Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Princip VP  (läst 980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Enzo86

  • Gäst
Enzo86
Princip VP
« skrivet: 19 januari 2016, 19:51:38 »
Hej jag har idag en kompressor i en Nibe 360P på 2Kw som utnyttjar inneluft för att värma nytt vatten. Tror mitt egentliga husbehov en kall vinterdag bör vara runt 8 Kwh för att kunna hålla 22+ inne. Bor i Villa från 2005 i sthlm på 169Kvm och uppvärmt garage på 38 kvm (+13 gr). Har idag en total elräkning på ca 19000 kwh / år. Vintertid så dricker denna VP en hel del El, typ hela tiden.

Om man nu skulle byta vp till tex Nibe 750 som har ett kompressorsteg på 6 Kwh, så undrar jag om besparingen verkligen finns i praktiken? Kommer detta verkligen att hjälpa då värmen successivt sjunker i huset och tillika verkningsgraden på VP? Jag menar att huset läcker ju värme och någonstans så måste detta läckage tillföras på något sätt, energin i inneluften kan rimligtvis inte vara en outtömlig källa att plocka ifrån,speciellt vintertid då husets värmeläckage bör vara större...

Alltså undrar jag om kalkyler som finns på tillverkarnas hemsidor för dessa nyare vp verkligen stämmer i praktiken? Skulle de stämma, så ser det ut som man faktiskt kan byta ut pumpen trots den inte har nått sin helt fulla livslängd.

NÃ¥gon som hÃ¥ller med?   

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Princip VP
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2016, 09:31:08 »
Har man uppvärmt garage som ocksÃ¥ ska värmas av värmepumpen brukar Nibe i första hand rekommendera mark-/bergvärme och inte F750. FrÃ¥nluftsvärmepumpen tar vara pÃ¥ värmen i huset men inte pÃ¥ den lite lägre värmen i garaget som brukar ventileras med självdrag. F750 ger 6 kW värme frÃ¥n kompressorn i ett mycket stort hus där luftflödet är tillräckligt för detta. I ett hus pÃ¥ 169 m2 tror jag bara man kan räkna med drygt 4 kW värmeeffekt frÃ¥n kompressorn. Er förbrukning pÃ¥ ca 19.000 kWh/Ã¥r är ocksÃ¥ ganska hög. Brutto utan Nibe 360P skulle det hamna pÃ¥ uppÃ¥t 27.000 kWh/Ã¥r och dÃ¥ lönar det sig att fundera pÃ¥ mark-/bergvärme eller luftvattenvärmepump. Sedan kan man ju sätta luftluftvärmepumpar i huset och garaget för att spara energi och hÃ¥lla nere investeringskostnaden.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!