Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall frÃ¥nluften stängas av vid kallare utetemperatur.  (läst 3129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har ett ställe i mitt hus där ett gammalt ventillationsrör går upp på taket genom isoleringen och någon har glömt att stänga ventilen innan de byggde en vägg för. Det medför att det blåser in kalluft i skjutdörren som sitter just där. Men det är inte det som är mitt problem, det skall åtgärdas till sommaren genom att jag tar bort ventilationsröret.

Problemet är att vid 0 graders utetemperatur har jag ca 2 grader varmare inne i skjutdörren, men blir det kallare, typ -5 eller kallare, så blir det varmare i skjutdörren, 15-20 grader. Jag kan bara tolka det som att undertrycket i huset försvinner vid kallare temperaturer ute. Skall det vara så? Och i så fall, varför?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Skall frånluften stängas av vid kallare utetemperatur.
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 08:51:44 »
Du får en skorstenseffekt i ventröret när det blir kallare och mer luft drar ut genom röret och därför blir det varmare vid skjutdörren.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall frånluften stängas av vid kallare utetemperatur.
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 09:45:57 »
Och du menar att det skulle bli så mycket skorstenseffekt att den övervinner FTX:ens undertryck?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
FTXsystemets balans är ju svår att bibehålla/garantera om det är ett fönster som står öppet eller ett hål genom taket.

När man installerar FTX ska man sätta igen befintliga självdragsventiler etc.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall frånluften stängas av vid kallare utetemperatur.
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2014, 11:46:20 »
Så det finns ingen funktion i FTX:en som slår av eller ställer ner frånlufen när uteluftens temperatur sjunker under någon viss gräns?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
kan du inte bara sätta igen röret utifrån? Eller kapa det på vinden och plugga?

Bortsett från att du inte får ut någon återvinning på det som vid minusgrader går ut i röret så har jag svårt att se att det skulle kunna resultera i problem?
Du får väl snarare ännu större undertryck när röret börjar brassa på
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall frånluften stängas av vid kallare utetemperatur.
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2014, 14:44:29 »
Som sagt ovan, problemet är inte röret, det skall bort till sommaren. Frågan var, finns det en funktion som drar ner på frånluften när utomhustemperaturen går under någon viss gräns?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Menar du att man inte behöver ventilera lika mycket på vintern? och i så fall varför??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skall frånluften stängas av vid kallare utetemperatur.
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2014, 16:18:37 »
Njae, jag menar att det är precis det som jag undrar. Just eftersom jag upplever att mitt agg gör så. Jag vill veta om mitt agg gör fel. Eller om det skall dra ner när det är kallt pga någon anledning jag inte förstår men kan få förklarat för mig. Eller om det helt enkelt är så att skorstenseffekten i ventillationsröret får det att verka som om frånluften dragit ner.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag tror på det sistnämnda

är det kallt ute och du öppnar ett fönster så väller det ju ut varmluft oavsett om du har ett forcerat och balanserat FTX-aggregat.

Het det väl börjat åka upp luft den vägen fortsätter det troligen. Typ som en skorsten som kan behöva en liten skuff för att komma igång.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 338
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!