutinställningen på vp för att få längre stopp och gångtider.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Whiteout

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2011, 13:21:35 »

Låter inte sååå tokigt men går garanterat att bättra på. Samma svar som ovan får det bli... Se till att systemet är i flödesbalans så du inte har några raddar/gv med för liten diff. Räkna ut systemvolymen, om mindre än 20 liter/kW så ta ställning till att öka volymen. Sen kan du också fippla med gradminutinställningen på vp för att få längre stopp och gångtider.
[/quote]

Tack för svaret Labold. Vad menar du med för liten diff? Om jag har förstått hur man räknar ut volym på gamla raddar är att t.ex. tittar på Lenhovdas specar på raddar och uppskattar? Och uppskattar även då den totala längden rör i systemet, det tillsammans är den totala vattenvolymen?
NIBE 1145-8, 500l vvb,180 m borrdjup (aktivt?), 148 m2 boyta 60 m2 biyta, Tegelvilla by -62 i norra Stockholm. Tidigare 32000 kwh, huset delvis tilläggsisolerat. 2 vuxna + 2 barn (1,3)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2011, 14:05:26 »

Låter inte sååå tokigt men går garanterat att bättra på. Samma svar som ovan får det bli... Se till att systemet är i flödesbalans så du inte har några raddar/gv med för liten diff. Räkna ut systemvolymen, om mindre än 20 liter/kW så ta ställning till att öka volymen. Sen kan du också fippla med gradminutinställningen på vp för att få längre stopp och gångtider.

Tack för svaret Labold. Vad menar du med för liten diff? Om jag har förstått hur man räknar ut volym på gamla raddar är att t.ex. tittar på Lenhovdas specar på raddar och uppskattar? Och uppskattar även då den totala längden rör i systemet, det tillsammans är den totala vattenvolymen?
[/quote]

Rätt om volymen. Diff är tempskillnad mellan ingående rör och utgående rör. I ett vp-system är det viktigt att det inte kommer tillbaka för varmt vatten till vp, dvs värmen som vp tillför radvattnet ska hinna avges innan vattnet kommer tillbaka. Om man har en radd med för stort flöde kommer diffen över den radden bli för liten. Man brukar sikta på att ingen radd/gv-krets ska ha diff på mindre än 5 grader. Mäts med IR-termometer eller så kan man känna på raddarna, den ska vara kännbart svalare i botten jfr med toppen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2011, 17:35:07 »
hej igen! diffen på vb ligger stadigt på 7,5-8 grader så det är nog okej. har ingen ir-temp ännu men det är märkbar skillnad på ingående resp utgående raddrör.testar tankbygge först och återkommer med resultatet. ha en bra dag!

Utloggad torbjörn52

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #13 skrivet: 16 april 2011, 12:00:55 »
hejsan i vÃ¥rvärmen! resultatet av ombyggnad av expkärl till bufferttank och inkoppling av denna enligt rekomendationer pÃ¥ detta forum har utfallit till belÃ¥tenhet. antal starter halverades och är nu nere i ca 20 per dygn. . fÃ¥r se hur det fungerar när sommarvärmen infinner sig. hitills är vi jättenöjda med vÃ¥r investering och det är skönt att vid denna Ã¥rstid släppa tanken om att frakta träna ur skogen och efter vidare förädling in i vedskjulet.  hellre dÃ¥ en god öl i vÃ¥rsolen. hälsning torbjörn i värmland

Utloggad biodlarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare inom bergvärmeteknik
SV: antal starter nibe 1245
« Svar #14 skrivet: 16 april 2011, 16:50:17 »
Har lite funderingar under samma rubrik:
Vi har sedan 1 månad en 1245-8 installerad. 200 kvadratmeter uppvärmd yta. Under månaden som har gått har vi i genomsnitt haft 21 starter/dygn. Gångtid i genomsnitt 23 minuter/start. Jag har ändrat gradminuterna till -150 för kompressorstart vilket förändrade gångtid och antal starter något till det bättre. Min fundering är nu: har jag för lite vatten i radiatorsystemet i förhållande till effekten på VP.
Jag har räknat på rörlängd och radiatorerna och kommit fram till att de sammanlagt rymmer c:a 109 liter. Hur mycket "radiator-vatten" som ryms i bergvärmepumpen har jag inte lyckats finna ut (Är det någon som vet??).

Skulle vi tjäna på att skaffa en utjämningstank (UKV) - och i så fall hur stor? I sommar kanske vi vill strypa c:a 60 liter av vattenmängden (ovan mark).
Tacksam för alla tips jag kan få.... :)
Vi har även problem med att få källaren varm....
« Senast ändrad: 16 april 2011, 23:44:54 av biodlarn »
NIBE 1245-8, Borrdjup 181 m, Hus i Motala: 1½-plan med källare c:a 200 kvadratmeter uppvärmd yta.
Bergvärmepumpen igångsatt den 11/3 2011
Hösten 2011 kompletterad med UKV 100 liter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!