Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa FTX/FLVP kombination och koppla till större ackumulatortank  (läst 12407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Jag tänker på Nilan, Genvex, Enervent (finns det fler) som levererar FTX-ventilation kombinerat med FLVP-liknande värmeåtervinning till vatten. Nilan och Genvex levererar en komplett systemlösning med integrerad ackumulatortank om ca 180L. Enervent har ett aggregat som kan kopplas till ackumulatortank. Detta aggregat ska dock vara väldigt dyrt och för stort för mitt behov.

Jag har bollat med tanken att köpa ett aggregat från Nilan eller Genvex för att sedan skära bort ackumulatortanken och få en mer kompakt lösning som sedan kan kopplas till min ackumulatortank om ca 500L. Vad tror experterna om detta? Är det görbart?
« Senast ändrad: 16 maj 2016, 11:53:30 av kuntri »
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Allt gÃ¥r att göra men till vilken nytta och kostnad  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Ja det är ju frågan... Söker efter den perfekta kombon till den vattenmantlade Tulikivi Valkia som kommer stå för värmen till golvvärmen. Något att spetsvärma övriga varmvattnet. Kanske blir billigast med el-patron i toppen av ackumulatortanken? Tanken är ju också att framöver koppla in lite solfångare så då får jag ju varmvatten minst 4 månader om året.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
En luft vatten vp bör ju funka bra och då får du ju även värme när du tröttnat på att elda och är huset så pass bra isolerat så det räcker med 500 liters acktank så lär det inte gå många kwh till att driva luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Alltså, att driva en LVVP eller BVP är inte den dyra kostnaden. Det dyra är att införskaffa den! För mig som behöver mindre än 7000kWh för uppvärmning och varmvatten så tar det i runda slängar 22 år att betala av en LVVP (vid en installationskostnad om 95kkr) och 28år för en BVVP (vid en installationskostnad om 143kkr). Det känns inte som en fantastiskt bra investering med tanke på att livslängden på en LVVP eller BVP är under 20år.

När jag bygger ut huset med 50kvm så kan det bli intressant att koppla på en BVP. Det lär dock dröja runt 5-7år. Har ingen bra plats att ställa LVVP.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men om du tänker om och inte köper vatten mantlad kamin så spar du en hel del slantar där. Ett alternativ kan ju vara en liten jord värme vp som går fast kondenserande mot tanken vet att sfinx sålde ett tag. För mig känns det helt fel att värma huset med en kamin all ved ska dras in i huset och skräpa ner vill man värma med ved bör det göras i separat pannrum med andra städ krav.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Alltså, att driva en LVVP eller BVP är inte den dyra kostnaden. Det dyra är att införskaffa den! För mig som behöver mindre än 7000kWh för uppvärmning och varmvatten så tar det i runda slängar 22 år att betala av en LVVP (vid en installationskostnad om 95kkr) och 28år för en BVVP (vid en installationskostnad om 143kkr). Det känns inte som en fantastiskt bra investering med tanke på att livslängden på en LVVP eller BVP är under 20år.

När jag bygger ut huset med 50kvm så kan det bli intressant att koppla på en BVP. Det lär dock dröja runt 5-7år. Har ingen bra plats att ställa LVVP.

Skulle nog säga att det dyra är en speciallösning med FTX + vedkamin, solfångare mm i jämförelsen med en enkel frånluftsvärmepump.
Om jag byggde nytt välisolerat hus på 88 + 50 m2 skulle jag kolla på en sån här:
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex35

Vill man sen kunna myselda så satsa på en vanlig kamin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Anledningen till att jag vill köra med ved och sol är att jag vill bli så eloberoende som möjligt. Det borde jag kanske ha skrivit tidigare. ;) Samtidigt behövs ventilation och då väljer jag FTX för jag vill inte ha ventiler i väggarna. Så en ren FLVP vill jag inte ha.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tycker att du i alla fall ska fundera två ggr på att värma huset med en vattenmantlad kamin. Jag känner några som full av entusiasm satt in sådana för att efter nått år tröttna på det eviga eldandet samt vedhanteringen och att ha "pannrum" i vardagsrummet. Det blir ju rätt stora vedvolymer som behövs, jag skulle gissa att du behöver ca 20 m3 fast mått/år
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Jag har ett värmebehov om 5500kWh under den kalla delen av året. Detta inkluderar dusch/varmvatten. Det blir inte 20m3 fast mått. 20m3 _staplad_ björkved innehåller ca 24000kWh.

Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har inte sett att det handlar om ett lågenergihus MEN ca 5000 kWh brukar handla om enbart varmvatten ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
En liten jordvärme pump fast kondenserande eftersom en stor del lär vara vv förbrukning och den är billigare och solceller på taket då är det inga problem att hamna på 0 kwh.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
En liten jordvärme pump fast kondenserande eftersom en stor del lär vara vv förbrukning och den är billigare och solceller på taket då är det inga problem att hamna på 0 kwh.

Låter intressant! Jag har ju en snutt tomt som kan användas för markvärme. Det ska ändå fyllas med material där så slingan skulle hamna på 1.5m djup. En bra och billig liten jordvärmepump skulle kunna hjälpa till där. Vad finns det för vettiga alternativ? CTC Ecopart 406 har jag sett finns som modul. Den verkar ha fast kondensering. Finns det fler alternativ? Hur lång slang skulle behövas för att hjälpa till med varmvattnet? Gör det något om en del av slingan hamnar under huset? Isf med 1.5 meter material med bottendelen sand/jord-blandning samt 90cm bottenplatta ovan.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Jag har inte sett att det handlar om ett lågenergihus MEN ca 5000 kWh brukar handla om enbart varmvatten ?


Ursäkta mig. 5500kWh exkluderar varmvattnet. Jag hade räknat med varmvatten för två personer 1500kWh per år då vi båda är ganska duktiga på att hushålla med vattnet. Boverkets kalkyl verkar vara på 2600kWh enligt energiberäkning.se.

Varmvattenförbrukningen i en normalvilla har jag sett statistisk på allt från 3500 för snålisar till 7000 för slösisar. Så 5000kWh kanske är normalt.

Framtida varmvattenförbrukning vid ett utbyggt hus kan mycket väl hamna på 5000kWh, men troligen lägre då vi båda har fått medvetenheten om varmvattenhushållning från modersmjölken. ;)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Låter intressant! Jag har ju en snutt tomt som kan användas för markvärme. Det ska ändå fyllas med material där så slingan skulle hamna på 1.5m djup. En bra och billig liten jordvärmepump skulle kunna hjälpa till där. Vad finns det för vettiga alternativ? CTC Ecopart 406 har jag sett finns som modul. Den verkar ha fast kondensering. Finns det fler alternativ? Hur lång slang skulle behövas för att hjälpa till med varmvattnet? Gör det något om en del av slingan hamnar under huset? Isf med 1.5 meter material med bottendelen sand/jord-blandning samt 90cm bottenplatta ovan.
Slingan ska inte ligga under huset men är värme behovet lågt så behövs antagligen inte så många hundra meter slang framförallt inte om du kommer elda för en del av värmen men jag skulle nog installera vp och slang som klarar värmen själv så man är säker i framtiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!