Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?  (läst 7552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« skrivet: 19 december 2005, 20:30:12 »
Har ni någon gång öppnat en flaska kolsyrat mineralvatten som håller minusgrader? Den går från flytande till fast form på bara sekunder. Varför?
Jag vill ha en förklaring!
Har ju själv teorier men  :-X  vill inte sÃ¥ nÃ¥gra tankefrö än.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 20:32:07 »
PV=NRT finns väl en formel som gäller... så länge sedan så jag kommer inte ihåg

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 02:39:18 »
Den tanke som först dyker upp är att då du öppnar flaskan minskar trycket i den, därmed avgår kolsyra från mineralvatten detta är en förångning och kräver värme (energi) för fasomvandlingen (bunden kolsyra => gasformig kolsyra) denna värme tas från mineralvatten som faller i temperatur och fryser därmed om värme uttaget blir nog stort.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2005, 18:49:18 »
När vatten fryser expanderar det. I mineralvattnet är trycket högre än atmosfärstryck, vilket gör att fryspunkten sjunker. När man öppnar sjunker trycket, vilket gör att vattnet kan expandera lättare och det fryser då. När vattnet fryser frigörs värme, vilket gör att temperaturen stiger och det fortsätter därför bara att frysa tills innehållet nått 0 grader. Möjligen något under eftersom det förmodligen finns lite salter och kolsyra löst i vattnet, vilket sänker frystemperaturen. När man öppnar ger sig en del kolsyra iväg, vilket också bidrar till att vattnet fryser lättare.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2005, 00:19:10 »
Hej å Hå med farbror Frej!  Lägg sedan russin i den upptinade flaskan ,så har vi gjort oss en prima "lavalampa". :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2005, 15:05:56 »
Dagens I-landsproblem.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2005, 19:33:08 »
Det betyder i sÃ¥ fall att vattnets egenskaper är motsatta i förhÃ¥llande till köldm-gas. K-gas avger energi vid tryck för att det tvingas in i en annan fas. Vatten behÃ¥ller energi om det är utsatt för tryck. :o   Men om man utsätter vattnet för lägre tryck än atmosfärtrycket , dÃ¥ vill det ju förÃ¥ngas, inte frysa. SÃ¥ledes har vatten och k-gas gemensamma egenskaper. Kan det möjligen vara sÃ¥ att man fÃ¥r en blandning vatten/kolsyra som fungerar liknande vatten/sprit, borde väl i sÃ¥ fall vara ett utmärkt antifrysmedel? :D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2006, 17:38:54 »
Precis, fasövergången mellan vatten och is har ett väldigt speciellt uppträdande, vilket är mycket fascinerande eftersom det förmodligen är en förutsättning för det liv som nu finns på jorden. Skulle vatten uppföra sig som de flesta ämnen skulle isen sjunka och våra hav skulle bli bottenfrusna.

Visst sänker kolsyran fryspunkten för vatten, men man måste hålla högt tryck för att inte kolsyran ska ge sig iväg i form av koldioxid, så det blir inte så många grader. Lägger man en läsk i frysen sprängs den eftersom den fryser.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2006, 19:19:20 »
Jaha ja, det blir till att fortsätta med glykolen då.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2006, 23:16:34 »
Vatten kokar vid 100 grader & fryser vid 0, detta förutsatt att man är i havsnivå.

varför vakumsuger man en värmepump eller ac system innan man fyler den med gas? Jo för om man har kraftigt undetryck så kokar vattnet & man kan på så sätt få bort all fukt i systemet.

farför kokkar inte fjärvärmesystemena, trots att dom kan matas med 110-120 grader, jo för att dom gör det motsatta, dom trycksätter systemet.

med detta i bakhuvet så vet ni direkt att ni inte ska öppna kylarlocket på en bil som går varm, för då kokar den direkt om den inte redan gör det o då försviner änumer vatten o kylningen blir ännusämre.


Jag har själv vid nått tillfälle lekt med frysande mineralvatten, det är alltid roligt att trolla lite.
men om tryck höjer kokpumkten, borde inte fryspumkten också höjad vid tryck?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2006, 01:45:44 »
Hej, om fryspunkten höjs vid ökat tryck och kokpunkten höjs vid ökat tryck så vid vilket tryck är då kokpunkten och fryspunkten vid samma gradtal ?
Kanske nått för janne.
Nä det är nog enklare än så, vatten går inte att komprimera vatten i flytande form.
Förresten så om man vaccumsuger ett rör med fruset vatten så övergår vattnet från fast form direkt till gasform vilket kan va kul att veta, det heter nått men jag kommer inte ihåg det just nu, jag tror nån skrivit om det i forumet.
Vatten är lustigt, kanske tur det vatten väger mest per liter vid ung 4 grader och det är därför isen flyter.
M.V.H
Messer med onödigt vetande

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2006, 10:35:53 »
Hej, om fryspunkten höjs vid ökat tryck och kokpunkten höjs vid ökat tryck så vid vilket tryck är då kokpunkten och fryspunkten vid samma gradtal ?

Förresten så om man vaccumsuger ett rör med fruset vatten så övergår vattnet från fast form direkt till gasform vilket kan va kul att veta, det heter nått men jag kommer inte ihåg det just nu, jag tror nån skrivit om det i forumet.

Det går att kolla i fasdiagram. http://www.chemistrycoach.com/Phase_diagram.htm visar två fasdiagram, det första visar hur de flesta ämnen uppför sig och det andra visar hur vatten uppför sig. Vid riktigt låga tryck existerar inte den flytande formen alls, utan övergången sker direkt mellan fast och gasform, vilket kallas sublimering.

Man mÃ¥ste dock höja trycket väldigt mycket innan frystemperaturen sjunker i nÃ¥gon större utsträckning. I fallet med mineralvattnet skulle nog flaskan sprängas innan det blir nÃ¥gon stor fryspunktssänkning, sÃ¥ att det frös till is när flaskan öppnades  berodde nog mest pÃ¥ att kolsyran ger sig av när trycket sjunker.
« Senast ändrad: 07 januari 2006, 10:45:25 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2006, 15:35:09 »
Är det möjligt att man i en sluten slinga med vattenpump och strypning skulle kunna få olika temperaturer på hög och lågtryckssidan med en blandning av Co2 och vatten?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2006, 16:14:02 »
Är det möjligt att man i en sluten slinga med vattenpump och strypning skulle kunna få olika temperaturer på hög och lågtryckssidan med en blandning av Co2 och vatten?

För att få en värmepump utnyttjar man fasövergångar där stora energimängder tas upp eller frigörs. Med lämpliga tryck och temperaturer bör vatten gå att använda eftersom ångbildningsvärmen är hög. Koldioxid löser sig dock i vatten via en kemisk reaktion, som bildar kolsyra. Antagligen är inte speciellt mycket värmeenergi inblandad i denna reaktion.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp! Märkligt Mineralvatten?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2006, 18:38:13 »
Tanken var ju inte att ersätta en värmepump, utan att göra värmebäraren till en vp lite effektivare. Några graders skillnad hade gjort mycket i vpn. samtidigt som värmeövergången hade bättrats på i borran/slingan. Hade det fungerat hade ju tryckskillnaden i kompressorn varit oförändrad eller lägre.
« Senast ändrad: 07 januari 2006, 19:02:37 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!