Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank - genomströmningsberedare eller förrÃ¥dsberedare till VP?  (läst 16952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bästa forum,

jag var övertygad om att förrådsberedare var det bästa valet om man skall ha tappvatten ur en ackumulatortank som laddats av en värmepump. Anledningen var att det krävdes lägre temperatur i tanken för att åstadkomma samma temperatur på tappvatten. Tyvärr minns jag inte var jag läst det om jag nu har gjort det?

Vet någon hur det är, och kan någon rekommendera ett val.

Genomströmmningsberedaren har två slingor, enförvärmingsslinga i botten och en i toppen 9 repsktive 15 meter långa.



 / Mikael


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
har man en förrÃ¥dsberedare sÃ¥ pÃ¥verkas inte tempen pÃ¥ tappvarmvattnet vid strörttappning. Har har tidigare sagt att  genomströmnings-beredare (batteri- sling-) är olämpliga i ett lÃ¥gtempsytem som en vp anläggning.
Men om man dimensionerar slingorna rätt så är det klart att det funkar.
MEN säg att man har knappt användbar temp i tanken på en genomströmningsberedare, så får inte tempen sänkas nånting då blir ju duschvattnet för kallt.

Värmeväxlingen mellan slinga och systemvattnet i VVB bygger på en tempskillnad, så det
är en smal väg att vandra...   
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

tack för svaret. Är 15m + 9m rätt dimensionerat. Tror mig har mätt maximal tappning till cirka 18g/s. Vilken temperaturskilland skall jag vänta mig mellan tank och tappvatten?

  / Mikael

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Tyvärr kan jag inte svara  :-[

det beror på dimension och viktigast av allt om röret är försett med flänsar för att öka värmeutbytet.

Men om man tittar på papperen på en VVB, kanske det finns angivet nånting??

Har du en länk till beredaren??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

tyvärr har jag ingen länk. Tanken jag funderar på är från Strömsnäspannan. De har ju en hemsida men det står inte mycket på den. Jag her bett om en "KW", typ "KW500", fast på 750 liter istället. Kan någon få ut något?

Undra om inte deras solslingor har flänsar? Skulle man kunna använda en sådan istället?

Jag kan för lite om detta känner jag. På Strömsnäspannan säger man att jag skall välja en genomströmmningsberedare. Antar att jag får lite på det.

  / Mikael


Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
De flesta tillverkare av slingtankar använder vanligen kopparslingor med 19 flänsar per tum (vanligen) som ytförstoring på utsidan. Kopparrören kommer normalt ifrån Outokumpo eller Vieland.

Räknade lite snabbt på vad olika slingländer (med ovan kopparrörslinga) skulle ge för utgående temperatur om man har följande förutsättningar:

Inkommande kallvatten :5ºC
Tanktemperatur vid slingans början 40ºC (botten i acken)
Tanktemperatur vid slingans slut 54 ºC (toppen i acken)

Tappvarmvattenflöde 0,3 l/s:
Slinglängd 10 meter ger utgående vattentemp av 37ºC
Slinglängd 15 meter ger utgående vattentemp av 44ºC
Slinglängd 20 meter ger utgående vattentemp av 48ºC
Slinglängd 25 meter ger utgående vattentemp av 50ºC

Tappvarmvattenflöde 0,2 l/s:
Slinglängd 10 meter ger utgående vattentemp av 42ºC
Slinglängd 15 meter ger utgående vattentemp av 48ºC
Slinglängd 20 meter ger utgående vattentemp av 51ºC
Slinglängd 25 meter ger utgående vattentemp av 52ºC

PerJ

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
De flesta tillverkare av slingtankar använder vanligen kopparslingor med 19 flänsar per tum (vanligen) som ytförstoring på utsidan. Kopparrören kommer normalt ifrån Outokumpo eller Vieland.

Räknade lite snabbt på vad olika slingländer (med ovan kopparrörslinga) skulle ge för utgående temperatur om man har följande förutsättningar:

Inkommande kallvatten :5ºC
Tanktemperatur vid slingans början 40ºC (botten i acken)
Tanktemperatur vid slingans slut 54 ºC (toppen i acken)

Tappvarmvattenflöde 0,3 l/s:
Slinglängd 10 meter ger utgående vattentemp av 37ºC
Slinglängd 15 meter ger utgående vattentemp av 44ºC
Slinglängd 20 meter ger utgående vattentemp av 48ºC
Slinglängd 25 meter ger utgående vattentemp av 50ºC

Tappvarmvattenflöde 0,2 l/s:
Slinglängd 10 meter ger utgående vattentemp av 42ºC
Slinglängd 15 meter ger utgående vattentemp av 48ºC
Slinglängd 20 meter ger utgående vattentemp av 51ºC
Slinglängd 25 meter ger utgående vattentemp av 52ºC

PerJ



Imponerande matematik PerJ.
Dom flesta höftar nog till men du har gått grundligt tillväga.
Delge oss gärna formlerna.

M.v.h.

B.B




Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ackumulatortank - genomströmningsberedare eller förrådsberedare till VP?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2006, 19:47:22 »
Hej...
Jag skulle inte ta en genom strömmnings beredare..en vanlig förrÃ¥dsberedare e ju i mitt tycke  bättre ,enda felet e väl att legionella tillväxten/risken kan va lite högre
men dra upp tanken i 95 grader en eller 2x i månden så e det lungt

jämför värme förflyttande yta på en 110 lit föråds beredare mot en koppar slinga,har du dessutom ca 400 liter till i tanken som innehåller energi så blir du knappast utan varmvatten

visst kan det va bra med en genomströmmnings beredare tex för att förvärma vatten
till en riktig elberedare
har

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

stort tack för hjälpen. Skall kolla med Strömsnäspannan om de använder "ytförstorade" rör. Med mitt låga flöde borde genomströmmingsberedare fungera utmärkt.

Jag måste säga att jag fick förtroende för Strömsnäspannan, väldigt hjälpsamma, något man inte kan säga om Borö som mer eller mindre la på luren när jag ställde min fråga.

  / Mikael


Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
Effekten på slingan beror på längden (L), flödet, värmeövergångstalet per meter (kA) och temperaturdifferansen. (logT)

Temp topp slinga   Tt
Temp botten slinga   Tb
Vatten in      Vin
Vatten ut      Vut
Slingans längd   L

LogT = ((Tt-Vut)-(Tb-Vin))/(LN((Tt-Vut)/( Tb-Vin))

kA Beror på flödet i slingan varierar från ca 136 vid 10 liter/min till 180 vid 30 liter/min hyfsat linjärt (något konvex kurva, men linjär interpolering duger) Data från Outokumpu.

Effekten på slingan kan då beräknas enligt:

Effekt,överföring = L*kA* logT/1000 [kW] på värmeöverföringssidan

Temperaturhöjningen på vattnet ger en effekt på vattensidan som kan beräknas enligt följande:

Q= flöde l/s

Effekt,vatten = Q*3,6*1,16*(Vut-Vin) [kW] på vattensidan

Balans i slingan uppstår när effekten på vattensidan och effekten på värmeöverföringen är i balans, lika. Tittar man på ovanstående formler så ser man att den enda variabeln som är i praktiken ändringsbar är utgående vattentemperatur ur slingan. Inkommande vattentemperatur bestäms av VA verket, tanktemperaturen är bestämd av värmekällan. Vut är det som ändras om man ändrar slingans längd eller flöde.

Eftersom jag inte är värdsbäst på matte så använde jag exel för att passningsräkna båda formlerna mot varandra så att effekterna blir lika. Excel fick variera utgående vattentemperatur tills det stämde.

För övrigt har jag mycket goda erfarenheter av slingtankar, har man bara en tillräckligt lång slinga som dessutom är utdragen i höjdled i tanken så får man mycket varmvatten, bra skicktning i tanken vilket gör att man får ut mycket varmvatten innan det krocknar.

PerJ


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
FörlÃ¥t men jag förstÃ¥r inte riktigt.  Sc:,h
Varför skulle en förrådsberedare vara bättre än en slingtank? Givet att man dimensionerat rätt vill säga.

PerJ visar med all tydlighet att en väldimensionerad slinga får knappt någon tempdiff mot toppen på acktanken. Dessutom tas ju effekten ut ifrån hela volymen på acktanken. Fast hela volymen inte har en förrådsberedares temperatur. Bottenslingan värmer ju också varmvattnet fast vid en lägre temperatur.

En förrÃ¥dsberedare mÃ¥ste ju värmas av vatten varmt som förÃ¥dsberedaren. Och menar vi en skiktad acktank mÃ¥ste ju förrÃ¥dberedaren vara högt upp. För samma förbrukning krävs därför större andel varmare vatten för att värma förrÃ¥dsberedaren. 
Det borde betyde sämre driftsbetingelser för en VP. Sc:,h

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Sfinx

Nackdelen med en Slingberedare är tempdiffen vid störttappning.

Har man en förrådsberedare med säg 35 graders temp på vv, då blir ju det 35 i kranen, men har man 35 i en "slinberedare" då blir nog duschvattnet för kallt.

Har man en förrådsberedare då gäller att förrådet är nog stort och att värmeöverförande ytan mellan "primär och sek." sidan funkar effektivt.

Så det är ingen säker sanning någondera, men i ett lågtemspsystem som en VP anläggning är, så är det extremt viktigt att man har rejäl värmeöverförande yta på en vv slinga.

i högtempsystem där man kör beredaren på tex 80-60 grader då har man mycke god marginal vid störttappning, så där funkar det mycket bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Då är vi nog överens Bertil ;)
Rätt dimensionering, värmeväxlingsyta = längd på slingan, bestämmer om det är en bra lösning eller inte.
Och den längden bestäms i stort sett av flödet för given slingrördimension.

Dimensionerar man slingan för störttappning kommer Vp att ge bättre COP.





Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Kör en borötank med slingor 10+ 15m, där jag stryptre flödet något,
från början klaga frun och ena grabben på lägre tryck i i duschen
men nu har de vant sig och varmvattnet verkar räcka till...
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad MikaelCarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

toppen! Stort tack. Vad har du för temperatur i tanken när tappvarmvattents temperatur är bra och vad är bra för temperatur för dig?

"Jag tror den som har försökt" - Vergilius

  / Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!