Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftburen värme och inomhustermostat  (läst 1784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DanielGBG

  • Gäst
DanielGBG
Luftburen värme och inomhustermostat
« skrivet: 22 november 2017, 13:23:30 »
Hej.

Precis köpt ett hus som har en Nibe Fighter 310p med luftburen värme. System arbetar ju som ni säkert vet med värmekurvor och en tempgivare utomhus.
Men förra ägaren ville att systemet skulle slå ifrån när man eldade i öppna spisen. Så en termostat inomhus blev även monterad.
En bekant till mig sa att det nog inte var en sån bra idé. För när man eldar inspisen så slår termostaten av kompressorn och det börjar blåsa kalluft i ventilerna vilket kyler ner kåken snabbt. Bättre hade varit att låta värmepumpen ta hand om värmen via frånluften i huset och slippa jobba lika hårt.
Detta låter rimligt tycker jag. Bör jag koppla ur termostaten och isf hur gör man? Är det bara att skruva bort eller är det några inställningar som skall göras. Hittar inte speciellt mycket i manualen.
Tack.  :)

Mvh
Daniel

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 13:47:23 »
Är det en termostat eller rumsgivare? Att det blir kallt i vissa rum för att värmesystemet stänger av när man eldar är ett vanligt problem. Man vill ju gärna spara lite energi när man eldar, så nån sorts påverkan brukar vara önskvärt. Det man kan testa är att sätta termostaten/givaren på ett annat ställe som inte påverkas lika mycket av eldningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #2 skrivet: 22 november 2017, 14:54:21 »
Är den ansluten till Fighter 310P så är det en rumsgivare benämnd RG 10. Bör-värdet visas på kanal 15 och är-värdet på kanal 16. Det här med luftburen värme är lite speciellt. Är det gamla CTC LVA luftvärmeaggregat kopplat till 310P? Oftast var det Fighter 200P som kopplades till luftvärmeaggregat och cirkulationspumpen styrdes on/off från luftvärmeaggregatets styrning. Var sitter intaget för cirkulationsluften? Önskvärt är ju att den varma luften från brasan kommer in där. Sedan är det tyvärr så att man inte ska ha en öppen spis i ett hus med frånluftsvärmepump p.g.a. risken för baksug och energiförluster. En braskamin med luckor och ventilationsrör som hämtar förbränningsluften utifrån är den rekommenderade lösningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #3 skrivet: 22 november 2017, 15:00:25 »
Är det en termostat eller rumsgivare? Att det blir kallt i vissa rum för att värmesystemet stänger av när man eldar är ett vanligt problem. Man vill ju gärna spara lite energi när man eldar, så nån sorts påverkan brukar vara önskvärt. Det man kan testa är att sätta termostaten/givaren på ett annat ställe som inte påverkas lika mycket av eldningen.

Inte helt säker på vad jag skall svara på den frågan. Det borde ju vara både och. En dosa med ett vred 1-9 på. Öppnar jag den så är det 4 kablar, en tempgivare och en potentiometer under locket. Tittar man på kopplingsschemat till värmepumpen så har den bara ingång för givare med bör- & ärvärde.
Men det framgår inte vad värmepumpen gör när den uppnått börvärdet. Stänger den av helt och bara bara blåser in kalluft eller ligger den och småkör? Som jag förstått det så är Fighter 310p vanligast för system med vattenradiatorer. Då blir ju inte effekten av att sluta köra med kompressorn så uppenbar då det fortfarande finns kvar varmt vatten i systemet. Men i mitt luftburna system så kommer det börja komma in kalluft ganska omgående om den slutar köra med kompressorn.
Iom att husets värme/ventilationssystem är intrimmat för att värma alla rummen tillfredsställande med en värmekälla så har jag inga problem att acceptera att en öppen spis i ett av rummen kommer ställa till det i dom andra. Men min fundering är om innegivaren ställer till det ännu mer vid eldning?

/D

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #4 skrivet: 22 november 2017, 15:08:00 »
Är den ansluten till Fighter 310P så är det en rumsgivare benämnd RG 10. Bör-värdet visas på kanal 15 och är-värdet på kanal 16. Det här med luftburen värme är lite speciellt. Är det gamla CTC LVA luftvärmeaggregat kopplat till 310P? Oftast var det Fighter 200P som kopplades till luftvärmeaggregat och cirkulationspumpen styrdes on/off från luftvärmeaggregatets styrning. Var sitter intaget för cirkulationsluften? Önskvärt är ju att den varma luften från brasan kommer in där. Sedan är det tyvärr så att man inte ska ha en öppen spis i ett hus med frånluftsvärmepump p.g.a. risken för baksug och energiförluster. En braskamin med luckor och ventilationsrör som hämtar förbränningsluften utifrån är den rekommenderade lösningen.

Hej,

-Ja den visar värden på 15 och 16.
-Fel av mig, nybliven husägare hehe. Det är en braskamin med luckor som tar frånluften utifrån.
-Yes, googlade lite och det liknar en "CTC LVA" det som sitter på sidan av värmepumpen.
-Intaget för frånluften sitter mitt i huset på samma våning som braskaminen med ganska öppen planlösning. Som du säger så borde det ju vara smart att man kan leda om så att frånluften tas borta vid braskaminen när man eldar i den.
Men om det skall vara någon ide med det så borde ju inomhusgivaren bort. Eller?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #5 skrivet: 22 november 2017, 15:53:39 »
Frånluften till 310P ska tas som vanligt i badrum, kök, klädkammare och grovkök/tvättstuga. Den hjälper till att sprida rumsvärmen i huset genom att luften sugs ditåt. Finns det kanske även tilluft i badrum och kök etc. för att kunna hålla tillräcklig värme där med det luftburna värmesystemet? Intaget för cirkulationsluften skulle som sagt vara väldigt bra att ha i taket i närheten av braskaminen. Om temperaturen i övriga huset blir för låg med rumsgivaren inkopplad så får man koppla bort ledningarna på anslutning 5 och 6 på kopplingsplint 14 till vänster bakom mittersta plåten på 310P. Det kan dock nog vara enklare att skruva isär rumsgivaren RG10 och koppla bort de två trådarna till "är" och "bör" där. Jag tror helt enkelt man får prova vilket som fungerar bäst, med eller utan rumsgivare.
 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme och inomhustermostat
« Svar #6 skrivet: 22 november 2017, 19:56:42 »
Frånluften till 310P ska tas som vanligt i badrum, kök, klädkammare och grovkök/tvättstuga. Den hjälper till att sprida rumsvärmen i huset genom att luften sugs ditåt. Finns det kanske även tilluft i badrum och kök etc. för att kunna hålla tillräcklig värme där med det luftburna värmesystemet? Intaget för cirkulationsluften skulle som sagt vara väldigt bra att ha i taket i närheten av braskaminen. Om temperaturen i övriga huset blir för låg med rumsgivaren inkopplad så får man koppla bort ledningarna på anslutning 5 och 6 på kopplingsplint 14 till vänster bakom mittersta plåten på 310P. Det kan dock nog vara enklare att skruva isär rumsgivaren RG10 och koppla bort de två trådarna till "är" och "bör" där. Jag tror helt enkelt man får prova vilket som fungerar bäst, med eller utan rumsgivare.

Jag får prova mig fram.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 236
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!