Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jordvärme - kasst varmvatten!  (läst 2256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micaela

  • Gäst
Micaela
Jordvärme - kasst varmvatten!
« skrivet: 14 april 2018, 19:42:54 »
Hej!

2015 installerade vi jordvärme i samband med husköp. En värmepump från Thermia som heter Diplomat Duo. Till detta har vi även en extra vvb. (Den extra vvb har inte varit igång förrän nu)
Sedan dess har vattnet räckt i ca 15 minuter vid dusch och vattnet har inte varit speciellt varmt - enligt mitt tycke.
Men har inte orkat bry mig så mycket om detta förrän nu när vi har införskaffat ett badkar.
Det är ljummet vatten! Och räcker precis att fylla badkaret men sedan går det inte att duscha efteråt! Det tar mer än 1 timme att få tillbaka varmvatten!
Har påtalat detta för dem som installerade värmepumpen men de är inte snabba med lösningar och jag  börjar bli rätt så trött på detta...
De kom med ett förslag: ”vill ni kontrollera att den kranen som går rätt fram från värmepumpen skall vara stängd och de som går mot extra berdaren skall vara öppna.”
Detta gjordes och vad händer...NU BLEV TRYCKET SÄMRE! Och vattnet är fortfarande ljummet och räcker inte ens till att fylla badkaret nu pga trycket? Dock var trycket bara kasst i det som är kopplat till badkaret - inte till någon annan kran i huset. Kan det vara problem där någonstans?
Tröttsamt att inte kunna nyttja det efterlängtade badkaret nu när man är höggravid.

Någon som kan hjälpa mig?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2955
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Jordvärme - kasst varmvatten!
« Svar #1 skrivet: 14 april 2018, 20:31:10 »
Vad står det att varmvattentemperaturen är i pumpens display? Jag har bara 180 liters beredare och fyller enkelt badkaret, men sen blir det att njuta en stund så pumpen får jobba några minuter.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1720
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Jordvärme - kasst varmvatten!
« Svar #2 skrivet: 14 april 2018, 20:36:34 »
Hej!

2015 installerade vi jordvärme i samband med husköp. En värmepump från Thermia som heter Diplomat Duo. Till detta har vi även en extra vvb. (Den extra vvb har inte varit igång förrän nu)
Sedan dess har vattnet räckt i ca 15 minuter vid dusch och vattnet har inte varit speciellt varmt - enligt mitt tycke.
Men har inte orkat bry mig så mycket om detta förrän nu när vi har införskaffat ett badkar.
Det är ljummet vatten! Och räcker precis att fylla badkaret men sedan går det inte att duscha efteråt! Det tar mer än 1 timme att få tillbaka varmvatten!
Har påtalat detta för dem som installerade värmepumpen men de är inte snabba med lösningar och jag  börjar bli rätt så trött på detta...
De kom med ett förslag: ”vill ni kontrollera att den kranen som går rätt fram från värmepumpen skall vara stängd och de som går mot extra berdaren skall vara öppna.”
Detta gjordes och vad händer...NU BLEV TRYCKET SÄMRE! Och vattnet är fortfarande ljummet och räcker inte ens till att fylla badkaret nu pga trycket? Dock var trycket bara kasst i det som är kopplat till badkaret - inte till någon annan kran i huset. Kan det vara problem där någonstans?
Tröttsamt att inte kunna nyttja det efterlängtade badkaret nu när man är höggravid.

Någon som kan hjälpa mig?

Förutsatt att pumpen funkar som den ska; här är några kontrollpunkter:


-1. Får ni varmt vatten i kökskranen? Eller i tvättstugan?
0. Vilken är den maximala varmvattentemperaturen ni ser på displayen?
1. Går det inte ändra varmvattentemperaturen på värmepumpen?
2. Antar att du vrider förbi skollningsspärren på blandaren?
3. Schemalägg legionellakörning varje eller varannan dag, så får ni nog mer varmvatten! :)
« Senast ändrad: 14 april 2018, 20:40:06 av kWhalp »

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme - kasst varmvatten!
« Svar #3 skrivet: 14 april 2018, 21:52:08 »
Hej!

2015 installerade vi jordvärme i samband med husköp. En värmepump från Thermia som heter Diplomat Duo. Till detta har vi även en extra vvb. (Den extra vvb har inte varit igång förrän nu)
Sedan dess har vattnet räckt i ca 15 minuter vid dusch och vattnet har inte varit speciellt varmt - enligt mitt tycke.
Men har inte orkat bry mig så mycket om detta förrän nu när vi har införskaffat ett badkar.
Det är ljummet vatten! Och räcker precis att fylla badkaret men sedan går det inte att duscha efteråt! Det tar mer än 1 timme att få tillbaka varmvatten!
Har påtalat detta för dem som installerade värmepumpen men de är inte snabba med lösningar och jag  börjar bli rätt så trött på detta...
De kom med ett förslag: ”vill ni kontrollera att den kranen som går rätt fram från värmepumpen skall vara stängd och de som går mot extra berdaren skall vara öppna.”
Detta gjordes och vad händer...NU BLEV TRYCKET SÄMRE! Och vattnet är fortfarande ljummet och räcker inte ens till att fylla badkaret nu pga trycket? Dock var trycket bara kasst i det som är kopplat till badkaret - inte till någon annan kran i huset. Kan det vara problem där någonstans?
Tröttsamt att inte kunna nyttja det efterlängtade badkaret nu när man är höggravid.

Någon som kan hjälpa mig?

Hej och välkommen
Några följdfrågor
Värmepumpen är alltså en duo och det innebär att den inte har en egen inbyggd varmvattenberedare, så det står en extern beredare kopplad till värmepumpen . Utöver det finns en extra beredare som har blivit tagen i bruk nu.
Har jag förstått rätt?
Om det är så är den extra beredaren eldriven?
Är spänningen påslagen till den?

Är det separata ledningar till badkaret från varmvattenberedaren. Om inte så får du nog söka tryck/flödes problemet i blandaren vid badkaret. Det kan vara skräp i silarna i badkarsblandaren.

Men en lite skiss el bild på alla dessa varmvattenberedare skulle hjälpa.

Obs, du måste vara inloggad/medlem för att kunna lägga in bilder.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme - kasst varmvatten!
« Svar #4 skrivet: 15 april 2018, 12:37:00 »
Min gissning är att överhettningsskyddet i den extra El-VVB:n har löst ut.
Det innebär att denna är kall och blandar ut det varma vattnet från värmepumpen med kallvatten.
Det kan också handla om en trasig blandningsventil eller att en av husets blandare har trasig backventil och blandar in kallvatten i varmvattnet (dock inte badkarets blandare).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!